Lau Chat (Yuen Biao) is een
goede vriend van alle leerlingen van Po Chi Lam de kung fu school van
Wong Fei Hung. Hij heeft een rijke vader en regelmatig gaat hij naar
Hongkong om daar grote partijen medicijnen te halen voor de school. Het
lijkt er op dat Wong Fei Hung hem nu eindelijk als leerling zal gaan
accepteren. Het is alleen nog even wachten tot Wong fei Hung terug is
van zijn reis. Tijdens de boottocht terug van Hongkong komt Lau Chat een
oude vriend tegen. Deze werkt sinds een tijdje voor de gangster Wah (Yuen
Wah). Het doel van zijn reis was het ophalen van een partij opium. Om de
douane te ontwijken stopt hij de opium stiekem tussen de medicijnen die
voor de Po Chi Lam bedoeld zijn. Gelukkig levert dit bij het uitschepen
geen problemen op. Maar diezelfde avond komen de mannen van Wah langs
om de goederen terug te halen. Ze worden ontdekt en in een vechtpartij
weten de goede het kwaad te overwinnen. Wah laat het hier echter niet
bij zitten en schakelt een van de politie agenten in die voor hem
werken. Er volgt een inval bij de Po Chi Lam en Lau Chat en zijn beste
vriend Ah So (Wu Ma) worden gearresteerd. Via de politie beland de opium
gewoon weer in de handen van Wah en lijkt alles opgelost. Als Lau Chat
weer op vrije voeten is krijgt hij van bijna iedereen de schuld. Hij
voelt zich verraden door al zijn vrienden en teleurgesteld loopt hij
weg. In een thee huis in de buurt ontmoet hij de aanstichter van alle
problemen. De link tussen het voorval en zijn oude vriend legt hij
eigenlijk pas als hij ontdekt dat deze eigenaar is van een opium kit.
Woedend valt hij deze aan maar wordt wederom gearresteerd. Omdat hij
zich toch verantwoordelijk voelt voor alles wat er gebeurd is besluit hij
op eigen houtje de bende van Wah op te rollen. Hij gaat undercover en
bereikt stukje bij beetje wat hij hebben wil.
Omdat Yuen Biao nogal teleurgesteld was met de uiteindelijke grote van
zijn rol in ‘Once upon a time in China’ besloot hij zelf een film te
produceren met dezelfde sfeer. Hij koos Wu Ma als regisseur en nam zelf
de hoofdrol en de choreografie voor zijn rekening. De stijl en het
gevoel van de film komt wel in de buurt van de ‘Once upon a time in
China’ serie, maar haalt het er toch niet bij. Dit is natuurlijk ook
logisch want het budget was vele malen lager. Wu Ma redt zich aardig als
regisseur op het visuele vlak. Dit mag natuurlijk ook wel aangezien hij
al wat jaartjes heeft kunnen oefenen. Toch laat hij bij de ontwikkeling
van het verhaal wat punten liggen. Het duurt vrij lang voordat de film
echt boeiend wordt. Het begin lijkt een aaneen schakeling van loze
gebeurtenissen die na ongeveer drie kwartier een beetje een verhaal gaan
vormen. Hierdoor is het ook niet echt duidelijk wie nu de hoofdrol
speelt. Er wordt te veel gewisseld tussen de diverse personages. De
openingsscène met Yen Shi Kwan knalt echt van je scherm af. Hij ziet er
hetzelfde uit als in Tsui Hark’s ‘Iron monkey’. Dezelfde geweldige
baard en kleding en als extra draagt hij schoenen van goud waar hij
keihard mee kan trappen. Na de opening belanden we op een stoomschip
waar Yuen Biao geintroduceerd wordt. De boot past niet echt in het
tijdperk waar de rest van de film. Het doet allemaal wat te modern aan
en dit combineert niet echt met de kleding die de acteurs aan hebben.
Het begin is dus niet echt geweldig maar hier komt langzaam maar zeker
verandering in. Na de boot scène speelt alles zich wel op mooie
ouderwetse locaties af. Vele prachtige Chinese gebouwen passeren de
revue. Natuurlijk ontbreekt ook de humor niet. De grappen zijn niet
extreem flauw of over de top. Het blijft dus allemaal te be-hapstukken
en loopt niet uit de hand. De gevechten zijn natuurlijk in de bekende
New wave stijl. Snel gemonteerd, maar met niet zo heel veel gebruik van
touwtjes. Yuen Biao doet het allemaal redelijk op eigen kracht en het is
natuurlijk algemeen bekend dat hij een voortreffelijk acrobaat is. We
krijgen dus ook vele gesprongen trappen, salto’s en flips te zien. Yuen
Biao heeft de gevechten puur willen houden en dus zonder dat ze versneld
zijn. Dit siert hem absoluut maar hierdoor hebben de gevechten niet dat
overdonderende wat andere New wave films wel hebben. Een ander minpunt
is dat er veelte dicht bij de actie gefilmd is. Hierdoor blijft het
lastig om nu goed te zien wat er precies gebeurt. Dit is echter niet
iets wat ik alleen deze film wil aanrekenen maar een klacht die voor
bijna alle martial arts films uit de jaren negentig geldt. Verder zijn de
gevechten niet zo extreem lang als ik zelf zou willen. Het slot gevecht
tussen Yuen Wah en Yuen Biao is natuurlijk iets waar iedereen op zit te
wachten. Twee oude klasgenoten tegen over elkaar en wel de twee die het
meest uitblinken in acrobatiek. Zoals het dus ook hoort is dit het
hoogtepunt van de film. Een ander mooi moment is de schaakpartij tussen Yuen Biao en Yen Shi Kwan. Niet op een klein bord maar gewoon op straat
met grote stenen. De stukken worden door de acteurs verplaatst en dit
gaat gepaard met salto’s en gesprongen trappen. Kortom een bijzondere
scène. Het lijkt me duidelijk dat ‘Kickboxer’ niet tot de top van het
New wave genre behoort. De gevechten zijn goed maar de uitwerking van
het verhaal laat wat te wensen over. Maar als je bedenkt dat deze film
gemaakt is met een niet al te groot budget is alles toch nog goed
terecht gekomen. Geen topper maar wel de moeite waard voor de echte
liefhebber. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |