Chan Wai Man - Color stills
Chung Wa - Trailer & other releases
Cheng Lee - Elegant trails: David Chiang
Ku Feng - Biography & selected filmographie
Regisseur Sun Chung - Production notes
Speelduur 92 mins - Original poster

Op vreselijke wijze wordt op een avond de complete 'Golden axe clan' uitgemoord. De leider geeft geen idee waar hij dit verdiend heeft en smeekt de twee gemaskerde mannen om hun reden en identiteit. Een van de gemaskerde mannen noemt de naam Yiu Bao (Goon Goo Chung). Of hij de waarheid spreekt blijft natuurlijk de vraag. Zijn gezicht is immers verborgen achter een zwarte kap met twee kijkgaten voor de ogen. Dit bloedbad vindt natuurlijk niet geheel ongemerkt plaats. Als de andere clans er lucht van krijgen proberen ze er voor te zorgen dat de dader gepakt wordt. Yian Chun (Chen Shen) een van de leiders van de Bai Du Clan weet Yiu Bao gevangen te nemen. Hij neemt hem mee naar het hoofdkwartier. Hier wordt hij in een speciale kamer opgesloten in een kist met spijkers. Op deze manier willen ze er voor zorgen dat hij niet ontsnapt of gered kan worden. De enige personen die dit eventueel voor elkaar zouden kunnen krijgen zijn Hei Mo Le (David Chiang) of Man Ying Tai (Chung Wa). Van beide is alleen niet echt te zeggen welke partij ze zullen gaan kiezen. Ondertussen is men druk bezig met het organiseren van een rechtzaak tegen Yiu Bao . Madam Fa (Wang Lai) die al jaren terug getrokken leeft stemt er mee in de rechtzaak te leiden. Alle andere clans worden uitgenodigd zodat ze getuigen kunnen zijn van het proces. Man Ying Tai sluit zich uiteindelijk voor een boel geld bij de Bai Du clan aan. Hij maakt met hun een afspraak over iets maar wat hij precies moet doen is niet helemaal duidelijk. Hei Mo Le kiest precies de andere zijde. Uit nieuwsgierigheid helpt hij de Sin Ha clan met hun onderzoek. Stiekem brengt hij een bezoek aan de plek waar Yiu Bao gevangen gehouden wordt. Hier hoort hij dat Madam Fa wel omgekocht zou kunnen zijn. Maar als hij aanbiedt om Yu Bao uit zijn benauwde positie te redden weigert deze. Het lijkt hem beter om gewoon de rechtzaak af te wachten. Hierdoor krijgt Hei Mo Le enorm veel respect voor hem en laat het voor wat het is. Later stuit hij tijdens zijn onderzoek op iets vreemds. In een verlaten tempel vindt hij een oude man in meditatie houding. Als hij een steen naar hem gooit raken ze in gevecht en Hei Mo Le weet maar net te ontsnappen. Na een gesprek met zijn meester blijkt dit 'Bloody devil' (Chan Wei Man) te zijn. Een levensgevaarlijke man die jaren geleden verdween. Het lijkt ze verstandiger om madam Fa maar meteen in te lichten over de terug keer van deze bizarre man. Alleen of ze Hei Mo Le gaat geloven valt te betwijfelen.

Voor Sun Chung was 'Judgement of an assassin' zijn eerste martial arts film voor de Shaw brothers. Een Wu xia film die eigenlijk heel anders overkomt dan de andere films uit dat genre van die tijd. Natuurlijk belanden we in een web van bedrog en personages. Tevens zijn het de diverse clans die strijden om het leiderschap. Het grote verschil zit hem echter in de gevechten en het camerawerk. Zoals bekend is Sun Chung iemand die graag experimenteert. Bewegende beelden en opvallende camera posities zijn bij hem favoriet. Dit levert aan de lopende band spannende en verassende scènes op. Je weet nooit waar hij nu naar toe zal gaan of wie er zich nu in het gesprek zal mengen. Stuk voor stuk zijn het mooie en lange shots. De gevechten zijn een stuk agressiever dan je normaal in een Wu xia film zou verwachten. Wapens zijn ook niet zo heel belangrijk als normaal. Vuistgevechten zijn dus ook net zo nadrukkelijk aanwezig. Het knappe hierin is dat op een paar mensen na de acteurs niet eens echte martial artist zijn. Hier merk je werkelijk niets van. Sun Chung weet de stand-ins werkelijk subliem te verbergen. Hierdoor worden we regelmatig op een flinke dosis acrobatiek getrakteerd. Tegen het einde komt alles samen en belanden we in een erg massaal gevecht. Chan Wei Man is hierin werkelijk geweldig. Hij gaat met een grote vlag aan een stok zijn aanvallers te lijf. De een na de andere vliegt door de lucht en vindt de dood. Hij is alles verwoestend en zo bruut als hij maar zijn kan. Nu heeft deze man altijd al een geweldige uitstraling maar zoals hij er hier uit ziet doet alles verbleken. Hij heeft lang haar met een witte streep aan de achterkant en is aan de bovenkant kaal. Bij zijn introductie zit hij in meditatie houding en is het maar de vraag of hij echt is. Verstijfd zit hij in een oude tempel terwijl twee geliefde denken dat ze alleen zijn. Een lekkere duistere scène die maar vreemd afloopt. David Chiang zet niet direct een van zijn standaard personages neer. Echt schitteren doet hij alleen niet. Zijn bijzondere charisma ontbreekt een beetje. Waarschijnlijk is dit ergens verloren gegaan in de grote van het verhaal. Maar 'Judgment of an assassin' zit verder boordevol met opvallende personages. Cheng Mui zet een oude meester neer die gek is op drank. Op de een of andere manier vindt hij het nodig om met een ketting met redelijk grote bellen rond te lopen. Dit verraad hem over al waar hij loopt. Echt uitmaken doet dit niet want als kung fu meester van dit niveau hoef je nergens bang voor te zijn. Ku Feng speelt een oude kung fu meester die zich terug getrokken heeft. Zijn hele leven is hij al verliefd op Madam Fa. Deze rol wordt prachtig neergezet door Wang Lai. Beiden durven maar niet voor hun liefde uit te komen, maar maken wel ruzie als een getrouwd stel. Dit zorgt voor iets luchtigs tussen al het geweld en de drama van het verhaal. En dit laatste zit goed in elkaar. Het blijft lang spannend wat er aan de hand is en de ontknoping brengt een mooi verassing. Ieder personage is goed uitgewerkt en het zelfde geldt voor de dialogen. Dit betekend alleen wel dat er dus veel gesproken wordt. De ondertiteling is wat aan de snelle kant en soms dus ook weg voordat je er erg in hebt. Bijna alles is buiten gefilmd aangezien Sun Chung altijd erg zijn best deed de binnen studio's te vermijden. Dit geeft het geheel een lekker ruim gevoel. Heb je dus behoefte aan een Wu xia film die eens een ander pad volgt dan normaal dan is 'Judgment of an assassin'  absoluut een aanrader. Een sterke film met interessante kung fu en prachtige beelden.

extra's

Zoals altijd zijn de standaard biografieën en foto galerijen aanwezig. Teven is ook nog een kleinen maar oude bekende extra aanwezig. Elegant trails: David Chiang: In iets minder dan acht minuten krijgen we special over David Chiang te zien. Deels bestaat deze uit beelden uit zijn film. Het andere deel is een interview met hem wat in 2003 met hem opgenomen is. Rustig vertellend loopt hij door de Shaw studio's en krijgen we hem samen met zijn familie in Canada te zien waar hij nu woont. Een leuke korte impressie die helaas niet echt diep op de persoon David Chiang in gaat.

Geluid kwaliteit Goed Dolby digital
Ondertiteling Chinees / Engels