Cheung Chi Lam - Music video
Cheung Siu Fai -
Guo Tao -
Regisseur Law Chi Leung -
Speelduur -
Prod. maatschappij EDKO films -

Een aantal jaren geleden werd de jongere broer van Lam Hiu Yeung (Karena Lam) ontvoerd. De politie werkte hard aan de zaak en de daders werden gepakt. Maar door toedoen van een bizar ongeval vinden deze de dood. Hierdoor wordt het slachtoffer nooit gevonden. Lam Hiu Yeung verliest haar broer en verbittert enorm. Ze blijft leven met het idee dat als ze niet naar de politie had geluisterd de jongen nu nog in leven zou zijn. De enige die ze nog heeft is haar man. Het lot wil echter dat deze ernstig ziek is. De behandelingen zijn duur en falen telkens weer om hem echt te redden. Voor Lam Hiu Yeung is haar enige hoop een dure en nieuwe behandeling in Amerika. Betalen kan ze dit alleen niet. Het rechtsysteem heeft ze al jaren geleden de rug toegekeerd. Zonder enige schuldgevoel is ze dus ook al druk bezig met het plannen van de ontvoering van de zoon van een rijke zakenman. Ze heeft immers enorm veel ervaring met de werkwijze van de politie. Hierdoor weet ze precies waar ze op moet letten en lijkt het plan niet te kunnen falen. Vanuit Nepal laat ze twee criminelen over komen om de jongen te bewaken. Zelf neemt ze de gehele verdere afhandeling op zich. Zoals verwacht belandt de zaak in handen van Ho Yuen Chung (Rene Liu) en Ho Chi (Cheung Siu Fai). Zij waren ook verantwoordelijk voor de zaak van de broer van Lam Hiu Yeung. Alles verloopt precies volgens hun standaard werkwijze. Lam Hiu Yeung doorloopt alles dus ook zonder problemen. Steeds dichter komt ze bij haar doel en het lijkt er op dat het plan zal slagen. Maar dan opeens ontdekt ze dat er een enorme vergissing gemaakt is. Een vergissing die het hele plan opeens waardeloos lijkt te maken. Maar Lam Hiu Yeung herstelt zich snel. Zonder al te veel na te denken benut ze de situatie en maakt ze van Ho Yeun Chung het slachtoffer in plaats van de onderzoeker.

Film is iets wat al decennia een medium van vermaak is. In de loop der jaren zijn bijna alle mogelijke verhalen al wel gedaan en de rek begint er steeds verder uit te raken. De zoektocht naar originaliteit is dus ook diepgaand en eindeloos. Ondanks dat niet ieder verhaal even origineel is weten sommige toch behoorlijk verrassend uit de hoek te komen. 'Kidnap' neemt het klassieke thema van ontvoering en voegt hieraan een verrassing toe. Deze wending maakt het verhaal een stuk origineler. Tevens wordt hierdoor grote ruimte gecreëerd voor dramatische verwikkelingen op gezinsniveau.

Wat verhaal betreft is 'Kidnap' prima in orde. De basis is goed genoeg om een hele sterke film mee te maken. Helaas laat regisseur Law Chi Leung een deel van zijn kansen liggen. De zwaartepunten in de ontwikkelingen liggen namelijk niet altijd op de juiste plek. Zo schenkt hij veel te weinig aandacht aan de ware voorgeschiedenis. Had hij dit wel gedaan was er veel meer begrip geweest voor het personage van Karena Lam. Ze is nu vrij ééndimensionaal en dat was niet nodig geweest. De reden waarom juist zij de ultieme ontvoerder zou zijn is briljant gevonden. Dit had dus ook best wat uitgebreider toegelicht mogen worden. Helaas is dit niet het enig moment waarop dit gebeurt. Veel te veel aandacht gaat zitten in de relatie van Rene Liu. Op zich een leuke toevoeging en essentieel voor het verhaal maar iets te ver uitgekauwd. Dit haalt de vaart er een beetje uit en dat is erg jammer. De film had dus ook best wat korter mogen zijn.

Met de negatieve punten benoemd kunnen we verder met het positieve. Want ondanks dat het op sommige punten beter had gekund is het een prima film. Wat onmiddellijk opvalt is de locaties waar gefilmd is. Dit zijn niet de standaard plekken en het is leuk om Hongkong eens van een andere kant te zien. Opvallend veel scènes hebben plaats in de auto. Op deze manier krijgen we tijdens de dialogen aardig wat van Hongkong te zien. Er zit veel variatie in deze plekken en dit maakt de film leuk om naar te kijken. De cameravoering die hiervoor gebruikt wordt is niet direct opvallend te noemen. Het is allemaal redelijk standaard. Het overzicht is goed en de beelden zijn erg duidelijk en overzichtelijk.

In plaats van het gebruikelijk mannelijke geweld hebben we hier te maken met twee vrouwelijke hoofdrolspelers. Dit heeft natuurlijk ook zijn weerslag op het verhaal. Het draait dus ook niet direct om geweld. De emotionele kant van de geschetste situatie is net zo belangrijk. Vooral de vraag  'Hoe ver gaat een moeder voor haar kind' is erg belangrijk. Dit is ook toepasbaar in de variatie 'Hoe ver gaat een vrouw voor haar geliefde'. Deze twee stellingen samengevoegd vormen de basis voor het verhaal.

Erg veel actie is er niet te zien in 'Kidnap'. Het draait allemaal meer om het psychologische aspect van het verhaal. Knokpartijen beperken zich tot het noodzakelijke en hetzelfde geldt voor schietpartijen. Wat er wel in zit is een briljante autoachtervolging. Niet op hoge snelheid maar gewoon op normaal tempo. Door de verkeersregels op de juiste wijze te gebruiken kan je namelijk ook een hoop bereiken. Maar ook de manier waarop het losgeld afgeleverd moet worden zit goed in elkaar. Dit is een van de spannendste momenten van de film en getuigt van een creatief brein bij de schrijver.

Voor de meesten zullen Karena Lam en Rene Liu niet erg bekend zijn. Ze speelden immers niet vaak in actie films. Toch zijn ze hier goed op hun plaats. Vooral Karena Lam is erg intrigerend. Haar gebleekte haar staat haar erg goed en geeft haar personage iets aparts. Ze speelt haar rol van verbitterde echtgenoot/crimineel goed. Het feit dat de regisseur haar net niet genoeg diepgang gaf is haar niet te verwijten. Rene Liu heeft zich het meest moeten inleven voor haar rol. Ze laat dus ook een overtuigend stukje drama zien tegen het einde. Zij speelt het sterkst van de gehele cast. Helaas had haar personage ook best wat meer karakter mogen hebben. Haar verleden blijft praktische onbesproken op haar liefdesleven na. Verder brengt de rest van de cast weinig spektakel.

'Kidnap' is een prima film maar komt niet boven het gemiddelde uit. Er zijn momenten dat het allemaal wat aan de trage kant is en dat het allemaal niet echt boeiend is. Deze momenten hadden echter gebruikt kunnen worden voor de ontwikkeling van de personages. Helaas is dit niet het geval en zullen we het er zo mee moeten doen. Dit houdt de film op het gemiddelde. Wat prima is want je zult je in de iets meer dan anderhalf uur niet vervelen. Verwacht alleen niet dat je totaal omver geblazen zal worden want dat is niet aan de orde.

Qua extra's is deze release van 'Kidnap' redelijk standaard. Er is een making of aanwezig van ongeveer negen minuten. Hierin worden we mee genomen naar de set van de film en krijgen we extra informatie doormiddel van interviews. Als grote verassing is deze making off ondertiteld in het Engels. Dit is iets wat meestal niet het geval is bij een regio drie release. Verder is er een muziek video te vinden met het titel nummer van de film. Dit is een rockachtig nummer van Jasmin@j.o.y. Natuurlijk ontbreekt ook de bioscoop trailer niet bij de extra's.

Beeld kwaliteit Zeer goed (1.85:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 6.1, DTS)
Uitgever Deltamac