Rosamund Kwan - Trailer
Hui Ying Hung - Color stills
Jason Pai Piao - Biography & selected filmography
Regisseur Lung Yi Sheng - Original poster
Speelduur 88 mins - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - other releases

Onder strikt regiem groeit Meng Fei (Kenny Ho) op bij een oude kung fu meester. Ze leven in een grot en naast kung fu houdt Meng Fei zich hoofdzakelijk bezig met het zoeken van kruiden. Zijn meester heeft deze namelijk nodig om zijn ernstige ziekte onder controle te houden. Maar als Meng Fei op een dag terug komt vertelt zijn meester hem dat hij vrij is om te gaan. Hij is nu volwassen en hierom kan hij hem niet langer in de grot houden. Dolblij trekt hij de wereld in. Alleen erg spannend is zijn nieuwe leven niet. Hij wandelt wat rond, slaapt wat in bomen of onder bladeren maar erg veel gebeurt er niet. Dit verandert echter als hij twee mannen hoort praten. Ze hebben het over de Dragon clan en dat ze maar beter hun dochter binnen kunnen houden. De leider van de clan (Lung Tien Hsiang) heeft namelijk opdracht gegeven jonge vrouwen te ontvoeren. Hiermee hoopt hij zijn dochter terug te vinden die hij jaren terug verloor. Niet echt de juiste manier om zoiets aan te pakken. Er worden namelijk ook een boel meisjes ontvoerd die er niets mee te maken hebben. Toevallig belandt Meng Fei midden in een ontvoering. Zonder al te veel moeite weet hij de dame in kwestie (Rosamund Kwan) te redden. Ze is hem erg dankbaar. Met een voldaan gevoel besluit Meng Fei maar door te gaan met het redden van dames. Alleen de eerst volgende die hij redt blijkt een stuk minder dankbaar. Li Sai Nan (Hui Ying Hung) hoopt namelijk ontvoert te worden om zo wraak voor haar ouders te kunnen nemen. Hun wegen scheiden elkaar. Op de een of andere manier blijven ze elkaar toch steeds weer tegen komen. Na een hoop geruzie leidt dit er toe dat Li Sai Nan aan Meng Fei vraagt haar te helpen om wraak te nemen. Hier stemt hij uiteindelijk mee in.

'Long road to gallantry' is een film die gemaakt werd in de laatste periode van de Shaw brothers. Je kan ook duidelijk merken dat er geprobeerd wordt nieuwe acteurs naar voren te duwen. Op deze manier werd er gehoopt de studio nieuw leven in te blazen, maar helaas. Het mocht niet baten en zakelijk als Run Run Shaw was sloot hij de studio's. Voor tv acteur Kenny Ho was dit zijn eerste echte film. Hij doet het erg goed als nonchalante kung fu held. Hij heeft duidelijk die vrijbuiters uitstraling. Een andere nieuwkomer is Rosamund Kwan. Echt schitteren doet ze nog niet. Maar als je haar verdere carrière gaat bekijken is dit stuntelige iets wat ze altijd zal houden. Haar kwetsbare gedrag past goed bij haar uiterlijk. Ter ondersteuning van deze twee groentjes staat niemand minder dan Hui Ying Hung. Iedereen is wel bekend met deze kung fu koningin en wat je van haar kan verwachten. Op bijzondere vrouwelijke manier weet ze altijd weer de meest interessante gevechten neer te zetten. Toch is 'Long road to gallantry' wat actie betreft een nogal vreemd stukje werk geworden. De gevechten zijn voor een groot deel versneld en ook het kabel werk wordt niet geschuwd. Opvallend is dat niet iedereen versneld is. Dit geeft de personen die het wel zijn iets bovennatuurlijks. Aangezien het een wu xia film is valt daar prima mee te leven. Maar als we over de top gaan dan moeten we het helemaal doen. En dat gebeurt helaas niet. De echte pakkende gimmicks ontbreken namelijk. In het begin is dit natuurlijk allemaal erg spectaculair. De acteurs maken de meest bizarre salto's en bewegen zo snel dat het opletten geblazen is. Helaas word dit allemaal vrij snel saai. De variatie ontbreekt een beetje en dat is jammer. Maar niet getreurd want het verhaal en de sfeer redt een boel. Alhoewel, niet het meest origineel, weet het verhaal toch te verrassen. Zo standaard is het gekozen pad namelijk nu ook weer niet. Vreemd is alleen wel dat Kenny Ho's personage best wat meer uitgediept had mogen worden. Dit is niet zo zeer in zijn spel maar meer in de achtergrond van zijn leven. Natuurlijk doen er buiten dit drietal nog meer acteurs mee. Lung Tien Hsiang speelt zoals altijd een superschurk. Zijn uitstraling is lekker duister maar het had best iets vuriger gekund. Jason Pai Piao zet een redelijk perfecte rol neer. Met grote snor speelt hij een doorgeslagen kung fu meester. Wraak is zijn enige doel en dit terwijl hij zich al jaren opgesloten heeft. Maar wat grote namen betreft zijn we er nog niet. Ook Chen Kuan Tai en Lilly Li hebben een kleine rol. En klein moest denk ik klein blijven want dit is wel heel erg kort. Met dit soort acteurs verwacht je dat ze later in de film dan misschien nog terug komen maar helaas. De plekken waar dit alles zich afspeelt zijn een prettige combinatie van binnen en buiten sets. Hier is voldoende aandacht aan besteed en alles ziet er erg goed uit. Dit draagt een boel bij aan de sfeer en is dus ook een grote reden om de film te kijken. Voor de actie is dit er een die je best mag overslaan. Want ondanks dat het allemaal erg spectaculair is mist dat beetje extra wat het een echte knaller zou maken.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Mono)
Uitgever Intercontinantal video limited