Christy Cheung -
Eileen Tung -
Kar Ying Law -
Regisseur Bennie Chan -
Speelduur 90 Min -
Productie maatschappij -

Agent Man Wah (Simon Yam) is al zo lang undercover dat het moeilijk begint te worden om  beide werelden uit elkaar te houden. Gelukkig is hij nog niet vergeten dat hij met politie werk bezig is. Hij heeft het zelfs zo ver geschopt dat hij naast de grote baas Feng(Yu Rhong Kwong) is komen te staan en binnenkort zelfs zijn eigen district gaat krijgen. In de loop der jaren is de vriendschap zo hecht geworden dat ze elkaar als familie beschouwen. Als na een  drugsdeal zijn missie abrupt ten einde komt en Feng zelfs de dood vindt krijgt Man Wah promotie, maar blijf met het gevoel zitten dat hij zijn beste vriend verraden heeft. Gelukkig steunt zijn vriendin, die al die jaren op hem gewacht heeft hem in deze moeilijke tijd. Een jaar later duikt Feng opeens weer op. Dolgelukkig dat hij nog leeft gaat Man Wah meteen in op het verzoek of hij hem even ergens naar toe wil rijden. Niet het meest verstandige om te doen, want Feng is nog niet vergeten wat hem is aangedaan en heeft een reeks gruwelijkheden in petto voor degene die hij hier verantwoordelijk voor acht.

Een film die niet helemaal bol staat van de actie scènes, maar toch in het “heroic bloodshed” genre thuis hoort want de chemie tussen de hoofdrolspelers is geweldig en gaat tot in het extreme door. Vaak zie je dat het respect voor crimineel en agent wederzijds is, maar in “Man wanted” is het eenzijdig wat vreselijke gevolgen met zich mee brengt. De manier waarop Yu Rhong Kwong wraak neemt op Simon Yam is van een ongekende bruutheid die je alleen in Hongkong films zult aantreffen. Het resultaat hiervan is een extreem gevoel van haat wat bij de kijker word opgewekt voor het karakter van Yu Rhong Kwong. Dat het hier om een duister meester werkje gaat, mogen duidelijk zijn. Dit komt niet alleen door het verhaal maar ook door het camera werk en de gekozen locaties, verlaten gebouwen, drukke neon verlichte straten en het haven gebied bij nacht. Ook zit er een liefdes verhaal in deze bruutheid verweven. Een driehoeks verhouding tussen Simon Yam en twee dames, een logisch gevolg van zijn dubbel leven. Dit deel van het verhaal wordt niet helemaal goed uit gediept, maar dit is verder niet echt storend voor het geheel. Probeer je tot slot eens in te denken wat er gebeurd als je iemand stijf van de drugs met een pistool aan zijn hand geplakt de drukke straten van Hongkong op stuurt.

Drager Video
Beeld kwaliteit Redelijk
Geluid kwaliteit Redelijk