Eric Tsang - On the cutting edge
Emily Chu - A new frontier
Wong Yu Wan - Trailer gallery
Regisseur Sammo Hung -
Speelduur 97:36 mins -
Prod. maatschappij Golden Harvest -

Vanuit Sjanghai vertrekken er regelmatig treinen. Deze gaan door kilometers onbewoond gebied en vervoeren vaak alleen de super rijken. Dit maakt ze een perfect doelwit voor allerlei boeven en bandieten. Er valt immers veel geld te halen als je een trein overvalt. Chin Fong Tin (Sammo Hung) is een van de schurken die ook een plan heeft met de trein. Echt een boef is hij niet te noemen want hij heeft het hart op de juiste plaats. Jaren geleden moest hij door zijn gedrag het dorp waar hij opgroeide verlaten. Maar sinds het nu in de buurt van de spoorlijn ligt wil hij wat terug doen. Zijn plan is om de trein tot stoppen te dwingen en er voor te zorgen dat alle reizigers hun geld uitgeven in het dorp. Op het eerste gezicht een slim plan maar er zijn nogal wat factoren die roet in het eten kunnen gooien. Zo is er een enorme groep bandieten die de trein willen beroven. Deze hebben het vooral op de drie Japanners (Hwang Jan Lee, Yukari Oshima en Yusaka Kurata) aan boord gemunt. Zij vervoeren namelijk een heel erg waardevol stuk antiek. Maar ook in het dorp is er het nodige mis. Het complete politie korps besluit de bank te beroven. Daarna gaan ze er als een speer met de buit vandoor. Hierdoor neemt Tsao Cheuk Kin (Yuen Biao), de voormalige brandweerchef, de functie van politiechef op zich. Deze is nog een oude bekende van Chin Fong Tin en deze twee beginnen meteen een strijd met elkaar. Wat hierdoor ontstaat is een enorme chaos en dit is een chaos die niet vanzelf zonder gevecht zal oplossen.

Voor deze film liet Sammo Hung zich duidelijk inspireren door de oude westerns. De basis van het verhaal is hier duidelijk van overgenomen. Maar ook de manier van aankleding, het vele gebruik van paarden en de sets ademen deze sfeer uit. Een nogal maffe combinatie maar door de briljante actie en vele bekende acteurs zeker een geslaagde.

De meest simpele manier om de film te omschrijven is met het woord klucht. Het draait namelijk allemaal om humor en zichzelf herhalende situaties. Dit wordt een steeds grotere wirwar van onzin en van echt een verhaal is niet te spreken. Toch worden er vele facetten van stijlen aangehaald. Een stukje romantiek hier, een stukje drama daar maar actie en humor voeren de boventoon. Dit alles loopt soepel in elkaar over en brengt je van de ene verbazing in de andere. De basis van het verhaal is een trein vol rijken die langs een arm dorp zal rijden. Hier komen allerlei schurken en uitbuiters samen om hun slag te slaan. Hier wordt lustig omheen geïmproviseerd. Het bijzondere is dat de vele bekende acteurs hier allen hun eigen inbreng in hebben gehad. Iedereen speelt dus ook min of meer zichzelf en vult zijn eigen rol in. Dit zorgt voor grappige maar redelijk cliché situaties. Natuurlijk zitten hierin ook veel elementen van de Amerikaanse stille films in verwerkt.

Om de film te kunnen realiseren werd er een behoorlijk bedrag geïnvesteerd. Er moest ergens op een openvlakte een dorp in western stijl gebouwd worden. Dit is iets wat voor Hongkong begrippen niet echt gebruikelijk was. Vaak werd er gewoon gewerkt met hetgeen er voorhanden was. Oude sets werden gerecycled en zeker niet aan het einde vernietigd. In 'Millionaires express' wordt een boel gesloopt of in de brand gestoken. Het resultaat ziet er erg goed uit en geeft de film een aparte sfeer mee. Dit alles wordt versterkt door de cowboyachtige kleding die de acteurs dragen. Dit is allemaal wel losjes genomen en de Chinese stijl schemert er nog duidelijk doorheen.

Wat het meest opvalt is de hoeveelheid bekende Hongkong acteurs die hun medewerking verleenden. Sammo Hung en Yuen Biao hebben de hoofdrol. Maar naast dit tweetal is er een flinke lijst met gevestigde namen terug te vinden. Zo zorgen onder andere Eric Tsang, Wu Ma en Richard Ng voor de komische noot. Opvallend hierin is vooral dat Bolo Yeung ze hierin heel even helpt. Zijn rol is kort en past totaal niet bij hem. Dit maakt het juist weer uitermate grappig en verrassend. De rest van de acteurs houden zich eigenlijk met zowel de humor als de actie bezig. De meest opvallenden hierin zijn Hwang Jan Lee, Hsiao Hou, Meng Hoi, Yuen Wah, Wang Lung Wai en de lijst gaat nog wel even door zo. Bijna iedereen die in die periode in de Hongkong film industrie actief was komt namelijk even voorbij. Let hierbij vooral nog even op het subverhaaltje tussen Jimmy Wang Yu en Dean Shek. Hierin wordt terug gegrepen naar de oude Wong Fei Hung films. Twee kinderen nemen hierbij het gevecht voor hun rekening

Een heel belangrijk aspect van het succes van 'Millionaires express' is de actie. Deze is meerdere malen verbazingwekkend en innovatief. Een aantal keer wordt er van het dak van gebouwen gesprongen. Er wordt gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Geen slow motion replays of andere camera hoeken. Het is dus gewoon hop, landen en doorlopen. Hier moet wel bijgezegd worden dat de ingegraven matrassen overduidelijk zijn. Misschien dat dit de reden is dat er niet te veel aandacht aanbesteed wordt. Maar matrassen of niet het blijven stunts die je niet zomaar na doet. Iets anders wat je niet voor de lol zal doen zit in de opening van de film. Sammo Hung rolt hier met een groep Russische soldaten in zijn onderbroek door de sneeuw. Daarna gaat hij nog even verder met Kenny Bee. Sammo Hung heeft natuurlijk een extra laagje vet maar het valt te betwijfelen of dat hem echt warm heeft gehouden. Het kung fu gedeelte van de film vindt het meeste aan het einde plaats. Hier komt iedereen in actie en worden we op het ene geweldige gevecht na het andere getrakteerd. Het gaat er hier lekker ouderwets en keihard aan toe. Door de grote hoeveelheid acteurs zijn er niet echt mensen die er hier heel erg uitspringen. Misschien is dat wat negatief gezegd want het niveau van allemaal ligt erg hoog.

'Millionaires express' is top vermaak uit Hongkong. Sammo Hung kreeg een absolute topcast bij elkaar en maakte hiermee een geweldige en vermakelijke film. Humor en actie wisselen elkaar in rap tempo af en je valt van de ene verbazing in de andere. Films zoals deze worden niet meer gemaakt en hij geeft precies weer wat er zo geweldig is aan films uit Hongkong.

Zoals gebruikelijk bij een HKL dvd zijn er leuke extra's op deze dvd terug te vinden. Als eerste natuurlijk het audio commentaar van Bey Logan. Hij heeft wederom zijn huiswerk gedaan en overspoelt ons met leuke weetjes en feitjes. Uitgebreid word Yukari Oshima geïnterviewd. Haar hele carrière word door genomen in meer dan dertig minuten. Dit alles word ondersteund door beelden uit de films waar over gesproken word. Maar ook Sammo Hung mag wat zeggen voor de camera. Dit stuk uit een groot interview wat hij ooit gaf gaat helemaal over het maken van 'Millionaires express'. Het gesprek duurt ongeveer elf minuten. Om het allemaal compleet te maken zijn er ook trailers aanwezig van andere Hongkong legends en primier Asia releases.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Mono, Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands of Engels