|
Drie kung fu scholen in een stad is
natuurlijk vragen om problemen. Tijden gaat het goed. Echter wanneer een
van de scholen tijdens de jaarlijkse leeuwendans niet echt respectvol te
werk gaat, ontstaan er wat strubbelingen. Alles loopt vreselijk uit de
hand en er ontstaat een grote vechtpartij. Om alles te sussen besluit
Wong Kei Ying de twee ruziënde scholen op zijn school uit te nodigen. De
gemoederen zijn nog steeds verhit en de poging om het goed te maken
loopt op niks uit. De school van Lu Zhengfu, die toch de aanstichter was van
alles, loopt kwaad weg. De spanningen tussen de scholen blijft voelbaar,
maar het lijkt er niet op dat er echt wat gaat gebeuren. Wong Fei Hung
(Liu Chia Hui) en Yinlin (Mai Te Lo) zijn beide de zoons van de twee goede leraren.
Continue proberen ze zich tegenover elkaar te meten om te bewijzen wie
er beter is. Samen spreken ze af om een onbekende, maar sterke man, uit
de dagen. Hiermee willen ze bewijzen wie de beter is. Alleen dit gaat
een keer goed en daarna treffen ze de verkeerde. Yinlin denkt dat hij het
allemaal wel onder controle heeft en juist hierdoor krijgt hij er flink
van langs. Hij raakt zelfs serieus gewond aan zijn keel. Wong Fei Hung
is in ieder geval flink geschrokken van het voorval en besluit om dit
soort uitsloverij achter zich te laten. Je zou verwachten dat Yinlin ook
zijn lesje wel geleerd, heeft maar dit is helaas niet waar. Tijdens een
van zijn bezoeken aan het bordeel wordt hij er ingeluisd door de school
van Lu Zhengfu. Vreselijk in elkaar geslagen keert hij later terug naar zijn
vader. Zijn wonden worden behandeld en hij wordt opgesloten tot alles
genezen is. Samen met Wong Kei Ying gaat zijn vader verhaal halen bij de school
van Lu Zhengfu. Hier blijkt dat alles de schuld van de leerlingen was en dat
de leraar hier niets van af wist. Om het goed te maken krijgen ze een
uitnodiging voor de Peking opera voorstelling. Maar of het nu zo’n goed
idee is om op deze uitnodiging in te gaan valt te betwijfelen.
Wederom een meesterlijke film van regisseur Liu Chia Liang. Het begin
staat in het teken van de leeuwendans. Wat we te zien krijgen is
werkelijk fenomenaal. Deze scène valt in een hele andere categorie als
de leeuwendans in ‘The young master’, maar het is even spectaculair.
Alles is een stuk massaler en meer op de prestatie van een groep gericht
dan een individu. Er wordt een toren gebouwd van drie etages die
allemaal door menselijk kracht ondersteund worden. Boven op deze
stellage staat de leeuw en dit geheel beweegt zich langzaam door de
straten. Het is dus niet zo zeer de leeuwen die de aandacht naar zich
toetrekt, maar meer het geheel er om heen. Dit is zo’n typisch voorbeeld
van iets dat je gewoon gezien moet hebben. Na deze prachtige opening
slaat de film een pad in die naar mijn idee nog steeds iets te massaal
is. Een echt verhaal is er nog niet te ontdekken en alles heeft een
licht komische tintje. Toch passeren er vele gevechten de revue, maar
deze zijn alle net te kort om voor een bevredigend gevoel te zorgen. Het
is niet zo dat de film een gebrek aan actie heeft, want het tempo zit er
lekker in. Maar wat we krijgen te zien is gewoon te snel weg. En een
ding wat ook bij die verkeerde weg hoort is de acteur Mai Te Lo. Deze
discokoning won meerdere danswedstrijden in de jaren tachtig, maar
schiet als acteur redelijk te kort. Niet zo zeer op het kung fu vlak,
maar meer qua uitstraling. Het kost aardig wat moeite om hem serieus te
nemen in zijn rol. Gelukkig verdwijnt zijn rol tegen het midden steeds
meer naar de achtergrond. Hui Ying Hung neemt hier zijn positie
enigszins over en samen met Liu Chia Hui vormen ze een spetterend duo.
Aan de lopende band door krijgen we gevechten te zien die steeds beter
van kwaliteit worden. Even lijkt het er op dat de climax komt bij een
enorm gevecht tussen de top van de drie scholen. Maar dit is nog niet
het einde van de film. Zoals je weet is Liu Chia Liang iemand die graag
het traditionele kung fu promoot. ‘Martial club’ is dus ook geen
uitzondering. Continue draait het om belangrijke regels die je als kung
fu beoefenaar in acht moet nemen. Maar niet alleen theoretische zaken
komen aan bod. Ook de het fysieke belang van een goede basis wat kracht
en flexibiliteit word behandeld. Het onderwerp leeuwendans krijgt tevens
een uitgebreide toelichting. We krijgen uitleg over de dingen die wel of
niet kunnen binnen deze Chinese traditie. Precies zoals het hoort
spettert de film het meeste in het eind gevecht. Wang Lung Wei tegen Liu
Chia Hui in een vuist tegen vuist gevecht. Om alles te bemoeilijken
vindt dit plaats in een steeg die steeds smaller wordt. De twee vechters
moeten dus continue hun stijl aan de omgeving aanpassen. Dit gevecht
laat je werkelijk met open mond naar het scherm staren. Wederom leverde
Liu Chia Liang een voortreffelijke film af. Misschien komt hij wat
langzaam op gang maar als hij eenmaal gaat is hij niet meer te stoppen.
Het geheel behoort tot een van de grootste producties uit zijn carrière
en toont de locaties uit de Shaw studio’s op hun top. Het verhaal had
misschien wat concreter gekund, maar visueel komt je niks te kort.
Kortom een absolute aanrader.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |