Lam Ka Tung - Trailer
Kelly Lin - Databank
Karen Lee -
Regisseur Johnnie To/Wai Ka Fai -
Speelduur 90:16 mins -
Prod. maatschappij Milkyway Image -

Bun (Lau Ching Wan) is een succesvolle detective. Zijn specialisme is het oplossen van moordzaken en zijn werkwijze nog onorthodox. Om zijn zaken op te lossen kruipt hij namelijk compleet in de huid van het slachtoffer. Zelfs als dit betekent dat hij in een koffer moet kruipen en zich vervolgens van de trap moet laten gooien. Door deze reconstructies wordt er bij hem een soort zesde zintuig geactiveerd. Vervolgens wijst hij zonder het ooit mis gehad te hebben de dader aan. Door zijn succes accepteert iedereen zijn rare gedrag. Maar als hij op een dag op de afscheidsreceptie van een politiechef staat gaat het mis. Zonder enige uitleg snijdt hij zijn rechter oor af en bied deze bij wijze van cadeau aan. Vanaf dat moment gaat alles bergafwaarts en het duurt niet lang voordat hij de politie de rug toe keert. Hij laat hierbij zijn nog jonge partner Ho (Andy On) achter. Ondanks dat Ho nog veel van hem had willen leren laat hij Bun met rust. Langzaam maar zeker werkt hij zich op tot een goede detective. Ook hij lost zijn zaken altijd op. Hier komt echter verandering in als hij een vermiste agent probeert op te sporen. Deze beste man verdween maanden geleden na het achtervolgen van een crimineel in de bossen. Het gekke is dat zijn wapen nu al meerdere malen gebruikt is in een overval. Echter ontbreekt elk spoor van de vermiste agent. Zelfs zijn partner Chi Wai (Lam Ka Tung) kan geen licht op de situatie schijnen. Ten einde raad besluit Ho om hulp te zoeken bij Bun. Deze reageert niet meteen op de uitnodiging. Maar als hij hem wel aanneemt is Ho compleet de controle kwijt. Bun haalt de ene rare actie na de andere uit en brengt Ho totaal in verwarring.

Als iemand momenteel de ambassadeur van de Hongkong film genoemd mag worden dan is het Johnny To wel. Alles wat hij maakt wordt wereldwijd bekeken en zelfs in Nederland uitgebracht. Zijn films staan garant voor het echte Hongkong gevoel en hebben altijd wel een frisse en vernieuwende inslag. Voor 'Mad detective' mixt hij het paranormale met de bekende ingrediënten van een politie triller. Het resultaat is bijzonder te noemen.

Een formule voor een succesvolle film is er niet. Want wat de ene keer erg goed werkt kan de volgende keer de plank volledig mis slaan. Het is dus ook zaak dat een regisseur zichzelf telkens weer vernieuwd. Hierbij mag hij natuurlijk nooit zijn eigen stijl verliezen. De stijl van 'Mad detective' is bijzonder typerend voor Johnny To. Mensen die bekend zijn met zijn werk zullen de film dus ook meteen als van zijn hand herkennen. Echter bundelende hij wel zijn krachten met Wai Ka Fai. Deze schreef het verhaal en hield waarschijnlijk toezicht op de juiste uitvoering hiervan. Een combinatie die bijzonder goed werkt. Ze weten de kijker op verschillende vlakken te raken. Eerst is het verbazing, vervolgens nieuwsgierigheid, daarna beroeringen met een uitloop naar spanning. Samen weten ze de kijker dus echt mee te nemen door een achtbaan van emoties. We kunnen dus zeggen dat ´Mad detective´ bijzonder goed geslaagd is. De basis van het verhaal is simpel. Twee agenten achter volgen een crimineel het bos in en er keert er maar eentje terug. Er wordt een onderzoek gestart maar de vermiste agent wordt nooit gevonden. Wel duikt zijn pistool telkens weer op in allerlei overvallen. De vraag of de agent dood is en zijn pistool simpelweg gebruikt wordt speelt door ieders hoofd. Maar na zes maanden van onderzoek is er nog geen antwoord. De agent belast met het onderzoek doet een beroep op een ex-agent om de zaak te helpen oplossen. Deze man is echter een nogal apart figuur. Hij lijkt paranormaal begaafd. Aan de andere kant lijkt hij weer compleet gestoord. Een ding is echter zeker, hij lost altijd zijn zaken op. Uitleg geven over wat er nu precies met deze man aan de hand is zou de film verpesten. Het haalt veel van de magie weg en daarom doe ik het ook niet. Wat ik wel kan zeggen is dat je 'Mad detective' gewoon moet gaan kijken.

Een belangrijke reden is Lau Ching Wan. Niet de meest gangbare hoofdrolspeler. Het is geen gladde jongen en zijn voorkomen is wat dommig. Dit is natuurlijk een prima basis voor de rol die hij hier mag spelen. Naast dat zijn uiterlijk goed past bewijst hij ook een voortreffelijk acteur te zijn. De manier waarop hij de wat verwarde ex-agent gestalte geeft is werkelijk subliem. Compleet in zijn eigen wereld raast hij door de film heen en haalt hij de één na de andere wazige streek uit. Het reconstrueren van een overval kan namelijk best nuttig zijn. Maar om met je hand een pistool na te doen en zo naar een gewapend waarde transport te lopen is niet handig. Dit kan namelijk een reactie ten gevolge hebben met verstrekkende gevolgen. Het gedrag van Lau Ching Wan is dus nogal provocerend. Maar desalniettemin levert het wel een geweldig film moment op. Ter ondersteuning werkt Lau Ching Wan hier met Andy On. Een acteur die al wat jaartjes aan de weg timmert maar nog niet echt voet aan de grond wist te krijgen. In 2006 kwam hier verandering in en langzaam maar zeker worden zijn rollen steeds groter. Wat hij hier laat zien verdient de titel van zijn beste prestatie. Het grappige van alles is dat Lam Ka Tung zijn rol niet alleen hoeft te spelen. Om zijn personage gestalte te geven werden er maar liefs zes andere acteurs gebruikt. Een briljante vondst die in ieder geval Lam Suet ook weer een rol bezorgde.

Natuurlijk is een film van Johnny To niet zonder de nodige schiet partijen. Toch is het niet echt een actie film te noemen. De nadruk ligt duidelijk op de personages en het verhaal. Toch wordt de film op een Johnny To waardige wijze afgesloten. Een patstelling met meerdere wapens is namelijk iets wat er altijd in zijn films moet zitten. Spiegels spelen ook een belangrijke rol en er wordt gezegd dat dit een hommage aan 'Enter the dragon' zou moeten zijn. Een mooi gebaar wat voor een spectaculair slot zorgt.

Als we het hebben over de beste film van 2008 maakt 'Mad detective' zeker een kans. De film had echter wel zijn première in 2007 maar hier in het westen zullen er weinig mensen zijn die de film in dat jaar zagen. Mocht je op zoek zijn naar iets verrassends dan is 'Mad detective' absoluut de juiste film om te kijken. Werkelijk alle juiste elementen zijn aanwezig en het resultaat is een goed lopende mix tussen een paranormaal drama en een politie triller.

Het is de laatste tijd meer gebruikelijk dan een uitzondering. Ook bij de extra's op deze dvd ontbreken namelijk de Engelse ondertiteling. Dit maakt de meer dan twintig minuten durende making of dus ook een stuk minder interessant. Voor de trailer vormt dit geen probleem en de Databank heeft wel teksten in het Engels. Echter maakt het voor de laatste niet uit want deze informatie is ook op de hoes terug te vinden.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1 of DTS)
Uitgever Mei Ah entertainment