Hon Kwok Choy - Trailers
Choi Wang -
Liu Chia Yong -
Regisseur Law Kei -
Speelduur 85 mins -
Prod. maatschappij Goldig films -

Het platteland van China wordt al tijden geteisterd door een meedogenloze bende. Hun doelwit zijn hoofdzakelijk de armen. De rijken blijven buiten schot om dat deze natuurlijk een groter risico met zich mee brengen. Natuurlijk valt er bij hun meer te halen maar hun beveiliging maakt het een stuk moeilijker. Iedereen is doods  bang voor deze schurken. Niemand durft dus ook tegen ze in te gaan. Althans bijna niemand. Er is namelijk een iemand die het wel durft. Deze man staat bekend onder de naam  Plum flower (Yu Yung). Hij is een arme kung fu meester die het niet aankan zien hoe de zwakkeren leiden. Hij probeert de bende dus ook te dwarsbomen waar hij kan. En ondanks dat hij geheel alleen opereert is hij nog aardig succesvol ook. Dit is natuurlijk een doorn in het oog van de bendeleider (Choi Wang). Als reprasaje geeft hij zijn bende de opdracht een flink huis te houden bij zijn familie. Dit gebeurt natuurlijk precies op het moment dat Plum Flower zelf niet huis is. Bijna ideeën word dus ook gedood en de vrouwen zijn de enige die in leven gelaten worden. Hier is natuurlijk een goede reden voor. De vrouwen kunnen verkocht worden aan een bordeel en zo nog een leuk centje opleveren. Als Plum Flower later thuis komt en zijn hun totaal vernield aan treft zweert hij wraak. Alleen hij heeft geen idee waar de gangsters zich schuil houden. Hierdoor zwerft hij maar wat rond in de hoop een van de mannen tegen het lijf te lopen. Helaas dit gebeurt niet. Hij komt wel in contact met Blind fist (Hon Kwok Choy) en Double sword (Cheung Lik). Deze twee jonge honden doen eigenlijk de hele niets anders als streken uithalen en vechten. Het klikt eigenlijk meteen en eigenlijk hebben ze ook nog wel een appeltje te schillen met de bende. De vader van Double sword was recentelijk namelijk door ze vermoord. Samen met nog een goede vriend (Liu Chia Yong) besluiten ze ten strijden te trekken.

Goldig films is een kleine maatschappij die toch redelijk wat grote titels op zijn naam wist te schijven. Hier onder vallen onder andere 'Two wondrous tigers', 'Thundering mantis' en 'Ten magnificent killers'. Dit zijn allemaal films die stuk voor stuk tot de klassiekers van het genre behoren. Voor 'Kung fu means fists, strikes & swords' is dit net even anders. Deze film was namelijk nooit eerder beschikbaar buiten Azië. Hierdoor had de westerse wereld nooit eerder de kans om deze Goldig film te aanschouwen. Op die manier is het dus wat lastig om een klassieker te worden. Maar er is nog een reden waarom deze film waarschijnlijk ook nooit een klassieker zal worden. Het verhaal is namelijk erg warrig. Er zit natuurlijk wel iets in wat op een verhaal lijkt maar dit is in vijf minuten film al wel uit te leggen. Tevens zitten er plotwendingen in die zeker verrassen. Het enige jammeren is dat ze totaal niet geloof waardig zijn voor het verhaal.  Om de film toch wat lengte te geven worden er wat losse folders geschoten omtrent de hoofd personages. Aangezien er redelijk wat mensen meedoen is hier aardig wat tijd voor nodig. Wat we te zien krijgen is eigenlijk het bekende kung fu komedie werk. Het is allemaal op een goed niveau geacteerd en er valt goed om te lachen. Urine grappen, totaal niet functioneel bloot en kung fu wisselen elkaar dus af. En vooral het laatste is waar het om gaat. Want als er een ding veel gedaan word in deze film dan is het wel vechten. En zo hoort het natuurlijk ook in een kung fu film. De choreografie is niet echt acrobatisch te noemen. Het zijn meer zuivere kung fu bewegingen waarbij de nadruk het meest op de handen ligt. Cheung lik hanteert hierbij bijwijzen van extra twee slagersbijlen. Hiermee weet hij erg goed om zich heen te hakken en zorgt hij voor de welkome variatie. Want dat is iets wat toch wel mist in een film met zoveel actie. Gelukkig weet Hon Kwok Choi hier ook nog wel voor te zorgen met wat komedie. Zo lokt deze zijn tegen stander een greppel in om hem daar vervolgens levend te verbranden. Wie niet sterk is moet slim zijn zullen we maar zeggen. Maar het eind gevecht is het gene wat de film zo de moeite waard maakt. Bijna twintig minuten lang actie die uiteindelijk uitmond in een vier tegen één gevecht. Dit is iets wat je niet zo vaak tegen komt. En als er iemand is die zovele mensen te gelijk aan zou kunnen dan is het Choi Wang wel. Met zijn imposante en krachtige bouw en meedogenloze uitstraling is hij precies de schurk die een film als deze nodig heeft. En hij mag dan niet zo een gracieuze beweger zijn maar zijn klappen lijken werkelijk keihard aan te komen. Een ander bijzonder geven is dat er enorm veel bekende acteurs meedoen in de kleine rollen. Zo zijn Chin Yuet Sang, Eric Tseng, Meng Hoi, Chung Faat en Lee Kwan allemaal even te zien. Het is alleen wel wat jammer dat al dit talent redelijk onbenut blijft. Het budget van 'Kung fu means fists, strikes & swords' kan nooit erg hoog geweest zijn. De gebruikte locaties zijn niet echt bijzonder en wisselen bos en de bekende dorpjes met elkaar af. Het enige waar wel wat geld in gestoken lijkt te zijn is de soundtrack. Want naar verluid is deze special voor de film gemaakt. Deze ligt  dus ook lekker in het gehoor en mengt Chinese muziek met een jaren zeventig geluid. Al met al is dit dus een wat warrige film die zeker zijn momenten kent. De gevechten  zijn van goed niveau en de sfeer is lekker ontspannen. Dat lijken me toch twee punten die van redelijk belang zijn voor een kung fu film.

Beeld kwaliteit Matig (fullscreen)
Ondertiteling Chinees en Engels
Waardering          7/10 Met dank aan de Boudisque