James Nam - Directe scène toegang
Tin Fung - Nederlandse ondertiteling aan / uit
Jet Le -
Tod Senafonte -
Regisseur Chan Tung Man / Robert Tai -
Productie maatschappij -

Als blijkt dat dokter Sun, een belangrijke spil in de revolutie tegen de Manchu's, in gevaar driegt te zijn, wordt er besloten om hem in veiligheid te brengen. Dit gaat alleen niet zonder slag of stoot. Een Manchu generaal probeert er alles aan te doen om te voorkomen dat Dokter Sun de haven zal bereiken en de boot naar China kan nemen. Chin Wu (Jet Le) bevindt zich al geruime tijd in China en houdt zich daar bezig met het verzet tegen de japanners. Als hij hoort dat dokter Sun onderweg is probeert hij op alle mogelijke manieren zijn ontvangst voor te bereiden. De enorme vaardigheid van Chin Wu trekt natuurlijk al snel de aandacht van een rondtrekkende Ru, Djerkov (Tod Senafonte). Dit vormt niet echt een bedreiging voor Chin Wu maar zorgt er wel voor dat hij achter kan raken op zijn schema. Hij spreekt met Djerkov af dat zodra hij zijn missie volbracht heeft hij ingaat op zijn uitdaging. Ondertussen wordt de situatie voor Dokter Sun steeds bedreigender, maar gelukkig weet het verzet diverse goede vechters te rekruteren voor een veilige escort.

Een nogal apart geval, maar niet iets wat onbekend is voor de Aziatische film wereld. Dit is namelijk weer een typische geval van belazeren van de consument. 'Iron bodyguards' is zeker geen vervolg op 'Fist of legend' en is al helemaal geen film uit 1996. Maar wat is hier dan wel aan de hand? De hoofdverantwoordelijk is Toby Russel, de man die jaren gelden zorgde voor het 'Eastern heroes' video label en momenteel de drijvende spil achter 'Vengeance video' is. Hij was de producer en nam een film van iets minder dan tachtig minuten uit 1973 en voegde hier nieuw materiaal aan toe. De titel van de oude film was 'Return of the assassin'. Eigenlijk is deze film gewoon van goede kwaliteit en was het niet nodig om het nieuwe materiaal er aan toe te voegen. Het verhaal is vrij simpel, maar probeert wel goed aan de achtergrond van de karakters te werken. Dokter Sun moet beschermd worden en hiervoor hebben de rebellen de hulp nodig van een aantal goede vechters. De gekozen heren hebben een familie en het kost dus wat moeite om ze over te halen. Hoofdzakelijk wordt dit onderdeel behandeld en wordt de reden toegelicht waarom ze toch besluiten om te vechten. De hoofdrolspelers zijn dan wel niet de meest bekende maar hebben toch redelijk wat films op hun naam staan. De acteurs in de bijrollen zorgen ervoor dat de film toch nog wel wat interessants krijgt voor de trouwe old skool film liefhebber. Want Bolo Yeung (Enter the dragon) en Tin Fung (Fist of fury) zijn niet de minste. De gevechten zitten leuk in elkaar, maar zijn soms wat traag en houterig. Liu Chia Yung was verantwoordelijk voor de choreografie en zijn stijl is enigszins terug te herkennen. De handbewegingen en klemmen zijn dik in orde, maar bijna iedereen ontbreekt het aan voldoende vaardigheid met de benen. Maar laten we eerlijk zijn het blijft een film uit 1973. De locaties zijn wat apart, want, ondanks dat de film als een old skool kung fu film in de stijl van 'New fist of fury' aanvoelt, zijn er diverse malen flat gebouwen te zien. Er wordt erg veel gefilmd bij de zee en een aantal malen in de stad. Niet echt bijzondere lokaties dus, maar dan nu het nieuwe gedeelte. Het gaat hier eigenlijk om een filmpje van ongeveer veertien minuten. Een rus die erg veel op Jean Claude van Damme lijkt daagt een lookalike van Jet Li uit tot een duel. Dit deel werd geregisseerd door Robert Tai en heeft zeker een aantal verassende gevechten in zich. De gehanteerde stijl doet een beetje denken aan 'Fist of legend' maar haalt dit bij lange na niet. Dit verhaal zit door de oude film verweven en er is over duidelijk verschil tussen beide te zien door de beeld kwaliteit. Wel apart is de rol van Lu Feng hierin. Helaas geen gevechten voor hem maar een korte verschijning als leraar van de Rus. Ergens op het midden wordt Chin Wu aangevallen door een groep ninja's die kunnen veranderen in een vliegende bal (lees voetbal). Een redelijk wazige scène, maar absoluut in de stijl die de meeste wel kennen van Robert Tai. Maar als je dat vergeet dat deze film als new wave film gepresenteerd wordt en hem gewoon kijkt als old skool film is er niet zoveel aan de hand. Je hebt dan gewoon een leuk stukje film geschiedenis in handen met een grappige moderne toevoeging. En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de toevoeging niet eens als storend er ervaren maar wees dus toch gewaarschuwd!!!

Drager dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed (Ful screen)
Uitgever KF kung fu