Pan Ching Chang - Trailer
Lin Hui Huang - Other releases
Chen Kuan Tai - Biography & selected fimography
Regisseur Cheng Kang - Original poster
Speelduur 107 mins - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - Color stills

Het enige wat Jiang Chai (Tony Liu Yung) in het leven heeft is zijn eer en zijn trots. Geld heeft hij niet en om te overleven werkt hij in een fabriek voor een hongerloontje. Al tijden heeft hij een relatie met Xia Lin (Poon Bing Sung) en graag zouden ze gaan trouwen. Zij komt uit een rijke familie en het idee dat hun dochter met een arme drommel zou trouwen staat ze niet echt aan. Het huwelijk wordt afgekeurd maar de liefde blijkt sterker dan de familieband. Jiang Chai regelt een klein huisje waarin hij wat tweedehands meubelen plaatst. Het is niet veel, maar voldoende voor het verliefde stel. Omdat Xia Lin bekend is met het opvliegerige karakter van Jiang Chai, moet hij haar alleen wel een ding beloven. Hij mag niet meer vechten en moet zorgen dat hij uit de problemen blijft. Ondanks dat hij veel criminelen vrienden heeft is hij al die jaren nog op het rechte pad gebleven. Hij verwacht hierin niet echt een probleem. Maar alles veranderd als zijn beste vriend Bao Xian (Lam Fai Wong) gearresteerd wordt. De arrestatie is niet gerechtvaardigd. Op het moment van de overval was Bao Xian namelijk bij Jiang Chai. Dit interesseert de politie niets en Jiang Chai wordt ook mee naar het bureau genomen. De hele nacht worden ze vast gehouden. Omdat er geen bewijs is worden ze de volgende ochtend vrij gelaten. Maar als een van de agenten Jiang Chai uitdaagt gaat hij hier op in met alle gevolgen van dien. Hij wordt voor een lange periode in de gevangenis gezet. Hier beginnen de problemen pas echt. Hij belandt in de cel met meerdere grote criminelen. Als deze hem onder druk proberen te zetten weigert hij te buigen. Uiteindelijk dwingt zijn gedrag respect af bij de grootste crimineel in de gevangenis. Deze biedt hem aan zich bij hem aan te sluiten. Hiermee stelt Jiang Chai zijn verblijf in de gevangenis veilig. Tevens is hij dan verplicht ook buiten de gevangenis muren hem te dienen. Verder leven als crimineel ziet hij niet echt zitten en hij wil de belofte aan Xia Lin niet breken. Dit heeft als gevolg dat zijn tijd in de gevangenis in een vreselijk hel veranderd. Gelukkig krijgt hij hulp van miss Linn (Fanny). Ze werkt in de gevangenis en als ze ziet wat er aan de hand is probeert ze in te grijpen. Echt makkelijk wordt dit niet maar uiteindelijk komt de waarheid toch aan het licht. Maar als Jiang Chai op vrijen voeten is begint de ellende pas echt. Hij merkt dat zijn onterechte gevangenis bezoek hem getekend heeft voor het leven.

Een gevangenis film die na een uur omslaat naar een drama over het leven van een crimineel. Door de introductie van de film wordt het idee gewekt dat het hier om een waar gebeurt verhaal gaat. Er wordt gesproken over de enorme hoogte van de criminaliteit in Hongkong. Tevens wordt de corruptie in de gevangenis genoemd en hoe dit in verband staat met de terugkeer van een crimineel in de maatschappij. Het lijkt dus een maatschappijkritische film te zijn. Deels is dit ook zo. Aan de andere kant wordt er flink wat tijd uitgetrokken voor het inbeeld brengen van het gevangenis leven. Dit gaat redelijk tot in het extreme en is van tijd tot tijd ongefundeerd. Het zijn dan ook meer plagerijen die uit het niets komen. Keiharde vechtpartijen, eenzame opsluiting en het dwingen tot doen van dingen die een normaal mens niet zou willen, zijn aan de orde van de dag. Het opvallende is dat deze gevechten niet zo keihard getoond worden. Alles flitst in korte stukjes aan je voorbij. De laatste shot is dan meestal de gedupeerde die bloedend op de grond ligt. Veel gevochten wordt er dus niet. De grote boef van het verhaal is Chan Shen. Zijn gluiperig gebogen houding roept onmiddellijk rillingen af. Dit is dus ook een rol die hem op het lijf geschreven is. Op een stiekeme manier maakt hij het onze held vreselijk moeilijk. Wat de haat voor zijn personage nog eens extra versterkt is dat hij dit alleen maar kan door de steun van een maffiabaas. Hij doet het niet op eigen kracht en dit maakt hem bijzonder laag en laf. Liu Yung zet een bijzonder krachtige hoofdrol neer. Zijn spel is goed en zijn uitstraling stoer. De meeste mensen zullen hem wel kennen van de tweede film rol die hij ooit speelde. Hij was namelijk de zoon van de grote baas in Bruce Lee's 'Big boss'. Echt terug te herkennen is hij alleen niet. Hij is een stuk breder geworden en zijn babyface is hij kwijt. Absoluut een positieve verandering. Andere belangrijke rollen worden gespeeld door Fanny, Lam Fai Wong en Chen Kuan Tai heeft een kleine gast rol. Zijn aanwezigheid is bijzonder indrukwekkend. Je ziet meteen dat er een doorgewinterde acteur staat. Hij speelt een wat oudere man die in het zelfde schuitje zit als de hoofdpersoon. Na hun vrijlating uit de gevangenis is er geen werk voor ze en iedereen keert ze de rug toe. Op zich is dit nog best een leuke toevoeging aan het verhaal, echter het voelt ook echt als een toevoeging. Het is net alsof dit er nog even zo bij gedaan is. Dit geldt eigenlijk voor alles wat er zich na het eerste uur afspeelt. Eerst zijn we namelijk heel erg bezig met wat er zich in de gevangenis afspeelt en opeens is dit opgelost. We schakelen over naar het leven op straat. Wat er hier gebeurt word niet echt goed gefundeerd en is erg voorspelbaar. Ook kloppen de verhoudingen niet helemaal in bepaalde zaken. Een klein vergrijp veranderd plots in een zaak van wereld formaat. Het hele politie korps rukt vervolgens uit om ondersteuning te bieden. Aan de kwaliteit van de film ligt het natuurlijk niet. Het blijft een Shaw Brothers film en dit zie je goed terug. Alles is van het bekende niveau en goed verzorgd. Er wordt veel op de straten van Hongkong gefilmd en dit zet wel een leuke sfeer neer. Wat een sterk gevangenis drama had kunnen worden veranderd in een rommeltje. Dit is jammer want het begin is erg goed. Toch is dit een euvel wat regelmatig voorkomt in films uit deze periode. De verhalen waren gewoon nog niet goed genoeg uitgewerkt en vaak niet meer dan alleen een idee. Mocht je deze film toch willen kijken verwacht dan niets en je zal je zeker vermaken. Er zitten namelijk genoeg dingen in die erg leuk zijn.

Beeld kwaliteit Zeer Goed
Ondertiteling Chinees / Engels
Taal Mandarin / Cantonese