Lo Lieh
Kam Kong - Bonus fight
Yueh Hua -
Phillip Ko -
Regisseur Wu Ma -
Productie maatschappij   -

Door heel China heen worden er een serie brutale overvallen op juweliers gepleegd. Iedere keer raakt de inbreker slaags met de lokale autoriteiten, maar weet ze door zijn vaardigheid in kung fu altijd te verslaan en weg te komen met de buit. Elk onderzoek loopt op niets uit en het enige aanknopingspunt dat ze hebben is de ‘Jade dragonfly’, die de dief achterlaat als zijn visite kaartje. In een afgesloten ruimte is Ran Chen Feng (Lo Lieh) in onderhandeling met de eigenaar van zes bijzondere edelstenen. Door een bedwelmend middel valt iedereen in de ruimte flauw en op deze manier krijgt de ‘Jade dragonfly’ opnieuw de kans om toe te slaan. Als iedereen bij zijn positieven komt blijken de edelstenen verdwenen te zijn en de bewaker vermoord. Politiechef Chow Zhi (kam kong) stelt een onderzoek in en komt al snel tot de conclusie dat het iemand geweest moet zijn die in die kamer was, want de hele kamer was hermetisch afgesloten. De verdenking valt al snel op Ran Chen Feng, maar na een grondig onderzoek worden de stenen niet gevonden. Chow Zhi belooft de zaak in vijf dagen op te lossen en anders ontslag te nemen. Als op mysterieuze wijze Ran Chen Feng ook nog eens vergiftigd wordt, is iedereen in de war en begint de hele onderwereld van de stad zich er mee te bemoeien en er ontstaat een chaos waarbij bijna alles en iedereen betrokken lijkt te zijn.

Door de cast die bijna uit alleen maar top acteurs bestaat kan de film al bijna niet fout gaan. Niemand speelt eigenlijk echt de hoofdrol. De eerste 45 minuten ligt de aandacht op het karakter van Lo Lieh, de Jade dragonfly. Voor de rest van de film neemt Chi Kuan Chun het van hem over. Verder zitten er nog diversen personages in die zeker de moeite waard zijn. Phillip Kao speelt een, niet echt handige kleine dief die samen met een vriend de juwelen in handen probeert te krijgen, niet een van zijn beste rollen maar wel de moeite waard. Yuen Hua neemt de rol van een vervalser op zich. Bijna alle personages in de film zijn een beetje mat en hebben niet echt een karakter, maar ja wie let hier op in een kung fu film. Het verhaal daarin tegen wordt goed verteld en voor je het weet is de film al een heel eind gevorderd. Dit komt hoofdzakelijk door de vele personages die allemaal hun introductie nodig hebben, en overigens wel allemaal iets aparts hebben. Dus de nodige lange witte pruiken en speciale wapens die de gevechten leuk maken om naar te kijken. Dat is maar goed ook want verder is de choreografie niet echt bijzonder. Maar in ‘The massive’ gaat het ook niet om de vechtpartijen het draait hier hoofdzakelijk om het verhaal en in deze opzet is de film zeker geslaagd. Het duurt ook goed en wel een minuut of veertig voordat het eerste echte gevecht zich voordoet en dan komt de film echt los. Het meest opvallende karakter in de film is ‘A light in the dark’, een huurmoordenaar die altijd met een lantaarn rond loopt. De rol wordt gespeeld door Miao Tien die met zijn karakteristieke kop natuurlijk geknipt is voor deze rol. Doordat een heleboel elementen in de film mysterieus worden gehouden blijf je continue met vragen zitten waar je stukje bij beetje steeds meer antwoorden op krijgt. Dit zorgt er voor dat ‘The massive’ een leuke film is om naar te kijken en je je continue blijft afvragen hoe en waarom dit alles gebeurt.

Drager Dvd (reg 0) Chi Kuan Chun in gevecht De altijd even lelijke Kam Kong
Beeld kwaliteit Redelijk (Full screen)
Geluid kwaliteit Redelijk