Derek Yee - n.v.t.
Lowell Lo Koon-ting -
Hwang Jan Lee -
Regisseur David Chung -
Speelduur 90 Min -
Productie maatschappij D & B films -

Tijdens de tweede wereldoorlog proberen de Japanners de kleine stad Kal te bezetten, om hier een fabriek te bouwen. In deze fabriek willen ze gifgas gaan produceren dat voor oorlogsdoeleinden bedoeld is. De heerser van deze stad, Yelda (Lowell Lo Koon-ting), is doodsbang. Hij durft niet in opstand te komen uit angst dat zijn volk iets overkomt. Een reddingsmissie wordt opgezet en om zo min mogelijk aandacht te trekken wordt deze verzorgt door twee mensen. De eerste is agent ‘Sky number one’ (Derek Yee) die zich al binnen de stadsmuren bevindt. Hij is bezig een aanslag op de Japanse commandant voor te bereiden. Foo Ming-ming (Michelle Yeoh) is een vrouwelijke ronselaar die van het ene avontuur naar het andere gaat. Ook is ze bijzonder behendig met allerlei wapens en dus de meeste geschikte kandidaat voor het volbrengen van deze taak. Zonder veel moeite wordt ze overtuigd en stapt in haar dubbeldekker vliegtuig om naar de stad Kal te vliegen. Onderweg loopt ze al tegen de nodige problemen aan. Een Japanse gevechtsvliegtuig merkt haar op en opent het vuur. Nadat Foo Ming-Ming het vliegtuig heeft afgeschud, gaat ze de stad in om contact te leggen met ‘Sky number one’. De afgesproken herkenningscode is in verkeerde handen terecht gekomen en Foo Ming-Ming verward de plaatselijke zwendelaar Wong (Richard Ng) met ‘Sky number one’ wat de nodige problemen met zich mee brengt.

Een actie/avonturen film die, wat sfeer betreft, deels te vergelijken is met een Indiana Jones film. Mooie en ruim opgezette locaties in een woestijnachtig gebied met in het midden een stad uit de jaren 60. De stad is lekker levendig, maar wat somber aangekleed. Verder is alles gevarieerd, veel actie die afgewisseld wordt door de bekende flauwe Hongkong humor. De superieure actie scene’s maken het mogelijk dat je de slappe grappen, die hoofdzakelijk door Richard Ng gemaakt, worden voor lief neemt. Vanaf de openingsscène is het direct duidelijk wat het tempo voor de film wordt. Michelle Yeoh neemt het namelijk met een lange zweep op tegen een groep bandieten. Hiermee laat ze zien dat ze absoluut een van de beste vrouwelijk martial arts actrices is. Vele mooi gechoreografeerde gevechten volgen waarin Michelle Yeoh en de vrijwel onbekende Cindy Lau Ping-tai de show stelen. Duidelijk een vrouwenfilm wat actie betreft. Dit is niet echt storend, maar gaat wel te kosten van de rol van Whang Jan Lee. Want deze topvechter wordt naar mijn idee niet naar volledig vaardigheid benut. Niet geheel onlogisch, want voor de kracht en snelheid die hij normaal laat zien zou Michelle Yeoh simpel weg geen partij zijn. Deze gevechten waarbij bijna alle soorten wapens aan bod komen, worden afgewisseld door auto achtervolgingen en zelfs een luchtgevecht tussen twee vliegtuigen. Iets dat voor Hongkong begrippen voortreffelijk in beeld gebracht wordt. Liefhebbers van explosies krijgen zeker genoeg te zien. De film eindigt in een ouderwetse belegering van de stad door de Japanse soldaten. Hierbij gaat bijna alles in vlammen op. Ook heel belangrijk zijn de stunts in ‘Magnificent warriors’. Niet overduidelijk geaccentueerd, maar wel aanwezig, zijn de stunts. Ze flitsen voorbij en de een ziet er nog pijnlijker uit dan de andere. Veel keiharde valpartijen en rake klappen die je regelmatig naar je afstandbediening doen grijpen. ‘Magnificent warriors’ lijdt nogal onder de flauwe humor en een wat kinderlijk verhaal, maar is zeker een geslaagde film. Dit komt voornamelijk door de superieure actie, en wees nou eerlijk, dat is toch waar het om gaat bij een Hongkong film???

Drager Video Hongkong legends dvd release Extra's HKL release
Beeld kwaliteit Goed - Dual language format
Geluid kwaliteit Goed - Original Theatrical Trailer