Ku Feng - Trailer
Ching Li - color stills
Fan Mei Sheng - Original poster
Regisseur Chu Yuan - Audio commentary
Speelduur 97 Min - Intervieuws
Productie maatschappij Shaw brothers - Biography's

Fu Hung-Hsueh (Ti Lung) een rond trekkende zwaardvechter verschijnt tijdens het Chu Yuan festival om gehoor te geven aan de uitdaging van Yen Nan Fei (Lo Leih). Tijdens hun gevecht worden ze gestoord door een groep huurmoordenaars. Met gemak verslaan de twee getrainde vechters de aanval en besluiten hun strijd even stil te leggen om samen uit te zoeken wat hier de reden van was. Aangekomen in een herberg blijkt dat het niet de enige aanvallers waren die betaald zijn om een van hun te doden. Al snel worden ze weer aan gevallen en weten wederom te ontkomen. Op een rustige plaats zetten ze alles op een rij en komen tot de conclusie dat de verantwoordelijke voor deze aanvallen meester Yu moet zijn want de enige drie dingen die hij nog moet uitvoeren om de heerser van de martial arts wereld te worden is het uit de weg ruimen van de twee meester zwaard vechters en in het in handen krijgen van de Peacockdart. Met deze kennis besluiten ze naar de burcht te gaan van de Peacock clan de eigenaren van dit wapen. De reis die volgt zit vol hinderlagen en mysterieuze gebeurtenissen.

Een verfilming van een boek van Ku Lung en dit staat altijd garant voor goed uitgediepte karakters en een sprookjesachtige sfeer. Ti Lung speelt een zwaardvechter die al jaren eenzaam rond trekt, gekleed in een poncho en een zwaard dat iets weg heeft van een tonfa aan zijn riem. Absoluut een van de meest stoere rollen van Ti Lung, want meestal wordt hem de rol toebedeeld van de nette heer. In "The magic blade" wordt er hoofdzakelijk gebruik gemaakt van wapens en heel af en toe een klein stukje vuistgevecht en acrobatiek. Regelmatig word er gebruik gemaakt van diverse kleine wapens waar mee gegooid word, een grootdeel hier van heeft nogal een explosieve impact, en dit zorgt voor het nodige vuurwerk. Vooral de genoemde Peacockdart die wanneer gegooid alle energie uit de aanvallers trek in een straal van witlicht.  De huurmoordenaar die achter Ti Lung en Lo lieh aanzitten houden er wel heel aparte aanvalstrategieën en ideeën op na. Een ouwe heks wil ze in diverse gerechten veranderen. En in een restaurant lijkt iedereen bevroren tijdens de maaltijd behalve de moordenaar die houdt zich ademloos stil tot hij de aanval inzet. Ook belanden ze in een levend schaakspel met diverse verassingen. En dit alles zonder de stijl van een echte kung fu film te verliezen. De geweldige sets aangevuld met diverse scènes buiten de studio maken deze Shaw productie wederom een lust om naar te kijken. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Let vooral op de prachtig bewerkte stok van meester Yu. Zoals regelmatig in films van Chu Yuan zitten er ook weer de nodige naakte vrouwen in de film om duidelijk te maken dat iedere man om te kopen is met vrouwen, geld en roem. Een geweldig avontuur in een mysterieuze wereld die voortreffelijk tot leven is gebracht door regisseur Chu Yuan en opvallend veel vergelijkingen vertoond met oude cowboy films.

Drager Dvd (reg 3) Originele poster
Beeld kwaliteit Goed (1:2.35)
Ondertiteling Engels, diversen