|
Een international
opererend crimineel syndicaat in Manilla krijgt bezoek van een afdeling
uit Japan. De Japanners zijn naar Manilla gekomen om wraak te nemen op de
agenten van Interpol die hun wapenhandel geblokkeerd hebben. Met
verenigde krachten trekken ze samen ten strijde om één voor één de
agenten en hun familie te vermoorden. Tussendoor word er ook nog even
een ontvoering op gezet van een belangrijk zakenman. Agent Albert, die er
nogal een orthodoxe werkwijze op nahoudt, wordt steeds dieper meegesleept
in deze klopjacht en verliest iedereen die dierbaar is om zich heen.
Uiteindelijk stuurt interpol Japan drie agenten die bekend zijn met de
Japanse tak van deze criminelen organisatie, om hun collega’s uit Manilla te ondersteunen.
Een flinterdun en niet goed sluitend verhaal met de meest
waanzinnige over-de-top actie scènes. De film opent met een
schietpartij van ruim tien minuten, jammer genoeg is hier niet echt in
te ontdekken wie we nu moeten volgen. Iedereen schiet op elkaar en zo af
en toe ontstaat er een vuist gevecht dat aangevuld wordt met het meeste
overdreven en onnodige touwtjes werk wat ik tot nu toe gezien heb. Het
mag duidelijk zijn dat de actie choreograaf van deze film duidelijk als
voorbeeld “hard boiled” heeft gebruikt, want meerdere malen in de
film komen er schutters hangend aan een kabelbaan al schietend door het
beeld. Door het stoere machogedrag van de hoofdrol speler en de
synthesizer muziek doet de film een beetje aan als een gewelddadige
aflevering van “Miami vice”. Dus
kon de scène waarin de hoofdrol speler op zijn motor in overpeinzing
door de stad rijdt niet uitblijven. Dat is logisch want wat zou jij
doen als je net je vrouw en beste vriend door gangsters om het leven hebt
zien komen. Yukari oshima heeft een klein rolletje in de film en komt
alleen even voor in het begin en aan het einde van de film tijdens de actie
scènes, haar gevechten zijn leuk maar niet echt bijzonder. Phillip Kao
is een van de vele gangsters, hij is minimaal in beeld en zijn rol is
niet echt noemenswaardig. Het enige karakter dat een beetje meer inhoud
heeft gekregen is dat van Albert, de rest van de personages zijn
eigengelijk een soort extra’s in de film die niet verder uitgediept
hoeven te worden. De zakenman die aan het begin van de film ontvoerd
wordt en waar de reddingsactie voor in touw gezet word, komt nooit meer in
de film voor en als je met de motor valt rij je daarna verder op een
onbeschadigde motor. Zoals je aan de titel wel kan zien gaat het hier
niet om een Hongkong film maar om een film uit de Filippijnen, en daar
speelt hij zich ook af. Ik denk dat ik zo wel duidelijk weer gegeven heb
dat de film aan alle kanten rammelt, toch vond ik het geen vervelende
film om te kijken, want er zitten diversen momenten in de film die wel
vermakelijk zijn. En als je van vuurwerk en explosies houdt kom je zeker
aan je trekken. |
|