Fung Hak On - Audio commentaar door Bey Logan
Fan Mei Sheng - Interview met Sammo Hung
Kwan Tak Hing - Interview met Yuen Wo Ping
Regisseur Yuen Wo Ping - Biografieën van Sammo Hung & Yuen Wo Ping
Speelduur 104 min -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Lam Sai Wing (Sammo Hung), een van de leerlingen van Wong Fei Hung (Kwan Tak Hing) veroorzaakt, ondanks dat hij het goed bedoeld, nogal wel eens problemen. Zodra er ergens problemen zijn springt hij er zonder na te denken vaak bovenop. Door dit soort acties helpt hij nogal wel eens de verkeerde of verwond hij mensen die het helemaal niet verdienen. Tijdens een van zijn goed bedoelde vechtpartijen verwond hij een bekende van Master Ko (Lee Hoi San). Als deze bij Master Ko komt vertellen wat er gebeurd is dikt hij het verhaal nog even lekker aan. Hij zegt dat Lam Sai Wing totaal geen respect toonde en ook van geen stoppen wist toen hij de naam van Master Ko noemde. Master Ko is woedend en gaat briesend verhaal halen bij Wong Fei Hung. Maar Master Ko delft tijdens een handgemeen het onderspit. Toch beloofd Wong Fei Hung zijn leerling te straffen voor zijn wandaden. Nog steeds boos verlaat Master Ko het huis van Wong Fei Hung en waarschuwt dat als Lam Sai Wing ooit nog voor zijn voeten loopt hij geen genaden zal kennen. De zaak lijkt hier mee afgedaan en Wong fei Hung gaat op reis om wat mensen te bezoeken. Via zijn jongere broer raakt Lam Sai Wing wederom op negatieve manier betrokken bij de familie Ko. De zoon van Master Ko, Tai Hoi, heeft het namelijk op zijn schoonzus gemunt en probeert haar op valse wijze naar zijn huis te lokken. Lam Sai Wing heeft niet meteen door wat er aan de hand is aangezien hij zijn jongere broer in jaren niet gezien heeft. Hij wordt dus ook eerst door de valse Ko Tai Hoi misleid en helpt zelfs nog mee om de vrouw in zijn bezit te houden. Als hij zich na enige tijd door krijgt hoe de vork in de steel zit twijfelt hij geen minuut. Samen met een oude kung fu meester (Fan Mei Shang) probeert hij zijn schoonzus te redden. Op listige wijze weten ze dit voor elkaar te krijgen en redden in het voorbijgaan ook nog even een andere jonge dame. Ze weten alleen niet wat voor problemen hun nog allemaal te wachten staan door deze actie. Ko Tai Hoi is namelijk nog niet van plan om het hier bij te laten zitten en gaat wel erg ver om zijn zin te krijgen.

Een samenwerking tussen yuen Wo Ping en Sammo Hung. Dit betekend dat je nogal wat mag verwachten van ‘The magnificent butcher’ en het eind resultaat mag er dus ook absoluut wezen. Dit alles ondanks het feit dat de productie in het begin een nogal grote tegenslag te verwerken kreeg. Op het moment dat ze een aantal dagen aan het filmen waren kwam Yuen Siu Tien te overlijden. Hiermee verloor Yuen Wo Ping zijn vader en alle rollen moesten worden omgegooid. De rol van Yuen Siu Tien  werd opgevangen door Fan Mei Shang en het verhaal aangepast. ‘The magnificent butcher’ is het beste te vergelijken met een stoomlocomotief. Langzaam komt hij op gang maar als hij eenmaal zijn vaart heeft is hij niet meer te stoppen. In het begin krijgen we namelijk wat lichte komedie te zien wat afgewisseld wordt door wat zaken die essentieel zijn voor het verhaal. De introductie van Lee Hoi San en het kaligrafie gevecht wat hij daarna met Kwan Tak Hing heeft valt hierbij het meeste op. Zijn stijl is prachtig, lange armen, stabiele standen en vooral een erg krachtige uitstraling. Samen met de grijze pruik en snor die hij draagt is hij de perfecte kung fu film schurk. Kwan Tak Hing daarentegen is de goedheid zelve. Met wat hulp van een stunt dubbel laat hij zien wat er nog uit zijn oude lijf te halen is. Dit beperkt zich tot een gevecht, maar wel een die je niet snel zal vergeten. Doordat de film is op genomen in de studio van Golden Harvest ziet alles er prachtig uit. De sets zijn erg compleet en er zijn behoorlijk wat figuranten op de been. Maar de bizarre typetjes van Yuen Wo Ping is wat de film zo briljant maakt. Hierdoor wordt alleen wel het gevoel gecreëerd dat Sammo Hung een beetje te kort schiet. Hij is namelijk een van de weinige die een normale stijl gebruikt. Natuurlijk zien zijn gevechten er tip top uit maar vergeleken bij de rest valt hij een beetje in het niet. Mannen als Chung Faat en Lam Ching Ying stelen dus ook absoluut de show. Vooral Chung Faat met zijn katachtige stijl is erg extreem. Hij springt met wat hulp van touwtjes van de ene kant van het scherm naar de andere. Gelukkig zijn de touwtjes hierin niet storend en is het gevecht absoluut verbluffend. Maar zoals het hoort is het eindgevecht de absolute topper. Sammo Hung tegen Le Hoi San in een strijd van rond de tien minuten, vuist tegen vuist en werkelijk alles uit de kast. Wat mij betreft is dit Lee Hoi San zijn beste gevecht want de manier waarop hij beweegt is bijna perfect. Maar niet alleen de gevechten zijn van hoog niveau. Het verhaal, wat eigenlijk alleen maar in een kung fu film werkt, zit bijzonder goed in elkaar. Het doet namelijk precies wat een wraak film hoort te doen, haat gevoelens oproepen tegen de slechte personages. In dit geval is dat Fong Hak On en hij weet de irritatie grens aardig op te zoeken. Zijn gedrag tegen over de medemens gaat ook wel erg ver en zijn kop hier bij doet ook niet veel goeds. Ondanks dat hij niet het karakter speelt waar het eindegevecht zich opricht is hij de hoofdschurk van het verhaal. ‘The magnificent butcher’ behoort absoluut tot de top van het genre. Meesterlijk gevechten, top sets en humor die je regelmatig aan het grinniken zal krijgen. Kortom succes verzekerd voor iedereen en als je hem nog niet gezien heb zal ik dat maar snel gaan doen.

Voor wat we gewend zijn van Hongkong legends zijn de hoeveelheid aanwezige extra's op deze DVD maar matig. Twee interviews, twee biografieën, de originele trailer en een audio commentaar is niet veel. Toch zijn de extra's zeker de moeite waard. Audio commentaar door Bey Logan: Voor de volledige 104 minuten weet Bey Logan wederom de gehele film van allerlei nuttige informatie te voorzien. Hij weet bijna elke acteur bij naam te noemen en diverse wetenswaardigheden over de film te vertellen. Interview met Sammo Hung: Ongeveer 15 minuten lang zien we Sammo Hung allerlei vragen beantwoorden. Hij praat over zijn carrière, vrienden en het maken van 'The magnificent butcher'. Natuurlijk heeft het Hongkong legends team hier op leuke wijze weer allerlei beeld materiaal doorheen verweven. Interview met Yuen Wo Ping: Ergens in een kantoortje in Hongkong wordt Yuen Wo Ping ongeveer 20 minuten ondervraagt. De vragen gaan over zijn toekomst plannen en natuurlijk de films die hij in het verleden maakte. Ook wordt er besproken hoe hij aan de ideeën kwam voor de bizarre kung fu stijlen die je vaak in zijn films ziet. Erg interessant materiaal allemaal alleen vallen we na verloop van tijd wel in herhaling. Het interview is uit ongeveer 1994 en is gemaakt door Toby Russel, de man achter het Vengeance video label.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 Anamorphic)
Ondertiteling Nederlands/Engels
Taal Cantonese/English