Charliema Nsu - Right to the fight
Eugene Thomas - Picture gallery
Hung Fung -
Tang Lung -
Regisseur Robert Tai -
Speelduur 91 min -

Om zijn geluk te beproeven besluit plattelands jongen Jack Do (Alexander Lo) naar Sjanghai te gaan. Nog maar net daar aangekomen raakt hij in gevecht met Charlie (Charliema Nsu). De hele knokpartij blijkt op een misverstand te berusten en al snel worden de twee vrienden. Charlie helpt Jack Do aan eenvoudig werk en een slaapplaats. Jack Do ontdekt alleen al snel dat het leven in Sjanghai niet echt makkelijk is. Gangsters maken de dienst uit en eisen een groot deel van het loon van de arme werkers op. Dit pikt hij niet en gaat de strijd met de gangsters aan. Met gemak wint hij het gevecht en de boeven druipen af. De grote baas was zich er niet van bewust dat zijn mannen zulke praktijken uithaalde. Hij spreekt de mannen waar het om gaat er dus ook op aan. Dit zorgt voor een boel onvrede waardoor ze stiekem overlopen naar de Japanners. Samen met hun nieuwe baas maken ze een plan om de gehele stad over te nemen. Bij de uitvoering hiervan gaat er alleen een ding mis, Jack Do is namelijk in de buurt. Als dank voor zijn hulp krijgen Jack Do en Charlie een baan aangeboden als persoonlijk bodyguards. Dankbaar accepteren ze deze en gaan genieten van hun nieuwe, rijkere, leven. Maar de Japanse bende laat het hier niet bij zitten. Ze huren een Italiaan, Amerikaan en twee Japanse vechters in om de klus te klaren. Dit keer hebben ze wat meer succes dan de eerste keer en de baas komt te overlijden. De bende valt uit elkaar en Jack Do besluit samen met Charlie wraak te gaan nemen. Goed voorbereid besluiten ze een voor een de moordenaars weg te lokken om meer kans te maken. Want een grote groep ninja’s en vier ingehuurde moordenaar versla je niet zomaar.

Net als ‘Ninja the final duel’ is ook ‘Mafia vs ninja’ een tv serie die verknipt is tot een negentig minuten durende film. Robert Tai was ook verantwoordelijk voor de regie van deze film en wat gekkigheid betreft schelen ze ook niet zo veel van elkaar. Het grote verschil is alleen de periode waar ze zich in afspelen. ‘Mafia vs ninja’ speelt zich ongeveer in de jaren tachtig af en de andere iets meer dan een eeuw terug. Het verhaal is vrij simpel en draait zoals altijd om wraak. Toch blijft de kijker continue met het gevoel zitten dat er delen missen. Er gebeuren namelijk dingen die wel doordacht overkomen maar het complete voortraject lijkt niet in de film te zitten. Een logische gevolg van het inkorten van een serie naar een film. Maar de grote vraag is natuurlijk: is dit een probleem. Het antwoord is een simpel; 'nee', want wie een film als deze in zijn speler doet verwacht actie en dat krijgen we ook. De gevechten die we te zien krijgen zijn van tijd tot tijd iets versneld. Maar zoals ze gewend zijn van Alexander Lo is het wel op en top kung fu. Heerlijk om naar te kijken in combinatie met de vele acrobatische toeren die we ook te zien krijgen. Vanaf het begin krijgen we af en toe een gevecht te zien, maar in het laatste half uur gaan we compleet loos. Eerst wordt er afgerekend met de Japanse baas en daarna nemen zowel Alexander Lo als Charliema Nsu het op tegen een groep ninja’s. Deze ninja’s verdwijnen, bewegen zich voort onder de grond en hebben nog meer van dit soort vreemde trucjes. Om deze te kunnen bestrijden trekt Alexander Lo even een stuk bamboe met wortel en al uit de grond. Een feest om naar te kijken als je van over de top actie houdt. Wat het ook erg goed doet zijn de personages die in de film spelen. Vooral de Italiaanse messen expert is erg kleurrijk. Een man met half lang haar wat hij sluik langs een gezicht met een groot litteken draagt. Zijn messen heeft hij altijd bij zich in een soort leren bretels. Natuurlijk is ook Eugene Thomas weer van de partij. Ditmaal speelt hij geen Shaolin monnik maar een redelijk gewone Amerikaanse vechter. Het grootste gevecht wat hij heeft is tegen Alexander Lo en beide gebruiken hierin hoofdzakelijk de benen. Charliema Nsu speelt een niet zo intelligente sidekick die zich tegen het einde ontpopt tot een goede vechter. Vreemd genoeg heeft deze jonge acrobaat niet echt veel films gemaakt. Als locatie werden luxe huizen en delen van de echte stad gebruikt. Echt bijzondere dingen krijgen we hierbij niet te zien en het blijft dus allemaal wat saai. ‘Mafia vs ninja’ is zeker een aanrader voor mensen die van lekkere extreme films houden. Zie je het allemaal liever wat serieuzer zou ik me er niet aanwagen want een goede reflexie van de werkelijkheid is dit zeker niet te noemen.

Right to the fight: De benaming zegt het al, een menu waarin je direct naar je favoriete vechtscène kan. Helaas gaan we na deze scène niet direct terug naar het menu maar gaat de film gewoon door. Eigenlijk is dit dus gewoon een extra hoofdstukindeling. Picture gallery: Een galerie met screencaps uit de film. Niet bijzonders aangezien het gewoon afbeeldingen uit de film zijn. Geen lobbycards, posters of andere leuke dingen.

Drager DVD (regio 1)
Uitgever Venom mob
Waardering          8/10 Met dank aan de Boudisque