Zhang Jingchu -
Krista Kosonen -
Cheng Taishen -
Regisseur Aj Annila -
Speelduur 100:15 mins -
Prod. maatschappij Blind spot pictures -

Ieder land heeft wel zijn legendes en verhalen uit de oudheid. In deze vertellingen staat het volk centraal en hierdoor wordt vaak de cultuur en het erfgoed bepaald. Heel soms komt het voor dat deze verhalen ook de landsgrenzen en zelfs de tijd overschrijden. Kai (Tommi Eronen) is smid van beroep en dromer van nature. Hij woont ver buiten Helsinki in zijn zelf gebouwde smidse. Hier heeft hij het prima naar zijn zin. Helaas komt hier abrupt verandering in als plots en zonder reden zijn vriendin Ronja (Krista Kosonen) hem verlaat. Hij weet zich geen raad en is bereidt om alles op het spel te zetten om haar terug te krijgen. Ronja probeert echter alle banden met Kai zo snel mogelijk te breken. Zelfs Helsinki wil ze verlaten en al zijn spullen moeten weg. Deze spullen brengt ze naar een antiek winkel. Hier wordt ze geholpen door Berg (Markku Peltola). Hij is een enorme geschiedenis freak en reageert bijzonder geïnteresseerd op de spullen. Deze interesse wordt verdubbeld als hij van Ronja hoort dat haar ex vriend een smid is. Al jaren is hij namelijk obsessief bezig met een Finse legende. Niet zo lang geleden deed hij hier namelijk een grote ontdekking over. Verborgen onder het zand vond hij namelijk een het lichaam van een eeuwen oude man. In zijn arme had hij een ijzeren kist geklemd. Deze kist was gemaakt met een precisie die zelfs vandaag de dag onmogelijk lijkt. De inscriptie die er op terug te vinden is verwijst naar de zoon van een smid. Berg heeft het gevoel dat als hij Kai en de kist samen brengt hij meer over de oorsprong van zijn vondst te weten zal komen. Niet veel later brengt hij hem dus ook een bezoek. Kai is verrast door de vreemdeling aan zijn deur. Hij laat hem binnen en de ontmoeting die volgt is voor hem bijzonder verwarrend. Hij krijgt visioenen waarin hij ontdekt dat hij de reïncarnatie is van Sintai en vroeger in China leefde. In al die jaren liet Sintai een niet afgemaakte missie achter. Aan Kai is het nu de beurt deze af te maken want ander zal het zijn lot zijn dat hij Ronja nooit meer terug zal zien.

Wie is er bekend met de Finse film industrie? Heel eerlijk gezegd bijna niemand. Misschien dat we wat jeugd series gezien hebben via de VPRO maar daar zal het ook wel bij blijven. Het is dus ook des te opvallender dat er opeens een Finse film is die een Nederlandse release krijgt. De combinatie van Finland en China is hier waarschijnlijk de oorzaak van. 'Jade warrior' is namelijk een combinatie tussen Wu Xia en Kalevala (Finse nationale epos) en dit maakt het de eerste martial arts film uit Finland. Een goede reden dus om eens te kijken wat dit te bieden heeft.

Het verhaal begint wat warrig. We krijgen een introductie van wat er gaande is en hieruit mogen we ons een beeld vormen van wat er verder komen gaat. Helaas is het niet meteen duidelijk wat er gaande is maar dit lijkt enigszins de bedoeling. Hiermee wordt er geprobeerd een mysterieuze sfeer te creëren. Dit heeft het gewenste effect en de nieuwsgierigheid bij de kijker wordt gewekt. Naar mate de film vordert komen de zaken steeds beter bij elkaar. Alleen tegen het einde zijn nog niet alle vragen beantwoord. We blijven zitten met een gevoel dat het nog niet compleet is. Er had dus best wat meer aandacht besteed mogen worden in de achtergrond van het geheel. In plaats hiervan is er gekozen voor het visuele en dit is dan wel weer geslaagd. Maar dit heeft als keerzijde dat de personages een leeg omhulsel blijven. Niemand heeft echt een achtergrond en het is alleen het heden wat telt. Het grappige is dat dit tijdens het kijken niet echt veel uitmaakt. Je wordt namelijk genoeg bezig gehouden met hetgeen er te zien is. Alleen als je later het toch wel intrigerende verhaal een plek probeert te geven blijven de vragen komen.

Visueel gezien is de film een waar spektakel. Het doet totaal niet onder voor producties uit andere landen. Het bijzondere hiervan is dat het allemaal redelijk zijn eigen stijl heeft. Het is dus geen directe kopie van andere films. Zelf het Wu Xia deel kiest voor een eigen weg. Omdat het zich verder terug in de tijd afspeelt dan normaal zien de dorpen er anders uit dan bijvoorbeeld in 'Crouching tiger, hidden dragon'. Het is wat primitiever en grauwer. Wat camerawerk betreft weet de film ook absoluut te verrassen. Vooral wat er in en om de smidse gefilmd is komt erg goed over. Dit alles wordt versterkt door het gebruik van computer effecten. Vliegende vonken, blaadjes en van alles en nog wat werden door de computer toegevoegd. Dit ziet er allemaal goed uit en versterken de film.

Trailers zijn gemaakt om je naar een film toe te lokken. In het geval van 'Jade warrior' is dit ook absoluut geslaagd. Helaas is het wel zo dat de trailer je op het verkeerde been zet. Na het zien van de beelden verwacht je namelijk een film vol kung fu en spektakel. De waarheid is echter anders. De echte actie scènes zijn op een hand te tellen en duren bij elkaar nog geen tien minuten. Als je er over na gaat denken niet een geheel onbegrijpelijke keuze. De acteurs uit de film hebben geen martial arts ervaring en om ze dan heel veel te laten doen zou stom zijn. De gevechten zijn dus ook anders dan gebruikelijk. Dit doet echter niets af aan de kwaliteit want de choreografie is nog best verrassend. Misschien is het zo dat honger rauwe bonen zoet maakt maar het past in ieder geval wel goed in de film.

Wat acteurs betreft is er niets aan te merken. Iedereen speelt zijn rol natuurlijk en ontspannen. Tommi Eronen speelt een dubbelrol en dit gaat hem goed af. Markku Peltola mag de verwezenlijking van alles wat slecht is vertolken. Een erg sterke en manipulatieve rol. Om het allemaal iets meer internationaal te maken verschijnt Zhang Jingchu ten tonele. Deze Hongkong actrice speelt haar rol met verve en lijkt even kwetsbaar als dodelijk.

'Jade warrior als een martial arts film benaderen zal een grote teleurstelling opleveren. Het is immers meer een romantisch drama dan een actie film. Kung fu speelt wel een belangrijke rol en het samenbrengen van Chinese en Finse legendes staat centraal. Hierdoor ontstaat een bijzonder originele film die absoluut een frisse wind te noemen is. Misschien is de film niet helemaal perfect maar toch is hij zeker het bekijken waard. Één ding is in ieder geval zeker, Finlands eerste martial arts film is een stuk beter gelukt dan de Nederlandse

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Taal Fins & mandarin