Zinedine Soualem -
Karim Belkhadra -
Jean-Francois Wolff -
Regisseur Mabrouk El Mechri -
Speelduur 92:30 mins -
Prod. maatschappij Gaumont -

De tijd van de grote successen heeft actie acteur Jean Claude van Damme achter zich gelaten. Niet vrijwillig maar de tand des tijd heeft zijn tol geëist. Hij is ouder geworden en dit is hem duidelijk aan te zien. Natuurlijk lokt zijn naam nog wel mensen maar de rollen die hij aangeboden krijgt worden steeds minder interessant. De regisseur waar hij momenteel mee werkt laat hem keihard werken en behandeld hem als vuil. Het respect in deze samen werking is ver te zoeken. Dit maakt de acteur alles behalve gelukkig. Om het nog wat erger te maken zit hij financieel aan de grond, is hij gescheiden en moet hij naar het gerecht voor de voogdij over zijn dochter. Geen prettige periode en om alles even te overdenken besluit hij naar zijn ouders in Brussel te gaan. Hij is van plan om daar alles op een rijtje te zetten. Vanaf daar wil hij bepalen wat hij verder met zijn leven zal gaan doen. Bij aankomst merkt hij al snel dat zijn stadsgenoten hem een warm hart toe dragen. Iedereen herkent hem er worden foto's gemaakt, handen geschud en vragen gesteld. Zijn bezoek aan zijn geboorte stad lijkt dus een goede keuze te zijn. Dit veranderd echter vrij snel als hij geld wil halen bij de bank. Niet veel later klinkt er een enorme knal en vliegen de ramen er uit. Een agent ter plaatsen gaat polshoogte nemen en zien Jean Claude van Damme de ramen barricaderen. Vervolgens word de agent beschoten en kiest hij het hazenpad. Er word een specialteam van de politie ingeschakeld om de situatie onder controle te krijgen. Er zijn namelijk gijzelaars binnen en deze moeten natuurlijk levend weer naar buiten. Een vreemde situatie want ondertussen verzamelen zich allerlei geïnteresseerde rondom de bank. Allemaal moedigen ze Jean Claude van Damme aan. De politie heeft geen idee wat ze er mee moeten en proberen het maar met onderhandelen.

Echt voor de wind ging het Jean Claude van Damme niet de afgelopen jaren. Hij maakte nog wel films maar scoorde er niet echt hoog mee. Tegelijkertijd vocht hij tegen een cocaïne verslaving en onderging hij vier scheidingen. De klad zat er dus een beetje in en er moest wat bijzonders gebeuren om weer onder de aandacht te komen. Mabrouk El Mechri Kwam met het juiste idee. Hij wilde een andere kant van Jean Claude van Damme laten zien. Hij moest in een aparte situatie te laten belanden en meer acteren dan normaal. Dit was al jaren geleden besproken maar het kwam er maar niet van om de film echt te maken. Uiteindelijk is het toch gelukt en 'JCVD' is het resultaat.

Wat we te zien krijgen is een hele andere kant van Jean Claude van Damme, hij moet echt acteren. Dit gaat hem goed af en hij krijgt hier ook de ruimte voor. Zijn rol is alles behalve één dimensionaal. Het grote voordeel voor hem was natuurlijk dat hij zichzelf mocht spelen. Hierbij kon hij putten uit zijn eigen ervaring en emoties. Maar ondanks dat dit een goede opzet was had hij het waarschijnlijk ook op andere wijze wel gered. Jean Claude van Damme is altijd wel een goede acteur geweest maar heeft nooit een echte kans gehad om dit te bewijzen. Maar dat is de prijs die je betaald als je acteur in het actie genre bent. Het verhaal van de film gaat uit van een aparte maar gelijk ook grappige situatie. Het probeert film en realiteit tegenover elkaar te zetten en speelt met problematiek die hier uit kan ontstaan. Hierbij is vooral het gegeven dat een actieheld ook maar een mens is belangrijk. Hij kan ook zijn dag niet hebben en hoeft niet altijd de held uit te hangen.

Humor en drama gaan op prettige wijze hand in hand. Hierbij is er een goed gevoel voor realisme gebruikt. Vooral de vraag hoe reageren mensen op een bekende persoon word hier goed in gevuld. De een wil op de foto, de ander wil een goed gesprek en de ander wil dat ze dat ene ding doen wat ze altijd al zo geweldig vonden. Als acteur moet je hiermee omgaan want het is een onderdeel van je werk, je bent publiek bezit. Uit dit gegeven put 'JCVD' zijn inspiratie voor de humor. Het gaat niet om grappen waarbij je omvalt van het lachen maar situaties die belachelijk zijn maar dagelijks voorkomen. De gebruikte stijl hiervoor doet een beetje denken aan het gene wat Guy Richie introduceerde. Hier is het alleen een stuk genuanceerder en zijn de personage wat meer oppervlakkiger.

Mabrouk El Mechri toont ons Brussel door een behoorlijk duister filter. Hierdoor herken je het straat beeld bijna niet als Belgische. Het maakt het allemaal wat grimmiger en somberder. Als je hier een beetje doorheen kijkt merk je al snel dat het toch allemaal wel vertrouwt aan doet. Brussel verschild natuurlijk niet zoveel van Nederland. De manier van filmen is lekker vloeiend en creatief.

Ondanks dat 'JCVD' niet bedoeld is als actie film is er toch een creatieve manier gevonden om er wat spektakel in te verwerken. De stijl van de film laat namelijk Jean Claude van Damme's manier van vechten niet toe. Om dit toch te kunnen doen is er gekozen een intro te maken waarin hij opnamen heeft voor een film. We krijgen hier een strijd toneel te zien waarin Jean Claude van Damme zich een weg door zijn tegenstanders heen vecht. Het mooie is dat dit allemaal uit een lange shot bestaat. Hiermee bewijst hij dat hij het ondanks zijn leeftijd nog prima kan. Verder is er in de film weinig actie te zien.

Met 'JCVD' verrast Jean Claude van Damme vriend en vijand. Hij maakt een originele en frisse film waarin hij geen moeite heeft om zich kwetsbaar op te stellen. Iets heel anders dan gebruikelijk en dit maakt hem absoluut het kijken waard is. Het was alleen leuk geweest als we iets meer van de ware gedachten van Jean Claude van Damme hadden kunnen zien. Nu moeten we een beetje raden naar wat er precies in zijn hoofd omgaat. Hier had iets meer in gezeten maar buiten dat is 'JCVD' een bijzondere verassing.

Deze uitgave uit Singapore is een limited special edition. Er zijn er maar 500 van gemaakt en ze zijn genummerd. Echt bijzonder is het niet want naast de film is er op de dvd niets aan extra's te vinden. Wat het bijzonder zou moeten maken zijn de acht foto's uit de film die bijgevoegd zijn. Dit is leuk maar niet echt spectaculair.

Drager DVD (regio 3)
Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital)