Kelly Chan - N.v.t.
Terence Yin -
Vannesa Yeung -
Regisseur Jingle Ma -
Speelduur 95 min -
Productie maatschappij Golden Harvest -

Drie wetenschappers, Tango (Ekin Cheng), Blue (Kelly Chan) en C.S. Koo (Jordon Chan) groeide samen op in een weeshuis in Hongkong en werken nu samen voor de C.I.A. aan de ontwikkeling van een computer programma. Het programma zorgt er voor dat een ongetraind persoon binnen 7 dagen opgeleid kan worden tot een top vechter. Op de dag dat C.S. Koo gaat trouwen wordt Blue ontvoerd en zijn bruid voor zijn ogen in koele bloede neergeschoten. Als blijkt dat ze ontvoerd  is door Alien, een top crimineel die recentelijk meerdere wetenschappers ontvoerd heeft en de C.I.A. eerst weinig doet om ze te redden en later zelfs besluit om ze te liquideren zijn ze ten einde raad. De beslissing om zich zelf door hun eigen programma te laten trainen is dus snel gemaakt, ook al is het nog niet bewezen dat het veilig is. Ze besluiten de gevolgen maar te accepteren. Na zeven dagen computertraining zijn ze klaar om de reddingsactie te starten en blue te redden van haar ontvoerders.

“Hot war” begint in een laboratorium waar de eerste wetenschappers ontvoerd worden. Het decor laat hier wat te wensen over maar dit is gelukkig het enige moment dat dit probleem zich voor doet in de film. Het eerste half uur komt een beetje traag op gang maar als de actie eenmaal los barst gaat het in een hoog tempo door. Het gebruik van wapens en martial arts wordt goed gecombineerd in de gevechten en van de omgeving wordt optimaal gebruik gemaakt. De sfeer in de film is te vergelijken met Jackie Chan films zoals “Who am ” en “First strike” alleen dan zonder humor. Hoe meer films ik zie van Ekin Cheng, des te meer ik hem ga waarderen als acteur Het is alleen jammer dat hij net dat beetje extra uitstraling mist als vechter maar gelukkig heeft Jordon Chan dat weer wel dus vullen ze elkaar goed aan. Het verhaal probeert heel ingewikkeld over te komen met gebruik van computers en moeilijke termen maar wordt nergens echt goed onderbouwt. Er zitten een aantal momenten in die vragen oproepen waar je nooit antwoordt op krijgt. Dit is jammer maar niet zo storend dat “Hot war” een slechte film wordt. Voeg hier uiteindelijk een achtervolging met twee motor aangedreven parachutes aan toe en je hebt een spectaculairemaar gemiddelde Hongkong actie film die mooi opbouwt naar een climax.

Drager Video
Geluid kwaliteit Goed (Hi-fi stereo)
Uitgever Bridge pictures