Shawn Yue - Interview
Edison Chan - Music video
Eric Tsang - n.g. shots
Regisseur Wong Ching po - Useen fotage
Speelduur 85 min - Photo gallerie
Prod. maatschappij - Story of the posters

Hung (Andy lau) is een gangsterbaas die al jaren tot de top behoort. Hij regelt zijn zeken streng, maar rechtvaardig en houdt er niet van overdreven veel slachtoffers te maken. Op de dag dat zijn vrouw bevalt van zijn eerste zoon veranderd er veel voor hem. Niet alleen krijgt hij te horen dat iemand een aanslag op hem beraamd, maar tevens vraagt Lefthand (Jackie Cheung) hem te stoppen en met zijn gezin te verdwijnen. Jaren werkte de twee succesvol samen maar Lefthand vindt dat Hung door zijn gezin nu te veel te verliezen heeft. Hung is het hier niet mee eens en vind dat hij nog steeds in staat is zijn gezin te beschermen tijdens zijn functie in de maffia. Toch hoort hij aan wat Lefthand hem te vertellen heeft. Hung krijgt steeds meer door dat Lefthand zich al behoorlijk van hem los gemaakt heeft en op zijn eigen keiharde wijze er alles aan doet om de geplande aanslag op zijn vriend te voorkomen. Te gelijkertijd doet Hung hetzelfde, maar op een wat vredelievende manier. Ondertussen volgen we ook wat er aan de onderkant van het gangster leven gebeurt. Twee vrienden proberen koste wat het kost een naam voor zich zelf te maken. Om dit te doen nemen ze een klus aan waarbij ze iemand moeten vermoorden. Het enige wat ze mee krijgen is een mes en een foto van het doelwit. Ze gaan op zoek naar een pistool, maar merken al snel dat dit niet zo gemakkelijk is. Want iedereen in de onderwereld is met elkaar verbonden en je moet maar net de juiste persoon treffen. Dit alles speelt zich af in een duistere nacht in Hongkong en tegen de morgen zal blijken wat de vreemde verbintenis tussen deze twee generaties gangsters is.

Duisterder en grimmiger als 'Jiang Hu' kan het bijna niet worden. Alles heeft die heerlijke sombere Hongkong gangster sfeer met een tikkeltje morbide humor. Overleven is het belangrijkste en dit draait niet alleen om het fysieke deel. Iedere gangster moet oppassen dat hij niet ten onder gaat aan de psychologische druk die dit leven hem oplegt. Omdat het hier om een gangster film gaat met Andy Lau werd er al snel geroepen dat 'Jiang Hu' wel een goedkoop aftreksel van 'Infernal affairs' zou zijn. Gelukkig is dit absoluut niet waar en de twee films lijken totaal niet op elkaar. De geschetste wereld in 'infernal affairs' is realistisch, terwijl het in 'Jiang hu' tegen het surrealistische aan hangt. Een aantal karakters zijn heerlijk extreem met Jacky Cheung als de grote aanvoerder. Wie had ooit kunnen denken dat dreads hem zo goed zouden staan. De manier waarop hij zijn karakter gestalte geeft is meer dan geweldig. Dit wordt ook nog eens versterkt door de bizarre cameravoering. Het laatste is wat hoofdzakelijk zorgt voor de opvallende sfeer. Vooral omdat er in een van de meest toonaangevende scènes met meer dan alleen bewegende camera's gewerkt wordt. De complete set lijkt te bewegen en dit zorgt ervoor dat het gevoel van dit moment enorm versterkt wordt. Het karakter wat Andy Lau neerzet lijkt wat vlak, maar langzaam maar zeker wordt duidelijk wat voor geniaal brein er in hem huist. Doordat er niet verteld wordt wie de opdracht heeft gegeven om Hung te vermoorden blijft de film tot het allerlaatste moment mysterieus. We gaan dus ook de adembenemende slot scène in met een enorm vraagteken. Maar het draait niet alleen om Andy Lau en Jacky Cheung. Aan de onderkant van de ladder volgen we Wing (Shawn Yue)  en Turbo (Edison Chan)  twee jonge gedreven gangsters. Samen zijn ze vastberaden om een grote naam te worden in de gangster wereld. Beide heren leveren fantastisch werk af, maar om niet te veel van de film weg te geven zal ik hier verder niet op ingaan. Als je dan ook nog eens bedenkt dat ze worden ondersteund door grote namen als Norman Chiu en Eric Tsang moet het allemaal wel goed komen denk ik. Regisseur Wong Ching po moet ook zeker genoemd worden voor zijn absoluut baan brekende regie en wat mij betreft is 'Jiang Hu' de verassing van 2004. Het zal alleen nog wel even duren voordat deze film echt een succes zal worden in ons landje. Het is ook zeker de moeite waard om de film na het kijken een tweede keer te zien en dan de details eens goed in je op te nemen. Om zo tot een beter begrip te komen. Rennen naar de winkel dus! (de import zaak dan.)

Helaas zijn geen van de extra's voorzien van Engelse ondertiteling. Dit zorgt ervoor dat de meeste extra's niet erg interessant worden om naar te kijken, aangezien ze hoofdzakelijk uit interviews bestaan. Making of: In ongeveer drie minuten praten de acteurs over het maken van de film. Interview: Bijna iedereen uit de film komt even aan het woord en heeft zijn eigen hoofdstuk. Het gaat hier om tien interviews van ongeveer twee tot vier minuten. Music video: Een montage van 'behind the scene' beelden met de bekende filmmuziek op de achtergrond. Dit geheel duurt ongeveer twee minuten en vijftig seconden. n.g. shots: Ongeveer drie minuten aan bloopers en grappige momenten. Useen fotage: De naam zegt het al. Een viertal scènes die het niet tot het einde resultaat haalde. Photo gallerie: Bijna vijf minuten lang foto's uit de film begeleid door het nummer The Lonely Shepherd van Zamfir.  Story of the posters: In drie en halve minuut wordt er gesproken over de diverse posters die er voor de film gemaakt zijn. Massacre: De complete eindscene wederom begeleid door The Lonely Shepherd van Zamfir. Aan het begin en het einde is wat tekst toegevoegd die aan de zijkant van het beeld te zien is. Leuke toevoegingen aan de ziezo al geweldige scène die door de muziek een extra dramatisch tintje krijgt.

Beeld kwaliteit goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Traditional Chinese, simplefied Chinese, Englisch