Nora Miao - Picture gallery
Lee Kwan -
James Tien -
Regisseur Lo Wei -
Speelduur 94:04 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Niet iedere generaal is helemaal eerlijk aan zijn positie gekomen. Soms zijn ze over lijken gegaan en zijn hun heldendaden niet echt van hun. Velen vonden de dood voor de roem en glorie van anderen. Zo ook de gevreesde generaal Hsiao Cheng Chun (Han Ying). Iedereen is doodsbang voor hem vanwege zijn harde hand. Het maakt namelijk niet uit of je hem een klein beetje of veel  in de weg staat, de dood is zeker het gevolg. Hiermee heeft hij meer vijanden gemaakt dan vrienden. Lei Kuei (James Tien) is een van zijn tegenstanders. Hij is nog jong en enigszins onbezonnen. Bij zijn poging de generaal naar het leven te staan raakt hij dus ook meteen gewond. Deze verwonding is zo ernstig dat de kans op slagen meteen ook verkeken is. Gelukkig krijgt hij hulp van drie mensen. Samen weten ze te ontsnappen maar de lijfwachten van de generaal zitten vlak achter ze aan. Als de situatie niet meer te redden lijkt krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Een kok genaamd Chu Fu (Lee Kwan) laat ze zich in zijn keuken verbergen. Helaas is de hulp vergeefs en zijn de lijfwachten ze al snel op het spoor. Het gevecht wat volgt is vreselijk. Uiteindelijk weten Chu Fu en een van de drie te ontsnappen. De anderen worden door de generaal gevangen gezet. Het tweetal krijgt hulp van Kuei Chien Chin (Nora Miao). Deze als man vermomde dame heeft grote plannen om de generaal te vermoorden. Ze weet ook nog eens behoorlijk wat van zijn geschiedenis en kent mensen binnen zijn personeel. Deze moet ze zo ver weten te krijgen dat ze zich bij hun aansluiten. Samen met het drietal uit de gevangenis zijn ze dan met z'n achten en maken ze een kans om de generaal te verslaan. Langzaam maar zeker komen ze er ook achter dat ze allemaal dezelfde reden hebben om de generaal te willen vermoorden. Stuk voor stuk zijn ze kinderen van het slachtoffer dat er voor zorgde dat de generaal nu de macht heeft die hij heeft.

1971 was het eerste jaar dat Raymond Chow zich los maakte van de Shaw brothers. Vol enthousiasme begon hij Golden Harvest. Voor zijn films contracteerde hij wat acteurs van de Shaws en voegde hij wat nieuwe acteurs toe. Tevens trok hij regisseur Lo Wei naar zich toe. Een slimme zet want deze man zat al meer dan twintig jaar in het vak. Één van de acht films die ze in het eerste jaar maakten was 'The invincible eight'. Een verhaal over acht jongeren die samen de dood van hun ouders wreken.

De stijl van de film sluit prima aan bij die van de Shaw brothers. Het grote verschil is alleen dat het allemaal wat minder gepolijst is. Bij Golden Harvest hadden ze gewoon nog niet de middelen om het allemaal net zo strak te doen.  Het tempo is misschien wat aan de trage kant maar er valt genoeg te zien. Tevens hadden de personages best wat meer uitgediept mogen worden. We komen namelijk niet verder dan alleen de buitenkant. Het was zeker interessanter geweest als we wat meer van de karakters geweten hadden. Nu moeten we het doen met minimale informatie. De leeftijden matchen niet altijd bij de acteur. Eigenlijk zouden 'de acht' allemaal in de zelfde leeftijdscategorie moeten zitten. Maar de jongeste zal nog geen twintig geweest zijn de oudste rond de veertig.  De ontwikkeling van het verhaal heeft weinig verrassends. Dit wordt natuurlijk versterkt door de leeftijd van de film. Maar ook voor die tijd zal het niet echt iets nieuws geweest zijn. Toch neemt dit allemaal niet weg dat 'The invincible eight' een interessante film is. De sfeer is goed en de acteurs zetten met hun uitstraling leuke rollen neer.

De meeste focus ligt op Lee Kwan. Hij speelt een licht komische rol en houdt er een beetje de gang in. Niet vreemd want hij draait hier ook al aardig wat jaartjes mee. Zijn maniertjes en grappen zijn erg herkenbaar en hij was in die tijd ook erg populair. Verder is de balans verdeeld over de rest van de acteurs. Niemand springt er heel overdreven uit. Het zijn Nora Miao en Angela Mao die hier natuurlijk wel de aandacht trekken. Angela Mao zet een sterk en stoer karakter neer. Voor de helft van de tijd is ze verkleed als man. Het bijzondere is dat de andere personages het wel vrij snel doorhebben. Normaal gesproken kan een dame iedereen een gehele film voor de gek houden. Dit terwijl het eigenlijk meteen al duidelijk te zien is. Nora Miao is heeft een ijzingwekkende uitstraling. Ze is hier nog bijzonder jeugdig en heeft qua uiterlijk iets kwetsbaars. Echter kijkt ze uit haar ogen als of ze iedereen zo op zou kunnen eten. Dit geeft haar iets vreemds. Haar eerste scene draagt hier ook aardig aan bij. Als een geest verplaats ze zich door een ruimte om haar gevangenen telkens de pas af te snijden. Één van de meest interessante momenten in de film. James Tien zijn rol is helaas niet echt groot en het was leuk geweest als we hem wat meer gezien zouden hebben. Het leuke van 'The invincible eight' is dat de ook niet zo doorgewinterde filmkijker vele acteurs zal herkennen. De meeste acteurs zijn namelijk ook in Bruce Lee zijn films te zien. Natuurlijk zijn alle eerder genoemde bekend terrein. Maar ook Han Ying, die het eindegevecht had in 'The big boss' is hier te zien als de slechte generaal. Met een niet al te oplettend oog is Sammo Hung ook meerdere malen te zien. Hij is iets slanker en mag de rol van een van de bodyguards van de generaal op zich nemen. Lydia Shum is hier een beetje de vreemde eend in de bijt. Met haar zware lijf valt ze onmiddellijk op en haar strijdlustigheid versterkt dit.

Helaas zijn de gevechten in 'The invincible eight' niet super te noemen. Het camerawerk is rommelig en hiermee wordt een boel verbloemd. Het is allemaal wat onoverzichtelijk en er zit veel herhaling in de bewegingen. De negen bodyguards zijn bewapend met zwepen en dit vormt een leuk opstakel. Het hoofddoel van de helden is om dit te overwinnen. Om dit te doen ontwikkelen ze een speciaal wapen. Het was leuk geweest als we ze hier ook mee hadden zien trainen maar dit is helaas niet het geval. Qua camera-inventiviteit verdient de Lo Wei een compliment. Met wat knip en plakwerk laat hij mensen hoog springen en geeft hij ze bovennatuurlijke vaardigheden. Dit zorgt voor de betere momenten in de film.

'The invincible eight' is een klassieker. Dit wil alleen nog niet zeggen dat het voor iedereen ook meteen een top film is. De kung fu is niet echt boeiend en het verhaal heeft weinig om het lijf. De sfeer daarentegen is goed en ook hetgeen wat de film op de been houdt. Het ziet er allemaal goed uit en de acteurs dragen hier goed aan bij. Wu Xia liefhebbers zullen hier dus geen verkeerde koop aan hebben. Mensen die meer de kung fu kant kiezen kunnen hem beter laten liggen.

Drager DVD (regio 0)
Beeld kwaliteit Goed (anamorphic widescreen)
Uitgever Joy sales