Als Pai Yung Feng (John
Chang) tijdens zijn eenzame reis in het volgende stadje komt treft hij
net iets meer aan dan de normale saaie boel. Hij rust even uit in een
restaurant en ziet hier hoe een groepje mannen de mensen lastig vallen.
Het kost hem aardig wat moeite om niet in te grijpen. Maar als het
groepje een beetje te vrijpostig wordt met Shuang Shuang (Choi Chuk-Guen),
de dochter van de eigenaar, kan hij het toch niet laten. Zonder enige
moeite verslaat hij de jonge delinquenten. Daarna biedt hij rustig zijn
verontschuldigingen aan en vraagt of hij de schade mag betalen. Hier is
Shuang Shuang aardig van gecharmeerd. Al jaren was ze in de
veronderstelling dat er geen galante mannen meer bestonden. Alleen dit
beeld wordt ruw verstoord als Pai Yung Feng naar het plaatselijk
boordeel vraagt. Shuang Shuang trekt hieruit haar conclusie en beiden
gaan hun eigen weg. De mannen die Pai Yung Feng net verslagen hebben
likken hun wonden en zinnen op wraak. Maar eerst hebben ze het toch nog
op Shuang Shuang gemunt. Als ze even buiten de stad is overvallen ze
haar. Op vreselijke wijze verkrachten ze haar en laten haar alleen
achter. Voldaan lopen de heren weg. Alleen ze weten niet dat ze recht
een val in lopen. Zonder ook maar een blik op hun aanvaller te kunnen
richten vinden ze op een gruwelijke wijze de dood. Dit valt bijzonder
slecht bij de vader van een van de jongens (Dean Shek). Hij is de grote
leider van de stad en houdt zich bezig met allerlei criminelen
activiteiten. Hij gaat compleet door het lint als hij hoort dat zijn
zoon dood is. Pai Yung Feng was de laatste met wie zijn zoon ruzie dus
hij wordt onmiddellijk als dader aangewezen. Alleen deze weet van niets.
De gemoederen lopen hoog op en pas als het te laat is komen ze er achter
dat er eigenlijk iets heel anders gaande is.
Goldig films was een
kleine maatschappij die toch aardig wat leuke kung fu films wist te
produceren. Dit was hoofdzakelijk in de jaren tachtig. Daarvoor maakten
ze eigenlijk van alles. Dit liep van actiefilm tot drama en weer terug.
Experimenteren was ook geen probleem. Want om een juiste formule te
vinden is dit zeker nodig.
'Mantis fists &
tiger claws of Shaolin' is hier een bijzonder voorbeeld van. Op nogal
klunzige wijze wordt er horror vermengd met een standaard kung fu
verhaal. Het resultaat is een tikkeltje suf maar levert op een heleboel
punten toch zeker een verrassende film op. Vooral de getekende intro is
behoorlijk luguber. Hierin wordt uitgelegd dat de vrouwelijke
bidsprinkhaan haar mannetje tijdens het paren het hoofd afbijt. Daarna
vertelt de voice over ons dat dit verhaal opvallend veel vergelijkingen
vertoont met dit feit. Daarna wordt het een gewone kung fu film. Een
jongen komt de stad in en hij is op zoek naar iemand. Hij krijgt een
aanvaring met de lokale gangsters en het geweld kan beginnen. Over het
algemeen zit er een goede continuïteit in de scènes. Erg saai wordt het
dus niet want er gebeurt genoeg. Ook is er voldoende afwisseling en
mysterie. Pas aan het einde komt het Horror deel om de hoek kijken. Van
het ene op het andere moment verandert een normale kung fu film in iets
heel bizars. Dit voelt echt alsof het er aan geplakt is. Het past gewoon
niet bij de rest van het verhaal en over de geloofwaardigheid zullen we
het maar niet hebben.
Waar het in 'Mantis
fists & tiger claws of Shaolin' absoluut niet aan ontbreekt is grof
geweld. Op bijzonder brute wijze wordt een vrouw verkracht. En om het
even erger te maken gebeurt dit nog drie keer ook. Daarna wordt er even
luchtig overheen gestapt en geen aandacht meer aan besteed. Dit is nogal
bevreemdend maar als je een beetje goed naar de intro geluisterd hebt is
het allemaal te weerleggen. Verder zitten er nogal wat brute moordscènes
in. Zonder dat de dader getoond wordt vindt de een na de ander de dood.
De eerste keer gebeurt dit door een dat er nogal wat bamboe stokken door
de lucht vliegen. En een andere keer gaan de mensen een kamer in en
vallen ze er dood weer uit. Maar vooral die eerste keer is lekker
luguber en bloederig. Mensen worden gespietst of komen klem te zitten
tussen twee stokken. Rare momenten en dit komt vooral omdat ze uit het
niets lijken te komen.
Als we enkel op de
hoofdrolspelers af gaan is het acteerwerk precies zoals je mag
verwachten in een kung fu film. Bij de kleinere rollen is dit echter
niet het geval. Deze worden vrij mat en lusteloos neergezet. Maar een
acteur als John Cheung weet de aandacht toch altijd wel af te leiden.
Hij is perfect voor de rol die hij neerzet. Nonchalant en met die
typische kung fu held uitstraling. De grote verassing is echter Dean
Shek. De man die bekend staat als de meest irritante clown van het kung
fu genre. Hij zet gewoon even een overtuigende schurk neer. Dit is
totaal niet wat je van hem verwacht maar het lukt hem aardig. Compleet
met grijze pruik en baard zet hij zijn meest duistere blik op en
probeert hij zo duivels mogelijk te zijn. Een andere bekende acteur is
Cheung Lik. Alleen de rol die hij vertolkt voelt ook alsof hij er een
beetje bij geplakt is. Deze is dus ook te klein om echt een mening te
vormen.
Wat eigenlijk
opvallend is zijn de actiescènes. Deze zijn namelijk nogal experimenteel
en vertonen opvallend veel vergelijkingen met de ideeën van Yuen Wo
Ping. Niks bijzonders want deze man heeft aardig wat invloed gehad in de
loop der jaren. Alleen als je de jaartallen van zijn films naast deze
legt ontstaat er wat scheefgroei. Want in 1977 was Yuen Wo Ping nog
bezig met serieuzer werk. 'Snake in the eagle shadow' was nog niet
gemaakt of in productie. En pas rond 1979 begin hij met het
experimentele werk. We zouden dus kunnen stellen dat Chui Yee-Ang hier
zijn tijd even ver vooruit is. Zo loopt San Kuai (net als in 'Buddist
fist') rond met een bochel. Als extraatje zit deze helemaal vol met
punten. Dit levert natuurlijk nogal wazige gevechten op. Verder is er
een speer die zijn punt kan afvuren en pijltjes kan schieten vanuit zijn
kwast. Een zwaard dat alle kanten kan opdraaien en meer van dit soort
bijzonderheden. Maar de choreografie is bijzonder speels. Er gebeuren
dus allerlei gekke dingen maar het niveau ligt behoorlijk hoog. Alleen
als Dean Shek aan de beurt is om te vechten zakt dit aardig in. Er voor
een keertje cool uitzien is dus ook heel wat anders dan kunnen vechten.
Gelukkig had de regisseur het ook door. Naar mate het gevecht vordert
krijgt zijn stand-in het dus ook steeds drukker.
Als we het over
geschikte film gaan hebben voor de nacht van de wansmaak is ' Mantis
fists & tiger claws of Shaolin' absoluut een goede kandidaat. Het
verhaal klopt wel maar de manier waarop het ingedeeld is klopt van geen
kant. Waarschijnlijk was het de bedoeling om zo meer spanning op te
bouwen. Alleen het resultaat is dat de clou aanvoelt alsof hij er
aangeplakt is. Wat actie betreft kom je zeker aan je trekken. Want het
is strak en experimenteel en dit maakt het lekker verfrissend. Wil je
dus eens wat anders en iets wat echt verrast aan het einde dan is het
geen verkeerde beslissing deze film te bekijken.Copyright
kungfufilms.nl (2006) |