Lo Lieh - 12 page booklet
Ku Feng -
Wu Ma -
Tien Feng -
Regisseur Chang Cheh -
Speelduur 101 mins -

Voor een klein boerendorp is de maat nu eindelijk vol. Al jaren worden ze onderdrukt door de locale magistraat. Zelfs nu het land in oorlog is en de armen nog armer zijn dwingt hij ze de helft van hun oogst af te staan. Voor de boeren is dit onmogelijk omdat ze zo nooit genoeg hebben om de winter door te komen. Met de moedeloosheid nabij vatten ze het plan op de dochter van de magistraat te ontvoeren. Op deze manier willen ze hem dwingen de oogsten niet op te eisen. Tevens willen ze proberen de aandacht te trekken van een belangrijk generaal die binnenkort langs hun dorp zal trekken. Samen met zijn zoon en een van de boeren brengt het dorpshoofd het plan tot uitvoering. Ze brengen het meisje naar een verlaten molen om daar hun eisen te stellen en het antwoord af te wachten. Alleen Lu Fang (Wang Yu), de zoon van een belangrijk generaal is er toevallig getuige van hoe het meisje ruw de molen in gedragen wordt. Hij besluit poolshoogte te gaan nemen. In eerste instantie wil hij de held gaan uithangen en de dame bevrijden. Alleen al snel ontdekt hij dat deze arme boeren dit niet zomaar doen. Lu Fang hoort het verhaal aan en besluit de boeren te helpen. Ondertussen stuurt de magistraat een groep mannen naar de molen om zijn dochter terug te halen. Zonder enige moeite worden deze verjaagd door Lu Fang. Hierdoor is de magistraat genoodzaakt om Yan Chi Ching (Lo Lieh), een van zijn beste mannen te sturen. Maar hij stuurt hem niet alleen. Eerst haalt hij een groep gevaarlijke criminelen uit de gevangenis. Hij betaalt deze om samen met Yan Chi Ching zijn dochter terug te halen. Voor Lu Fang zijn de gevangenen geen probleem. Hij verslaat ze zonder problemen. Maar als Yan Chi Ching zich in de strijd mengt word het opeens een ander verhaal. De strijd eindigt gelijk en beide vechters erkennen elkaar als gelijken. Maar als Yan Chi Ching zijn verhaal vertelt aan zijn baas is deze woedend. Als antwoord hierop huurt hij een criminele bende in om het dorp te plunderen en de boeren te vermoorden. Hierdoor verloopt de strijd een stuk heviger dan de bedoeling was. Gelukkig komt er hulp uit onverwachte hoek.

Voor de beroemde regisseur Chang Cheh was dit de derde film waar hij de regie voor verzorgde. Veel van de stijlkenmerken die hem later zo bekend zouden maken zijn in 'The magnificent trio' al terug te zien. Natuurlijk vallen vastberadenheid, heldhaftigheid en een enorm bloederige strijd onder deze zaken. Tevens is hij een van de weinigen die het in deze periode aandurfde mannen voor de belangrijkste rollen te nemen. Het opvallende hierin is dat zowel op de poster als aan het begin van de film de vrouwen toch eerst genoemd worden. Dit wekt het idee dat hun rollen toch belangrijker zouden zijn voor het verhaal. Dit is echter niet het geval. Wang Yu en Lo Lieh zijn absoluut het belangrijkste voor het verhaal. Toch wordt alles vrij algemeen verteld en is het niet zo dat ze heel erg naar de voorgrond geduwd worden. Het verhaal is absoluut de sterkste kant van de film. Op boeiende wijze doet de geschiedenis zich uit de doeken. Dit gaat gepaard met prettige dialogen, interessante personages en af en toe een verrassende plotwending. Eigenlijk doet het allemaal wat soapachtig aan. Een beetje drama hier, een romance daar en de bekende kwaadwillende doortrapte personages. De variatie zit er dus goed in en dit maakt het makkelijk om naar te kijken. Maar echt perfect is het niet. Er zitten een aantal kleine zaken in die niet echt stroken met de menselijke natuur. Zo verliest een van de dorpsbewoonsters haar man en wordt ze vrijwel direct verliefd op een ander. Als de relatie van het stel nu slecht geweest was dan had het nog wel gekund maar hier was totaal geen sprake van. Er komt hier nog een tweede factor bij kijken. Maar aangezien ik daarmee te veel van het verhaal zou weggeven laat ik dit achterwegen. Een ander klein minpuntje is dat de magistraat vrij emotieloos is. Je zou van iemand die zoveel kwaads in de zin heeft toch wel verwachten dat hij eens flink uit zijn dak zou gaan. Vreemd genoeg reageert hij overal even koel op. Het is eerder zijn rechterhand die de snode plannen bedenkt en uitvoert. Hierdoor is het lastig voor de kijker om echt een gevoel van haat op te wekken voor het geen wat er allemaal gebeurt. Zoals wel meerdere films uit deze periode is de film vrij kaal wat geluid betreft. Muzikaal word alles goed ondersteund maar de geluidseffecten missen een beetje. Hierbij doel ik op omgevingsgeluiden, voetstappen en zoiets als het geluid van de draaiende molen. Maar ondanks al deze zaken is de film absoluut niet als slecht te bestempelen. De sfeer en het verhaal is erg goed en de acteurs komen erg geloofwaardig over. Tevens worden de hoofdrolspelers ondersteund door diverse bekende namen. Allemaal nog aan het begin van hun carrière maar leuk om ze op deze leeftijd te zien. Zo zien we Ku Feng, Wu Ma en Tien Feng in redelijk grote rollen. Ondanks dat de choreografie in handen was van Liu Chia Liang en Tong Gaai is het niet super spectaculair te noemen. Dit komt natuurlijk hoofdzakelijk door het jaartal. Voor die tijd was het allemaal erg vernieuwend. Maar door de jaren heen is er een boel veranderd. Er zijn dus geen lange uitwisselingen van slagen en stoten. De aanvallen zijn vrij kort en dus ook snel beslist. Het doet een beetje denken aan de stijl die de samoerai films er op nahielden. De opnames zijn voor een groot deel buiten gedaan. Maar af en toe komt er toch wat studiowerk aan te pas. 'The magnificent trio' laat zich het beste omschrijven als een intrigerend verhaal met de actie als bijzaak. Verwacht dus ook geen martial arts spektakel maar neem gewoon rustig de tijd om van deze klassieker te genieten.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen 2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital 2.0 & dolby surround 5.1)
Taal Mandarijn