Tsang Sze Man - Biografieën
Hsiao Hou - Interviews
Jean Wang - Foto Galerie
Regisseur Yuen Woo Ping - Originele trailers
Speelduur 86 Min - 4 exclusieve featurettes
Productie maatschappij Film workshop - Audio commentaar: Donnie Yen & Bey Logan

Iron monkey, een gemaskerde man die van de rijken steelt en dit aan de armen geeft. Dit is natuurlijk een doorn in het oog van de ambtenaren die de leiding hebben over het district. Alles wordt op alles gezet om deze crimineel een halt toe te roepen. Iedereen die ook maar iets van een aap weg heeft wordt gearresteerd in de hoop hem te vangen. Zo ook Wong Kei Ying (Donnie Yen) en zijn zoon Wong Fei Hung (Tsang Sze Man) die voor zaken in de stad zijn. Als blijkt dat Iron monkey zich niet onder de gevangenen bevindt, besluit de ambtenaar om deze gevangenen zo onder druk te zetten dat Iron monkey wel moet verschijnen, en het werkt. Wong Kei Ying gaat het gevecht met Iron monkey aan maar hij weet te ontsnappen. Als dan nog alle gevangenen opgesloten dreigen te worden beloofd Wong Kei Ying Iron monkey te vangen. Iedereen wordt vrij gelaten behalve zijn zoon, die achter gehouden wordt om er voor te zorgen dat hij zijn belofte wel waar moet maken. Hongerig loopt Wong Kei Ying later door de stad en probeert eten te halen. Niemand wil hem wat verkopen omdat ze hem als de verrader zien die Iron monkey gaat vangen. Ten einde raad belandt hij bij dokter Yang (Yu Rong Kwong) die hem te eten geeft. De twee mannen blijken veel gemeen te hebben en een vriendschap is snel gesloten, maar er moet nog steeds een opdracht volbracht worden.

Door de Nederlandse fan gezien als de beste new wave kung fu film, en dat is niet vreemd ook. De film heeft alles in zich wat nodig is om een topper te zijn. Perfecte locaties en kostuums en, bijna alles wat de Chinese cultuur rijk is, wordt vertegenwoordigd. Natuurlijk briljante gevechten, Chinese geneeskunde en zelfs een stukje kookkunst. Ieder gevecht knalt echt van het scherm af en wekt behoorlijk wat adrenaline op bij de kijker. Alles gaat op een geweldig rap tempo en vaak zien de rake klappen er behoorlijk pijnlijk uit. Alles is wel een tikkeltje versneld met het idee om Wong Kei Ying zijn kenmerkende 'no shadowkick' van een andere kant te belichten. De gebruikte martial arts komt dus wel op de vaardigheid van de acteurs aan en dit heeft een apart resultaat. Het is dus niet zo dat er gebruik gemaakt wordt van verhullende camerahoeken. Althans in het geval van de meeste gevechten want als Jean Wang Ching-ying aan de beurt is wordt er gebruik gemaakt van een stand in. Dit doet de kwaliteit niet te kort want dit is bijna alleen in slowmotion terug te zien. De subtiele humor geeft de film nog iets extra's mee, en de stijl van regisseur Yuen Woo Ping is hier duidelijk in terug te vinden. De balans tussen alles is dus goed aanwezig. Hierdoor is het een bijzonder gevarieerde film geworden die alle mogelijkheden van het genre weet te benutten. Zelfs aan een klein beetje drama is gedacht en dit is iets wat meteen een goede graadmeter is voor de acteer prestatie. En er wordt goed geacteerd, want de emotie is goed voelbaar. De jonge Tsang Sze Man steelt de show als de een jeugdige Wong Fei Hung. Meerdere malen laat ze de kijker verbaast staan van haar vaardigheid. Ze neemt het op tegen oudere tegenstanders en weet ze iedere keer weer te slim af te zijn. Een leuk weetje is dat de acteur eigenlijk een meisje is. Tijdens de audities voor de rol was er geen jongen die de zelfde vaardigheid als deze jongedame had, dus de keuze was snel gemaakt. Ook noemenswaardig is de rol van Hsao Hou als de verminkte zwaardvechter, een van mijn persoonlijk favorieten, graag had ik zijn rol groter gezien. De combinatie van Donnie Yen en Yu Rhong Kwong werkt ook erg goed. En deze twee oude vedettes samen in een film zorgt natuurlijk voor het nodige vuurwerk. Alles aan deze film is dus absoluut geweldig en vele zullen deze menig met mij delen. Ik zou haast durven zeggen dat het beschamend is als je van Hongkong films houd en 'Iron monkey' nog nooit gezien heb. Verplicht kijken dus!!

Het is natuurlijk niet voor niets dat het kwaliteit label Hongkong legends besloot om 'Iron monkey' opnieuw uit te brengen. Want deze dvd zit bomvol met prachtige extra's die bijzonder interessant zijn voor iedereen die zich interesseert in kung fu films. Om te beginnen is er het Brand new Feature length audio commentaar with Bey Logan and Donnie Yen: Het is hoofdzakelijk Bey Logan die het woord voert. Dit is natuurlijk ook niet vreemd want hij heeft nu zoveel films van info voorzien dat het eigenlijk van zelf zou moeten gaan. Maar hij weet Donnie Yen leuk in zijn monologen te betrekken en hierdoor komt er een boel nuttige informatie vrij Interviews: In totaal zijn er vier interviews aanwezig. Het zijn Yu Rhong Kwong, Tsang Sze Man en Li Fai die allemaal hun hun rol bespreken en wat meer informatie over hun eigen persoonlijkheid geven. Tsui Hark vertelt over zijn aandeel in de productie van de 'Once upon a time in China' serie en 'Iron monkey'. Alle interviews gaan de vijftien minuten ruim voorbij en zijn voorzien van de nodige beelden uit de film. 4 exclusive featurettes: Donnie Yen wordt op speelse wijze geïnterviewd en praat hoofdzakelijk over 'Iron monkey'. Deze featurette is eigenlijk meer een leuk aangekleed interview maar toch is het de moeite waard. 'Floorshow' is een verslag van de deelnamen van zowel Li Fai als Tsang Sze Man aan het internationaal Wu Shu kampioenschap. Er wordt een complete breedzwaard vorm getoond en meerdere Tai Chi vormen. Alex Man geeft een korte uitleg in hoe je een goed gevecht in elkaar kan zetten. Hierbij belicht hij meerdere camera hoeken en laat zowel een serieus en een komische gevecht zien. Information libary: De bekende geanimeerde biografieën en wat extra informatie over de film. Animated photo gallery: De normaal vrij saaie foto galerij is hier leuk weergegeven. Met muziek op de achter grond wordt er in- en uitgezoomd op diverse afbeeldingen uit de film. Helaas ontbreekt de Nederlandse ondertiteling op de bonus disk maar iedereen is goed te verstaan dus het lijkt mij dat dit geen probleem zal vormen. En natuurlijk ontbreken ook de originele en HKL trailer niet.

Drager Dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed (16:9)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1 & dts)