Een aantal jaren
geleden werd de jongere broer van Lam Hiu Yeung (Karena Lam) ontvoerd.
De politie werkte hard aan de zaak en de daders werden gepakt. Maar door
toedoen van een bizar ongeval vinden deze de dood. Hierdoor wordt het
slachtoffer nooit gevonden. Lam Hiu Yeung verliest haar broer en
verbittert enorm. Ze blijft leven met het idee dat als ze niet naar de
politie had geluisterd de jongen nu nog in leven zou zijn. De enige die
ze nog heeft is haar man. Het lot wil echter dat deze ernstig ziek is.
De behandelingen zijn duur en falen telkens weer om hem echt te redden.
Voor Lam Hiu Yeung is haar enige hoop een dure en nieuwe behandeling in
Amerika. Betalen kan ze dit alleen niet. Het rechtsysteem heeft ze al
jaren geleden de rug toegekeerd. Zonder enige schuldgevoel is ze dus ook
al druk bezig met het plannen van de ontvoering van de zoon van een
rijke zakenman. Ze heeft immers enorm veel ervaring met de werkwijze van
de politie. Hierdoor weet ze precies waar ze op moet letten en lijkt het
plan niet te kunnen falen. Vanuit Nepal laat ze twee criminelen over
komen om de jongen te bewaken. Zelf neemt ze de gehele verdere
afhandeling op zich. Zoals verwacht belandt de zaak in handen van Ho
Yuen Chung (Rene Liu) en Ho Chi (Cheung Siu Fai). Zij waren ook
verantwoordelijk voor de zaak van de broer van Lam Hiu Yeung. Alles
verloopt precies volgens hun standaard werkwijze. Lam Hiu Yeung
doorloopt alles dus ook zonder problemen. Steeds dichter komt ze bij
haar doel en het lijkt er op dat het plan zal slagen. Maar dan opeens
ontdekt ze dat er een enorme vergissing gemaakt is. Een vergissing die
het hele plan opeens waardeloos lijkt te maken. Maar Lam Hiu Yeung
herstelt zich snel. Zonder al te veel na te denken benut ze de situatie
en maakt ze van Ho Yeun Chung het slachtoffer in plaats van de
onderzoeker.
Film is iets wat al decennia een
medium van vermaak is. In de loop der jaren zijn bijna alle mogelijke
verhalen al wel gedaan en de rek begint er steeds verder uit te raken.
De zoektocht naar originaliteit is dus ook diepgaand en eindeloos.
Ondanks dat niet ieder verhaal even origineel is weten sommige toch
behoorlijk verrassend uit de hoek te komen. 'Kidnap' neemt het klassieke
thema van ontvoering en voegt hieraan een verrassing toe. Deze wending
maakt het verhaal een stuk origineler. Tevens wordt hierdoor grote
ruimte gecreëerd voor dramatische verwikkelingen op gezinsniveau.
Wat verhaal betreft is 'Kidnap' prima
in orde. De basis is goed genoeg om een hele sterke film mee te maken.
Helaas laat regisseur Law Chi Leung een deel van zijn kansen liggen. De
zwaartepunten in de ontwikkelingen liggen namelijk niet altijd op de
juiste plek. Zo schenkt hij veel te weinig aandacht aan de ware
voorgeschiedenis. Had hij dit wel gedaan was er veel meer begrip geweest
voor het personage van Karena Lam. Ze is nu vrij ééndimensionaal en dat
was niet nodig geweest. De reden waarom juist zij de ultieme ontvoerder
zou zijn is briljant gevonden. Dit had dus ook best wat uitgebreider
toegelicht mogen worden. Helaas is dit niet het enig moment waarop dit
gebeurt. Veel te veel aandacht gaat zitten in de relatie van Rene Liu.
Op zich een leuke toevoeging en essentieel voor het verhaal maar iets te
ver uitgekauwd. Dit haalt de vaart er een beetje uit en dat is erg
jammer. De film had dus ook best wat korter mogen zijn.
Met de negatieve punten benoemd kunnen
we verder met het positieve. Want ondanks dat het op sommige punten
beter had gekund is het een prima film. Wat onmiddellijk opvalt is de
locaties waar gefilmd is. Dit zijn niet de standaard plekken en het is
leuk om Hongkong eens van een andere kant te zien. Opvallend veel scènes
hebben plaats in de auto. Op deze manier krijgen we tijdens de dialogen
aardig wat van Hongkong te zien. Er zit veel variatie in deze plekken en
dit maakt de film leuk om naar te kijken. De cameravoering die hiervoor
gebruikt wordt is niet direct opvallend te noemen. Het is allemaal
redelijk standaard. Het overzicht is goed en de beelden zijn erg
duidelijk en overzichtelijk.
In plaats van het gebruikelijk
mannelijke geweld hebben we hier te maken met twee vrouwelijke
hoofdrolspelers. Dit heeft natuurlijk ook zijn weerslag op het verhaal.
Het draait dus ook niet direct om geweld. De emotionele kant van de
geschetste situatie is net zo belangrijk. Vooral de vraag 'Hoe ver gaat
een moeder voor haar kind' is erg belangrijk. Dit is ook toepasbaar in
de variatie 'Hoe ver gaat een vrouw voor haar geliefde'. Deze twee
stellingen samengevoegd vormen de basis voor het verhaal.
Erg veel actie is er niet te zien in
'Kidnap'. Het draait allemaal meer om het psychologische aspect van het
verhaal. Knokpartijen beperken zich tot het noodzakelijke en hetzelfde
geldt voor schietpartijen. Wat er wel in zit is een briljante
autoachtervolging. Niet op hoge snelheid maar gewoon op normaal tempo.
Door de verkeersregels op de juiste wijze te gebruiken kan je namelijk
ook een hoop bereiken. Maar ook de manier waarop het losgeld afgeleverd
moet worden zit goed in elkaar. Dit is een van de spannendste momenten
van de film en getuigt van een creatief brein bij de schrijver.
Voor de meesten zullen Karena Lam en
Rene Liu niet erg bekend zijn. Ze speelden immers niet vaak in actie
films. Toch zijn ze hier goed op hun plaats. Vooral Karena Lam is erg
intrigerend. Haar gebleekte haar staat haar erg goed en geeft haar
personage iets aparts. Ze speelt haar rol van verbitterde
echtgenoot/crimineel goed. Het feit dat de regisseur haar net niet
genoeg diepgang gaf is haar niet te verwijten. Rene Liu heeft zich het
meest moeten inleven voor haar rol. Ze laat dus ook een overtuigend
stukje drama zien tegen het einde. Zij speelt het sterkst van de gehele
cast. Helaas had haar personage ook best wat meer karakter mogen hebben.
Haar verleden blijft praktische onbesproken op haar liefdesleven na.
Verder brengt de rest van de cast weinig spektakel.
'Kidnap' is een prima film
maar komt niet boven het gemiddelde uit. Er zijn momenten dat het
allemaal wat aan de trage kant is en dat het allemaal niet echt boeiend
is. Deze momenten hadden echter gebruikt kunnen worden voor de
ontwikkeling van de personages. Helaas is dit niet het geval en zullen
we het er zo mee moeten doen. Dit houdt de film op het gemiddelde. Wat
prima is want je zult je in de iets meer dan anderhalf uur niet
vervelen. Verwacht alleen niet dat je totaal omver geblazen zal worden
want dat is niet aan de orde. Copyright
kungfufilms.nl (2007) |