Cherrie Ying -
Tin Sum -
Wai Wah -
Regisseur Cheng Wai-Man -
Speelduur 96:13 mins -
Prod. maatschappij Tianjin Film Studio -

Tijdens een observatieklus laten Jet (Andy On) en Darren (Jordan Chan) de daders door hun vingers glippen. De aanslag op een gangster die ze moesten voorkomen wordt toch gepleegd. Dit terwijl ze er beiden met hun neus boven op stonden. Beiden hadden het veel te druk met het vrouwelijk schoon wat er in de disco rond liep en letten hierdoor niet echt goed op. Als ze er achter komen dat het de dames waren die verantwoordelijk waren voor de moord blijkt dat ze dubbel niet opgelet hebben. Geen van beiden kunnen ze namelijk een goede omschrijving geven van de dames. Als Darren het hier later met Jet over heeft blijkt dat zijn collega hier zo zijn reden voor heeft. Jaren geleden stond hij op het punt om een verliefdheid om te zetten in een relatie. Alleen het meisje van zijn dromen kwam niet opdagen. Later kwam hij er achter dat diezelfde avond haar gehele familie op brute wijze vermoord was. Alleen het lichaam van zijn grote liefde werd nooit terug gevonden. Jet heeft nu het gevoel dat hij haar tussen de daders gezien heeft. Hij kan het niet over zijn hart verkrijgen om haar aan te geven. Hij gaat dus liever zelf op onderzoek uit. Darren wil zijn vriend hier graag bij helpen. Vrij snel blijkt het vermoeden waar te zijn. Na de dood van haar ouders werd Emma (Cherrie Ying) ternauwernood gered door Winnie (Li fei). Verbitterd door hetgeen ze mee gemaakt had sloot ze zich bij deze huurmoordenaar aan. Ze liet zich trainen tot meedogenloze moord machine die bij niets zou moeten stoppen. Voor lange periode ging dit goed. Alleen nu ze Jet na al die tijd weer eens gezien heeft komen de twijfels boven. Als Emma dan ook nog eens een missie krijgt waar ze niet achter staat besluit ze te stoppen. Ze moet namelijk een gangster en zijn vrouw en dochter vermoorden. Het meisje is pas zes en dit kan ze gewoon niet. Dit valt natuurlijk totaal niet in goede aarde bij Winnie. Zij wil namelijk kosten wat kost de gangster dood hebben. Het verraad van iemand van haar eigen groep is dus ook uitgesloten. Voor Emma zit er niet anders op dan net te doen of ze haar missie gewoon zal uitvoeren. Ondertussen probeert ze Jet en Darren te waarschuwen. Maar of Winnie en haar andere meiden zich zo makkelijk laten stoppen is natuurlijk de vraag.

In de jaren negentig waren het de categorie III (censuur classificatie) films die behoorlijk wat aandacht kregen. Alles wat te gewelddadig was of waar te veel bloot in voor kwam werd in deze vergaarbak geveegd. Films als 'Naked killer', 'Raped by an Angel', 'Robotrix' of het uit 2002 afkomstige 'Naked weapon' zijn hier duidelijke voorbeelden van. Allemaal combineren ze beide vereisten voor de classificatie, extreem geweld en seks. Tevens draaien ze allemaal om mooie vrouwen die hun aantrekkelijkheid gebruiken om mannen te verleiden en daarna te vermoorden. De afgelopen jaren werd het wat stil rondom het genre. Regisseur Cheng Wai-Man besloot om met de hulp van Wong Jing (producer) het een nieuw leven in te blazen. Hij doet dit met de film 'Lethal angels' en de poster art work ziet het er in ieder geval veelbelovend uit. Maar een aantrekkelijke poster maakt nog geen goede film.

Vanaf de eerste minuten is het eigenlijk al wel duidelijk dat de film geen topper zal worden. De belichting is slecht en het gene dat we te zien krijgen is niet echt boeiend. Het duurt veel te lang voordat er echt iets gebeurt. Ondertussen moeten we het doen met matige dialogen, dansende dames en onduidelijke personages. Na een aantal minuten belanden we in een niet echt spannende striptease. De uitkomst hiervan is voorspelbaar maar toch wel aan de spectaculaire kant. Vervolgens is het Jordan Chan die quasi nonchalant loopt te doen en Andy On die zich al jaren blind staart op een gemiste liefde. Het mag duidelijk zijn dat dit allemaal functioneert als opvulling. Het hoofddoel van de film is natuurlijk het tonen van schaars geklede dames die met getrokken pistolen of vechtend over het scherm rennen. Maar zoals iedere film die tegenwoordig uit Hongkong komt moet er een dramatische lading zijn. Het liefst eentje die veel tijd in beslag neemt en de actie overschaduwt. Dit is nu precies iets waarop je bij een film uit het categorie III genre niet zit te wachten.

Maar tussen het onnodige drama is toch ook nog wel iets goeds te ontdekken. Dit is althans als je een voorliefde hebt voor het genre. Vanaf het begin was natuurlijk al wel duidelijk dat we hier niet met Oscar materiaal te maken hadden. 'Lethal angels' toch op deze manier beoordelen zou dus ook niet eerlijk zijn.

Over één ding kunnen we meteen duidelijk zijn. Voor de erotiek hoef je de film niet te kijken. Dit blijft namelijk bij de striptease in het begin en daarna blijft het bij wat strak zittende kleding. Natuurlijk hebben we hier wel te maken met een vijftal niet onaantrekkelijke dames. Cherrie Ying spant hierbij de kroon. Ze weet haar onschuld niet continue te verbergen en van tijd tot tijd lijkt ze een heuse 'killer'. Helaas is dit niet continue het geval. Ze valt af en toe een beetje uit haar rol en is dan opeens iets te kwetsbaar. Li fei heeft hier totaal geen last van. Haar uitstraling is keihard en meedogenloos. Hierdoor is ze meteen een stuk minder vrouwelijk. Voor haar maakt dit totaal niet uit. Ze mag immers de leider van de huurmoordenaars spelen en ze heeft een duidelijke wrok. Voor de rest zijn de dames eigenlijk niet echt noemenswaardig. Wel het noemen waard is de korte aanwezigheid van Fong Hak On. Deze kung fu acteur heeft een rolletje van nog geen vijf minuten maar het blijft leuk om hem eens terug te zien.

Bij een categorie III film hoort natuurlijk over de top actie. Als we het heel eerlijk bekijken had er best wat meer in gemogen. Maar de scènes die er in zitten zijn van een prima niveau. Cherrie Ying mag het opnemen tegen een geketende man. Maar natuurlijk niet voordat hij geïnjecteerd is met een agressief makend goedje. Dit geeft hem de kracht van tien mannen en geen besef van pijn. Het resultaat hiervan is brutaal en banaal tegelijk en past perfect in de categorie III sfeer. De moordpartij op de familie van Cherrie Ying doet hier ook niet voor onder. Deze is extreem bloederig en zoals het hoort in Hongkong uitgevoerd met vlijmscherpe hakmessen. Hiernaast zijn er nog wat stijlvolle trainingscènes en flitsende gevechten. Helaas zijn de laatste van iets te dicht bij gefilmd. Dit natuurlijk om te verbloemen dat de dames eigenlijk niet kunnen vechten. Maar dit mag de pret niet drukken.

'Lethal angels' is geen meesterwerk. Het lijkt me ook niet dat er iemand was die dit verwacht had. Eigenlijk is het een film zoals ze vroeger uit Hongkong kwamen. Brutaal, over de top en vol van niet te verklaren wendingen. Dit zorgt er voor dat het toch weer leuk is om naar te kijken. De vraag 'in wat voor gestoorde toestand belanden we nu weer' kan je dus ook zeker meerdere malen stellen. Dit maakt het tot een prettige kijkers ervaring dat het gevoel van vroeger in een modern jasje steekt. Een aanrader dus voor de liefhebbers van het genre en eentje om  te vergeten als je liever films kijkt die goed in elkaar zitten.

Geluid kwaliteit goed (DTS, Dolby digital 5.1)
Uitgever C N Entertainment ltd