Yueh Hua - Other releases
Fan Mei Sheng - Interviews montage
Man Chung San - Color stills
Regisseur Chu Yuan -Original poster
Speelduur 86 min -Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - Biography & selected filography

Al jaren runt Chun (Betty Pei Ti) op brute wijze een bordeel. Een groep rovers kidnapt meisjes vanuit het hele land om voor haar te werken. Dit gaat jaren goed tot Ai Nu (Lily Ho) door de rovers wordt binnen gebracht. Deze dochter van een leraar weigert om toe te geven aan de eisen van haar ontvoerders. Ze schopt en slaat om zich heen. Door haar exceptionele schoonheid en gedrag trekt ze juist extra de aandacht. Omdat er nog nooit een vrouw was die Chun niet wist te temmen wordt de uitdaging hiervoor alleen maar groter. Weken brengt Ai Nu door in een donkere gevangenis waar ze geslagen en geterroriseerd wordt. Maar toegeven doet ze nog steeds niet. Hierdoor slaat de interesse van de mannen hatende Chun langzaam om naar een verliefd gevoel. Maar de tijd van werken is aan gebroken en de rijkste mannen bieden voor de eerste nacht met Ai Nu. Op vreselijk wijze wordt ze gedwongen om het bed te delen met de meest perverse mannen die verdoven, vastbindende of opjagen. Onverwacht krijgt Ai Nu hulp van het doofstomme hulpje van het bordeel. De man toont medeleven voor haar en beloofd om samen te ontsnappen uit deze hel. In de nacht komt hij haar halen en ze proberen het enorme bordeel uit te komen. Bij de poort wacht Chun die het tweetal op cynische wijze mededeelt dat er nog nooit een meisje het bordeel verliet zonder haar toestemming. Er ontstaat een hevig gevecht, maar de bordeelknecht is absoluut geen partij voor de grote overmacht die tegenover hem staat. Terwijl Ai Nu smeekt om genade wordt hij op brute wijze gedood door. Totaal door de war wordt Ai Nu voor de keuze gesteld, dood of leven en je medewerking verlenen. Maar tijdens het maken van deze keuze krijgt ze een helder moment. Als ze het niet met haat en woede kan winnen, dan moet het zeker met liefde en kalmte wel lukken. Ze besluit op de avances van Chun in te gaan want haar onschuld is ze toch al kwijt. Op deze manier de situatie langzaam naar haar hand te zetten en toch haar wraak te nemen op iedereen die haar dit aangedaan heeft.

Een van de meesterwerken uit de Shaw studio's en absoluut meer dan een wraak verhaal alleen. De manier waarop Chu Yuan deze simpele opzet vorm weet te geven is briljant. Genres als Wu Xia, drama, Europese horror en zelfs een vleugje erotiek worden met gemak samengesmolten tot een verbluffend en meeslepend geheel. Voeg hier ook nog eens een prachtige manier van filmen aan toe en het is bijna zeker dat deze film boven aan je favoriete lijstje komt te staan. Het is alleen wel zo dat je niet van te zoete films moet houden want, de directe bruutheid die hier vertoond wordt is niet geschikt voor iedereen. De manier waarop Ai Nu gedwongen wordt tot leven als prostituee wordt gedetailleerd, maar toch netjes, in beeld gebracht. Het gevoel wat zij op deze momenten gehad zou moeten hebben komt erg duidelijk over bij de kijker. De mannen worden heel duidelijk afgeschilderd als ziekelijke wezens die zonder enige emotie misbruik maken van een weerloze vrouw. Hierdoor wordt de vreselijk wraak die ze later zal nemen alleen maar meer gerechtvaardigd. Iedereen zit erg goed in zijn rol en vooral Betty Pei Ti, die in deze film haar debuut maakte maakt erg veel indruk. Het karakter wat ze neerzet is een bijna ondefinieerbare combinatie tussen mens en vampier. Als het nodig is doodt ze zonder enige emotie mensen met een simpele steek van haar hand. Om vervolgens het bloed wat aan haar vinger zit te proefen en kalm verder te gaan met de dagelijkse gang van zaken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor haar verschijning. Want het ene moment is ze prachtig mooi om vervolgens te veranderen in een angstaanjagende vrouw. Een bleek gezicht, draderig haar en een ijskoude blik zorgen voor echte koude rillingen. De geweldige muziek keuze en timing hiervan werkt ook een stevig handje mee aan de schrik effecten. Opvallend is dat ondanks de vreemde combinatie van symfonische jaren zeventig-rock-en-orgel muziek er toch een hele Chinese sfeer blijft heersen. Maar niet alleen Betty Pei Ti is in topvorm. Ook Lily Ho speelt haar rol voortreffelijk. Ondanks dat ze er niet uit ziet als een meedogenloze moordenaar komt het toch geloofwaardig over. Zelfs haar gevechten zie er erg goed uit door het gebruik van lange kleding die door het beeld zwaaien. Natuurlijk is dit alles een klein beetje versneld, maar het gevoel dat het geeft is gewoon goed. De chemie tussen haar en Yueh Hua is bijna net zo aanwezig als die tussen haar en Betty Pei Ti. Lily Ho is dus de link die alles voortreffelijk aan elkaar verbindt. 'Intimate Confessions of a Chinese Courtesan' is extreem gewelddadig, bloederig, bruut maar toch ook prachtig. De anderhalf uur dat de film duurt vliegen werkelijk voorbij. Zeker een film die je gezien moet hebben want iets anders kan ik er werkelijk niet over zeggen, kijken dus.

Interviews montage: In ongeveer zeventien minuten worden er twee Hongkong film critici geïnterviewd en regisseur Clarence Ford. Dit alles gaat samen met prachtig gemonteerde beelden en muziek uit de film film. Alle drie vertellen ze over wat voor impact de film op hen gemaakt heeft en Clarence Ford gaat er wat dieper op in. Hij verteld ook hoe Chu Yuan hem onder zijn vleugels nam en de fijne kneepjes van het vak leerde. Clarence ford is onder andere de regisseur van 'Naked killer', een film die losjes gebaseerd is op 'Intimate Confessions of a Chinese Courtesan'. Trailers: Het gaat hier om een van de eerdere releases van Celestial dus zowel de nieuwe als de oude ongerestaureerde trailer is aanwezig. Het is bijzonder om te zien hoe deze originele trailer er aan toe is. Er is bijna geen kleur te zien en er hangt een soort groene waas over het gehele beeld.

Beeld kwaliteit Goed (1:2.35)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)
Ondertiteling Chinese/ English / Bahasa Malaysia / Bahasa Indonesia