Francis Ng Chun Yu - Deleted scene's
Eric Tseng - Behind the scene
Anthony Wong - Confidential file
Regisseur Andrew Lau & Alan Mak -
Speelduur 114 mins -
Productie maatschappij Rain tree productions -

Het is 1991 als maffia baas Kwun plots vermoord wordt. De hele stad is in rep en roer en de politie vreest voor een grote bende oorlog. Natuurlijk is er na zo'n gebeurtenis ook flink wat gaande in de onderwereld. De grote vraag is wie gaat de positie van Kwun overnemen. Gangsters tasten voorzichtig hun vrienden af en broeden allemaal op een plan om de macht te grijpen. Maar opvallend genoeg weet Ngai Wing Hau (Francis Ng Chun Yu), de zoon van Kwun het zo te spelen dat een bloedbad uit blijft. Hij weet iedereen op zo'n manier te beïnvloeden dat ze geen andere keuze hebben. Iedereen accepteert hem als leider en de rust lijkt wedergekeerd. Politie agent Wong Chi Shing (Anthony Wong) ziet zijn kans schoon. Dit is het moment om een infiltrant bij de maffia onder te brengen. Eerder ontmoette hij Chan Wing Yan (Shawn Yu Man Lok) een halfbroer van de nieuwe maffia leider Ngai Wing Hau. De jongen deed erg zijn best om politie agent te worden. Door zijn familie werd hij geweigerd. Deze zelfde achtergrond biedt hem natuurlijk een geweldige voorsprong op iedere andere agent. Wong Chi Shing maakt hier dankbaar gebruik van. Bijna tegelijkertijd begint Lau Kin Ming (Edison Chen Koon Hei) aan zijn politie opleiding. Zijn verhaal is precies het tegenovergestelde als dat van de halfbroer van de maffia leider. Eerder werkte hij namelijk voor Hon Sam (Eric Tsang). Hon Sam is een vrij onbeduidend lid van de maffia. Hij is echter wel een van de weinigen die niet beïnvloed hoefde te worden door Ngai Wing Hau. Het is handig een infiltrant bij de politie te hebben. Aangezien Lau Kin Ming nog geen strafblad had was hij de aangewezen persoon. Jaren suddert dit zo verder en beiden infiltranten hebben een aardige positie weten te bemachtigen. Iedereen is druk bezig met het uitwisselen van informatie aan elkaar. En de ene keer wint de politie en de andere keer de maffia. Alleen als Ngai Wing Hau er achter komt wie er werkelijk achter de aanslag op zijn vader zat bedenkt hij een complex plan voor zijn wraak. Iedereen vreest voor zijn leven en zelfs bij de politie valt deze informatie niet goed.

In eerste instantie zal je denken dat er een 'Infernal affairs 2' gemaakt werd door het grote succes van de originele film. Als dan ook nog eens blijkt dat het om een prequel gaat lijkt het helemaal een makkelijke manier om geld te verdienen. De belangrijke spelers zijn immers dood en het verhaal kan gewoon niet verder. Toch was het oorspronkelijk de bedoeling het verhaal op deze manier te vertellen. De grote kracht van 'Infernal affairs' was het mysterie dat om de personages hing. Waarom deden ze bepaalde dingen en waar kwamen sommige interesse vandaan. In 'Infernal affairs 2' krijgen we een heleboel antwoorden op alle vragen. We gaan terug naar de basis. Het grote begin van de twee belangrijke infiltranten. En het mag gezegd worden dat deze film niet onder doet voor het origineel. Het enige is dat het verhaal behoorlijk complex te noemen is. Er lopen enorm veel zaken door elkaar en de personages zijn legio. Even goed het koppie er bij houden dus. Wat stijl betreft ziet ook deze film er prachtig uit. Er wordt heel veel van Hongkong getoond en de beelden zijn prachtig. Het niveau van het acteren ligt erg hoog. Maar dit zou natuurlijk ook bijna niet anders kunnen met zo een geweldige cast. Uit iedere shot wordt het maximale gehaald en de dialogen zijn lekker lang. Het realisme in het verhaal is ook erg goed aanwezig. Wie nu echt de hoofdrol speelt is eigenlijk niet te zeggen. Anthony Wong speelt in ieder geval een belangrijke rol. Zoals altijd is hij voortreffelijk. Zijn spel is erg meeslepend en zijn houding verbitterd. Eric Tsang, die ook essentieel voor het verhaal is laat ook goed zien dat hij tot de top behoort. Het blijft toch iedere keer weer wennen om hem in een serieuze rol te zien. Hij is die dommige uitstraling die hij in zijn jaren tachtig films had voor een groot deel kwijt. Toch blijft hij iets aandoenlijks houden en misschien is dit juist wel zijn grote kracht. Want zelfs hier, als hij een redelijk meedogenloze gangster neerzet wekt hij toch sympathie op. Helaas geldte dit niet voor de jongere acteurs die mee doen. Zowel Edison Chen Koon Hei en Shawn Yu Man Lok blijven wat emotieloos en vlak. Misschien was dit ook wel de bedoeling van de film. Toch blijft het gevoel dat ze best wat meer aanwezig hadden mogen zijn. Ze maken niet echt iets los bij de kijker. Een jonge acteur die er wel erg uitspringt is Chapman To. Hij heeft iets grappigs zonder dat het overdreven is. En dit breekt het zware emotionele thema van de film een beetje. Het personage van Francis Ng Chun Yu komt op het eerste gezicht ook wat vlak over. Zijn spel is geweldig en zijn rol als maffia leider onaantastbaar. Maar doordat we hem eigenlijk alleen maar beslissingen zien nemen wordt er totaal geen haat of liefde voor hem opgewekt. En dit is knap gedaan door de schrijvers van de film. Een goede maffia leider moet namelijk ondoorgrondelijk zijn. Verder lijkt het er op alsof de gehele Hongkong film industrie in deze film meespeelde. Mensen als Roy Cheung, Bey Logan en zelfs Shaw broters veteraan Hui Ying Hung hebben een kleine rol. Een actie film is 'Infernal affairs 2' niet te noemen. Een drama met een paar hele korte schietpartijen en explosies is meer op zijn plek. Dit goldt eigenlijk ook voor deel een dus echt wat nieuws is dit niet. Wat het grootste compliment verdient is de manier waarop het hele verhaal geschreven is. Hoe alle personages met elkaar verbonden zijn en ook nog eens de kleine details in hun onderlinge relaties. Zet daar tegen over ook nog eens prachtig camerawerk, een horde met geweldige acteurs en ik weet zeker dat je na het zien van 'Infernal affairs 2' reikhalzend naar deel drie zal uitkijken.

A-film maakt voor hun Asiamania releases steeds vaker de keuze om ze in de winkel te leggen in met een kartonnen inschuif hoes. Dit past goed bij het genre films want in het land van herkomst worden ze vaak ook zo uitgebracht. Tevens geeft dit de film een luxe uitstraling. Buiten een aantal Trailers voor andere Asiamania releases zijn er nog drie andere extra's te vinden. De Deleted scene's duurt net geen tweeëntwintig minuten. De opbouw bestaat uit diverse interviews met de acteurs, beelden van de opnames en promotie filmpjes. Op subtiele wijze worden we door de gehele cast enthousiast gemaakt voor de film. Onderwerpen als inzet en het niveau van acteren zijn erg belangrijk. Tevens bespreken de acteurs hun rol en hoe ze zich hiervoor voorbereid hebben. Wat ze van zich zelf in de rol gelegd hebben en hoe belangrijk het script was. Natuurlijk zijn er een aantal scènes die het eindproduct niet haalde. Deze zijn terug te vinden bij de Deleted scenes. In totaal zijn het er drie en het gaat om de ruwe versie. De tijd en datum loopt dus ook gewoon boven en onder in beeld mee. Ze zijn wel gemonteerd, maar nooit af gemixt. De tijdsduur varieert tussen de een, drie en bijna vijf minuten. De Confidential file volgt de opnames vanaf de openingsceremonie tot het de laatste opnamen dag. Dit zorgt voor leuke beelden van hoe het er aan toe ging op de set. In totaal duurt dit vijf en een halve minuut.

Beeld kwaliteit Goed (Anamorphic 16:9 (2,35))
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1 & DTS)
Taal Cantonese