Shawn Yu -
Jordon Chan -
Anthony Wong -
Regisseur Alan Mak, Andrew Lau -
Speelduur 104:29 mins -
Prod. maatschappij Media Asia films -

Takumi Fujiwara (Jay Chow) woont samen met zijn vader Bunta Fujiwara (Antony Wong) boven op de berg Akina. Hij is erg verlegen en in zichzelf gekeerd. Zijn vader runt overdag een tofu winkel en brengt zijn avonden vaak in benevelde toestand door. Hierdoor brengt Takumi Fujiwara al jaren om vier uur in de morgen de tofu naar de stad. Hij doet dit in zijn vaders oude Toyota AE86. Eerst deed hij bijna twee uur over de rit maar naarmate hij meer ervaring in het rijden kreeg werd de tijd steeds korter. Zijn beste vriend Itsuki (Chapman To) is een echte race fanaat. Hij praat over niets anders en noemt zich zelf de race god van Akina. Op een dag komen er een groep straat racers naar de stad. Opzoek naar een nieuwe uitdaging komen ze bij Itsuki aan. Deze gaat meteen akkoord met de afspraak om laat op die avond te racen. Alleen Itsuki is totaal niet opgewassen tegen Takeshi Nakazato (Shawn Yu). Zijn auto raakt zwaar beschadigd en hij wordt flink uitgelachen. Als Takumi die morgen zijn 'tofu'ronde doet belandt hij achter Takeshi Nakazato. Zonder al te veel moeite te hoeven doen schiet hij er in een bocht voorbij. Dit laat de Takeshi Nakazato behoorlijk gefrustreerd achter. Doordat de naam van de tofu winkel op de auto stond weet hij de eigenaar te achter halen. Alleen iedereen denkt dat het Bunta Fujiwara was die achter het stuur zat. Hij was vroeger een groot coureur. Alleen om te trouwen liet hij alles aan zijn neus voorbij gaan. Zijn antwoord aan Takeshi Nakazato is simpel hij zegt dat hij geen behoefte heeft aan een race. Toch gaat hij daarna wel even met zijn zoon praten. Deze verteld hem dat hij dat best wel eens had kunnen zijn. Echt behoefte om de uitdaging aan te gaan lijkt hij alleen niet te hebben. Verder laten ze het hierbij en vraagt Takumi Fujiwara of hij de auto zondag kan gebruiken. Hij krijgt als antwoord dat het helaas niet kan want zijn vader heeft de auto zelf nodig. Hier baalt hij vreselijk van want hij wilde zo graag met zijn nieuwe vriendinnetje naar het strand. Op de zaterdag avond wordt Bunta Fujiwara gebeld door de vader van Itsuki. Deze vraagt hem met klem om tegen Takeshi Nakazato te gaan racen. Itsuki is namelijk wederom onderweg om te gaan racen en hij is bang dat het fout zal gaan. Nogmaals legt Bunta Fujiwara uit dat niet hij het was maar zijn zoon die de auto die ochtend bestuurde. Maar hij beloofd zijn vriend te doen wat hij kan. Hij roept Takumi bij zich en beloofd hem de auto voor zondag als hij de race wint. Deze wil zo graag met zijn nieuwe vriendin op stap dat hij niet veel later aan de start verschijnt.

De film is gebaseerd op een Japanse strip die hoofdzakelijk over straatracen gaat. Het zijn dus ook een snelle auto's en veel race geweld wat je kan verwachten. Het verhaal heeft niet zo heel veel om het lijf en doet een beetje aan als een tiener film. De hoofdpersoon is erg bezig met het ontdekken van zijn eigen ik. Hij krijgt zijn eerste vriendinnetje en wordt gedwongen om uit zijn sociaal isolement te treden. Hij is namelijk nogal in zichzelf gekeerd. Verder werkt hij bij een tank station en hangt hij wat rond met zijn beste vriend. Maar ondanks dat het op het eerste gezicht erg als tiener film aandoet maakt de afsluiter een boel goed. De presentatie van de film is erg modern. Eigenlijk laat dit zich het beste omschrijven als een lange video clip. Regelmatig wordt het beeld in tweeën of drieën gedeeld. Dit is hoofdzakelijk tijdens de races gedaan om de situatie waar de bestuurder zich in bevindt goed weer te geven. Digitale verrijkingen worden ook toegepast. Zo schiet de camera opeens door alle drie de auto's heen of verdwijnt de achtergrond opeens. Dit maakt de races allemaal erg spectaculair. Wat er ook erg voor zorgt dat het een lange videoclip lijkt, is de muziek keuze. De muziek is duidelijk special voor de film geschreven. Het is een combinatie tussen hiphop en trance die een beetje aan 'Faithless' doet denken. Wat hierin wel erg opvalt is dat bijna alle nummers in het Engels zijn. Op zich is het verhaal aardig serieus. Het is eigenlijk alleen het personage van Chapman To wat voor de komische noot zorgt. Hij speelt een ongelofelijke praatjes maker met bloempot kapsel. Niet echt iemand die sympathie oproept maar eerder een gevoel van medelijden opwekt. Natuurlijk ontbreken de braak grappen niet. Na een rit samen met Takumi Fujiwara geeft hij maar liefs twee dagen over. Het zelfde gebeurd er na een vechtpartijtje wat ze samen hebben maar dan alleen met een oneindige bloedneus. Natuurlijk is dit flauw maar het neemt absoluut niet de overhand. De nadruk ligt het meeste op het racen en wat het allemaal doet met Takumi Fujiwara. En dit is eigenlijk iets wat me enigszins verraste. Persoonlijk had ik namelijk meer een film in de stijl van 'The Fast and the furious' verwacht. Overdreven veel uitgebouwde auto's en mooie vrouwen in weinig kleding. Dit was niet het geval en in meerdere opzichten heeft de film eigenlijk wat weg van een kung fu film. Misschien is het zo dat ik dit soort dingen er graag uit wil halen maar ze zijn er echt. Takumi Fujiwara is namelijk een dubbele 'underdog' die het moet winnen van de grote kampioen. Niet alleen wat zelfvertrouwen betreft maar ook zijn auto doet zwaar onder voor hetgeen wat de stoere mannen hebben. In een terugblik krijgen we te zien hoe hij op subtiele wijze heeft leren rijden van zijn vader. Na een klein ongelukje was alle tofu die vervoerd werd stukgeslagen. Tofu is natuurlijk iets wat in honderden kung fu films als trainingsmateriaal terug komt. Zijn vader natuurlijk boos en hij geeft hem een beker water in zijn auto mee bij de volgende rit. De mededeling die hij hier nog bij kreeg was: als je een druppel morst zal ik je vreselijk straffen. Helaas had de rol van Anthony Wong best wat meer om het lijf mogen hebben. Voor de helft van de tijd ligt hij dronken op de grond. Erg veel dialoog heeft hij dus ook niet. Hij communiceert op een soort non-verbale manier met zijn zoon. Aan de andere kant is het ook wel weer bijzonder dat regisseurs Alan Mak en Andrew Lau deze keuze gemaakt hebben. Er wordt namelijk niet het traject gevolgd wat er in iedere 'feel good movie' gevolgd word. Mensen veranderen niet altijd naar het geen dat je wil dat ze zijn. Hetzelfde passen ze toe in het klaverliefde verhaaltje wat er door al het racegeweld verwerkt zit. 'Initial D' is zeker een vermakelijke film. Het tempo zit er goed in en de races zijn erg spectaculair en gedetailleerd. Helaas laat het verhaal niet echt een verpletterende indruk achter. Hierdoor valt hij dus in de categorie van erg lekkere wegwerp vermaak.

Drager DVD 2
Beeld kwaliteit Goed (16:9 Anamorphic 1.77)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1, DTS)
Taal Cantonese
Uitgever A-film/Asiamania

Andere uitgave

Intitial D

Megastar, regio 3, 2 disk editie (108:49 mins)

Deze DVD van 'Initial D' ziet er goed verzorgd uit. Hij komt in een kartonnen slipcase met aan beide kanten foto's. Ook zit er een metallic kaart bij met foto's van de hoofdrolspelers. Deze kaart is door middel van een scheurlijn in vieren te verdelen. Tevens is er een kraskaart aanwezig waarmee je prijzen kan winnen. De eerste disk bevat de film en trailer en de tweede disk een groot aantal extra's. Helaas zijn deze niet ondertiteld in het Engels en dus alleen in het Chinees te bekijken. Het begint allemaal met een Behind the scene's. Deze is onderverdeeld in acht hoofdstukken, maar er is ook de mogelijkheid alles in een keer te bekijken. In totaal duurt het ongeveer zestien minuten en we krijgen vooral erg veel over het racen te zien. Bij Characters krijgen we van iedere hoofdrol speler een filmpje te zien. Deze duren ongeveer twee minuten en behandelen de personages die er gespeeld worden. Je kunt uit zeven korte filmpjes kiezen. De twintig minuten durende making of bestaat uit interviews en beelden van het filmen. Er worden hier net even andere zaken behandeld als in de behind the scene's. Helaas zijn de deleted scene's niet van commentaar voorzien. Het beeld is niet echt van goede kwaliteit en duurt in totaal negen minuten. De scènes variëren van dialogen tot beelden van het racen. Wat altijd grappig is zijn bloopers die tijdens de opnamen gebeuren. Deze zijn bijgevoegd onder de benoeming outtakes NG. In totaal duurt dit net geen vijf minuten en het varieert tussen versprekingen, botsingen tijdens het racen en nog veel meer. In totaal zijn er drie TV spots aanwezig. Er is de keuze tussen de spots van 15, 30 en 60 seconden. De promotion in Shanghai vond plaats op het circuit. Hier krijgen we vooral erg veel driftende auto's te zien. Vervolgens worden de hoofdrolspelers binnen gereden om het publiek toe te spreken. Helaas is er niet te horen wat ze hier allemaal zeggen doordat er muziek overheen gemonteerd is. Dit duurt net iets langer dan tien minuten. De promotion in Japan is een iets ander verhaal. Dit is een gewone persconferentie waarbij iedereen aanwezig is. Er worden wat vragen gesteld en natuurlijk worden er ook antwoorden gegeven. Helaas is er niet te horen wat ze hier allemaal zeggen doordat er muziek overheen gemonteerd is. Dit duurt net geen drie minuten. Een leuke montage van foto's schieten er voorbij in de foto gallery. De foto's zijn voorzien van muziek en het geheel duurt een minuut of drie. Het enige wat er dan nog overblijft zijn de cast & credits. Niet echt spannend want dit is tevens op de hoes terug te vinden.