Wang Lung Wei - Trailer
Liu Chia Hui - New releases
Hsiao Hou - Color stills
Regisseur Liu Chia Liang - Original poster
Speelduur 83 min - Production notes
Productie maatschappij Shaw brothers - Biography's & selected filmography's

De kung fu school van Wang Hsieh Yun (Liu Chia Liang) moet verhuizen om plaats te maken voor een nieuwe weg. Dit gaat niet geheel vrijwillig, want de school bevindt zich al jaren op de zelfde plek en Wang Hsieh Yun voelt er niks voor om naar een andere locatie te gaan. Er wordt contact gezocht met de leider van de school die zich al een aantal jaar in Amerika bevindt. De grote baas heeft geen problemen met verhuizen en schrijft dat hij langs zal komen om de nieuwe school officieel te openen. Maar als de hele delegatie op het vliegveld staat te wachten op de komst van de grote meester komt hij niet opdagen. In plaats hier van verschijnt Chan Mei Ling (Hui Ying Hung) zijn dochter. Op zich moet dit geen probleem zijn, want volgens de traditie is zij de erfgenaam van de stijl en dus een van de aangewezen personen om de school te openen. Al snel blijkt dat dit niet het geval is aangezien ze grotendeels Amerikaanse opvoeding gehad heeft. Chan Mei Ling toont dus ook weinig respect voor de tradities van de kung fu school. Helaas kan de erg traditionele Wang Hsieh Yun hier niks tegen doen omdat hij niet tegen een hogere in rang in mag gaan. Zijn leerlingen vinden de frisse wind door hun trainingen prachtig en sluiten zich al snel bij Chan Mei Ling aan. In zijn machteloosheid besluit Wang Hsieh Yun om de school een tijdje de rug toe te keren. Onmiddellijk starten ze een wervingscampagne voor nieuwe leerlingen. Waar ze maar kunnen delen ze flyers uit en vertellen iedereen hoe geweldig hun kung fu wel niet is. Alleen echt zorgvuldig in het uit kiezen van plaatsen zijn ze niet geweest want in bordelen en discotheken vind je niet echt gedisciplineerde leerlingen. Toch is de school snel vol, maar tijdens de lessen merken de oudere leerlingen al snel dat hun meester toch wel gelijk had. Helaas is dit iets te laat want Chan Mei Ling heeft zich met haar grote mond aardig in de nesten weten te werken bij de lokale maffia. Voor Wang Hsieh Yun is de maat nu vol en hij besluit de tradities aan de kant te gooien en zijn school terug te claimen.

Voor regisseur Liu Chia Liang zijn eerste film die zich niet in het verleden afspeelt. En buiten de grote rol die hij in de film heeft schreef hij ook nog eens het verhaal. Helaas is er alleen duidelijk te merken dat hij nog niet helemaal weet wat hij met dit voor hem nieuwe genre aanmoet. Het idee voor het verhaal is goed maar de accenten liggen op de verkeerde plaats. Er wordt te veel gekozen voor flauwe humor en hierdoor zit er te weinig actie in de film. Aan de acteurs zal dit niet gelegen hebben want bijna alle leerlingen van Liu Chia Liang uit het echte leven spelen een rol. Lui Chia Hui, Hsiao Hou, Wong Yu en Cheung Chin Pang (de jongere broer van Fu Sheng) zijn toch niet de eerste de beste. De film begint en eindigt goed. Het grote probleem zit hem eigenlijk in het midden. Want vanaf het moment dat het woord disco valt veranderd ook de kleding van de acteurs en de setting. Continu worden we geplaagd door een flauwe jaren zeventig disco dreun en bevinden we ons in half donkere ruimtes. Ik vraag me ook echt af of er iemand zit te wachten op Liu Chia Hui die zich stuntelig op de dansvloer begeeft. Verder loopt bijna iedereen er bij als of het carnaval is, compleet met pruiken en rare zonnebrillen. Het laatst genoemde heeft nog wel iets grappigs maar ook niet meer dan dit. ‘The lady is de boss’ begint dus goed en stort compleet in rond het midden. Maar komt daarna spectaculair weer helemaal terug. Zodra we het laatste half uur in gaan beginnen eindelijk de actie scènes. Na een hele korte maar indrukwekkende demonstratie van Liu Chia Liang zijn vaardigheid neemt Hui Ying Hung het roer over. Samen met een groep crossfietsers gaat ze de gangsters te lijf. De beste benaming hier voor zal  BMX-Fu zijn. Diverse gangsters worden ondersteboven gebunnyhopt en omver geslagen met de voorwielen. Een verassend en leuk geheel wat vrijwel direct op gevolgd wordt door het volgende gevecht.  Vlak daarop volgt de laatste confrontatie. En dit maakt de tekortkomingen van het midden redelijk goed. De setting is een sporthal waar Wang Lung Wei en consorten Liu Chia Liang en zijn leerlingen op wachten. Liu Chia Liang is werkelijk super in zijn gevecht tegen Wang Lung Wei. In een vuist tegen vuist gevecht gaan ze de hele sporthal door. Lui Chia Hui komt even terug is zijn rol van de monnik San-Te uit ‘The 36th Chamber of Shaolin’. Hij neemt het op tegen Sun Chien die de meeste wel kennen uit ‘The five venoms’. Om het geheel compleet af te maken laat Hsiao Hou nog even een klein stukje monkey kung fu zien. Absoluut een spectaculaire afsluiting van een wat matige film. Hierdoor blijf je na het kijken toch met en goed gevoel zitten maar over het algemeen genomen zal dit geen film zijn die bij veel mensen in de top tien zal belanden.

Drager dvd (reg 3)
Ondertiteling Traditional Chinees, Englisch, Bahasa Malaysia / Bahasa Indonesia
Taal Mandarin / Cantonese