Op negen jarig leeftijd slaat het noodlot
voor Chiyo (Suzuka Ohgo/Zhang Ziyi) toe. Haar moeder moeder wordt ernstig
ziek. De vader weet zich geen raad en om eventueel het leven van zijn
vrouw te redden verkoopt hij zijn dochters. Beide worden overgebracht
naar Kyoto en van elkaar gescheiden. Zonder enig pardon worden ze te
werk gesteld in een Geishahuis. Echt door heeft ze het niet maar Chiyo
is een stuk beter af dan haar zus. Het huis waar zij belandt is een stuk
hoogstaander en op zich heeft ze nog best kansen op een goed bestaan.
Alleen Hatsumomo (Gong Li), een van de meest populaire geisha's van de
stad heeft het niet zo op Chiyo. Ze doet er dus ook van alles aan om
haar het leven zuur te maken. De eigenares van het geishahuis heeft dit
niet door. Ze ziet Chiyo gewoon als een rebelse tiener.
Maar na een mislukte vluchtpoging is de maat vol. Haar opleiding wordt
stop gezet en ze word gedegradeerd tot dienstmeid. Niet veel later komt Chiyo in contact met iemand die bekend staat als de 'chairman' (Ken
Watanabe). Ze raakt vreselijk geïndoctrineerd door deze man en de twee
geisha's aan zijn zijde. Vanaf dat moment wil ze niets anders dan hun
plek in nemen. Maar als dienstmeid zal dit nooit gebeuren. Gelukkig komt
hier op haar zestiende verandering in. Mameha (Michelle Yeoh), de meest
beroemde geisha, wil haar als leerling. Maar de eigenares van het
geishahuis wil haar niet zo makkelijk laten gaan. Pas als er een bijna
onmogelijk winbare weddenschap aan verbonden wordt gaat ze akkoord. Van
de een op de andere dag veranderd het leven van Chiyo. Ze gaat van
dienstmeid naar leerling-geisha en doet dit erg verdienstelijk. Maar
hiermee is de strijd nog niet gestreden. Er staat meer op het spel dan
alleen de weddenschap. Want de belofte die ze zich zelf jaren geleden
deed staat nog steeds. Ooit zal de 'chairman' aan haar zijde lopen.
Normaal gesproken worden er hier op de site maar weinig
Hollywood films besproken. Heel af en toe komt er toch een verdwaalde
actie film aan bod. Maar film die niet in deze categorie passen worden
meestal overgeslagen. Voor 'Memoirs of a geisha' werd er een
uitzondering gemaakt. Want met een aantal van de beste actrices van Azië
in de hoofdrollen is de film gewoon niet te negeren. Tevens bied de film
een bijzonder intrigerende blik op een interessant stukje cultuur van
Japan, de geisha. Eigenlijk is
alles in deze film betoverend te noemen. Het is een soort Japanse
variatie op 'Assepoester', alleen minder zoet. En
eigenlijk is dat zachtjes uitgedrukt. Want het begin is
hartverscheurend. Twee jonge meiden die op een regenachtig nacht weg
gevoerd worden bij hun ouders. Hun toekomst onzeker en eenzaam. Niet
iets wat je kinderen graag ziet doormaken. Langzaam maar zeker verdwijnt
het verdriet en wordt er plaats gemaakt voor een opzwepende strijd. Dit
alles wordt op een erg sterke manier verteld. Alles klopt en de
personages worden vol bezieling neergezet. Het verhaal heeft ook diverse
lagen en subplots. En ondanks dat het allemaal wat aan de trage kant is
vliegt alles aan je voorbij. Hieraan toegevoegd zijn diverse
filosofische en cryptische uitspraken. Het is altijd leuk als mensen het
voor elkaar krijgen dingen om dingen te zeggen die op het eerste gezicht
onschuldig lijken. Pas later komt het besef van wat er werkelijk bedoeld
werd. Maar dan is het te laat om iemand er op aan te spreken.
Maar niet alleen het verhaal is betoverend. Ergens in
Californië werd een complete Japanse stad nagebouwd. De set ziet er uit
om door een ringetje te halen. Prachtige Bonsai, watervallen,
kersenbomen in de bloei en typische Japanse huizen. Er wordt slechts één
keer opvallend gebruik gemaakt van computer toevoegingen. Dit is om de
oude stad in al zijn glorie en wijds weer te kunnen geven. Verder is
iedereen natuurlijk op traditionele wijze aangekleed. De dames lopen in
prachtige kimono's terwijl de heren iets moderner gekleed gaan. Hier is
duidelijk erg veel aandacht aan besteed.
Een ander ding waar de film erg opdrijft is de muziek.
Zonder de meeslepende melodieën zal het verhaal maar half zo krachtig
overkomen. De sfeer wordt hier dus ook heel erg mee gezet. Hierdoor
worden we werkelijk door alle emoties getrokken. Vooral de dansscène van Zhan Ziyi is hier een mooi voorbeeld van. Dramatische, elegant,
betoverend kortom heerlijk om naar te kijken. Maar zonder de muziek is
het niets meer waard. De twee hebben elkaar nodig en de balans hierin is
perfect gevonden. Wat natuurlijk
meteen opvalt is dat de hoofdrollen hier gespeeld worden door niet
Japanse actrices. De geisha is natuurlijk iets wat typerend is voor dit
land. Maar de dames
brengen het er prima van af. Niet geheel vreemd want het zijn stuk voor
stuk behoorlijk ervaren actrices. Twee veteranen en een die in haar
kortere carrière haar sporen al behoorlijk verdiend heeft. Uit deze drie
actrices de beste kiezen is niet mogelijk. Ze doen het allemaal even
indrukwekkend. Ze hebben elkaar nodig om dat neer te kunnen zetten wat
het moet zijn. Gong Li is voortreffelijk als de geslepen en arrogante Hatsumomo. Echt een actrice die alles neer kan zetten. Michelle Yeoh
verrast enorm door haar bijzonder vrouwelijke rol. Normaal gesproken is
ze altijd te zien in actie films en dat is hier natuurlijk helemaal
anders. Ze begon haar carrière met het winnen van diverse miss
verkiezingen. Het is dus ook absoluut geen vreemd terrein voor haar.
Maar zonder Zhang Ziyi zou de film zeker niet het zelfde geweest zijn.
Ook zij laat heel veel kanten van zichzelf zien. Kwetsbaarheid is hier
zeker een van.
Maar ondanks dat hierboven een heleboel
lovende woorden staan heeft de film toch wel een paar
minpuntjes. Als eerste is het jammer dat er Engels gesproken wordt. Ja,
het is een Hollywood productie en het lijkt me duidelijk waarom dit
gedaan is. Maar dit kost wel een stukje van de authenticiteit en magie.
Iedereen heeft nog wel een accent mee gekregen. Een ander punt is dat de
film in de eerste twee uur geweldig naar een climax toe bouwt. We worden
helemaal mee genomen in de wereld van de geisha. Vlak na een enorme
climax in het verhaal stort alles in. De ballon die net helemaal vol
gepompt is wordt compleet lek geprikt. Op zich geen probleem als dit
gevoel later maar weer terug komt. Helaas gebeurt dit niet. Vanuit een
historische oogpunt klopt dit natuurlijk allemaal. Alleen voor het
plezier van de kijker is het jammer.
Voor iedereen met ook maar een klein beetje interesse in
de Japanse cultuur is het wijs de film eens te bekijken. Niet alle
mysteries rond de geisha worden opgehelderd maar het word allemaal wel
een stuk duidelijker. Vaak wordt de geisha namelijk vergelijken met een
prostituee. Maar deze dames zijn veel meer. Seks is zelfs een bijzaak en
vroeger werden ze gezien als een bewegend kunstwerk. Want naast dat ze
er voortreffelijk uitzagen konden ze dansen, muziek maken, entertainen
en waren ze geschoold in de kunst van het converseren. De perfecte maar
onbereikbare vrouw dus. Maar wat allemaal voor de geisha geld, gaat
zeker op
voor 'Memoirs of a Geisha'. Neem dus de kans een laat je eens verleiden
door deze geweldige film. Copyright
kungfufilms.nl (2006) |