|
Het is in het midden
van de 19de eeuw. Het lijkt er op dat de Japanse traditionele manier van
oorlog voeren langzaam plaats moet maken voor de modernere westerse
wijze. Vuurwapens doen hun intrede. De Samurai's zien totaal geen heil
in deze oneervolle manier van vechten. Munezo Katagiri (Masatoshi Nagase)
is een van de mannen die komt te worstelen met het heden en het
verleden. Hij is een bijzonder eervol man die in al die jaren nog steeds
geen vrouw heeft weten te vinden. Hierdoor wordt er door de gehele clan
over hem gesproken. Echter dit interesseert hem niet en hij doet gewoon
wat hij vindt dat juist is. En dit doet hij ook als hij ontdekt dat zijn
vroegere dienstmeid Kie (Takako Matsu), slecht verzorgd wordt. Een
aantal jaren geleden werd ze uitgehuwelijkt aan de zoon van een rijke
familie. Alleen de familie geeft niets om haar en nu ze ziek is laten ze
haar aan het lot over. Munezo Katagiri haalt haar zonder aarzelen terug
om haar vervolgens bij hem thuis te laten verblijven. Dit zorgt
natuurlijk voor een hoop geroddel in de gemeenschap. Toch laat iedereen
hem hier verder over met rust. Alleen hoe lang dat zo zal blijven is
natuurlijk niet te zeggen. Maar dan gebeurt er iets wat voor veel onrust
zorgt in de clan. Yaichiro Hazama (Yukiyoshi Ozawa), een Samurai waarmee
Munezo Katagiri zijn opleiding volgde wordt verdacht van hoogverraad.
Iedereen die ook maar bevriend met hem was wordt ondervraagd. Munezo
Katagiri natuurlijk ook maar hij houdt zich aan zijn code van eer en
laat niets los. Dit ontstemt zijn leiders enorm. Maar later als Yaichiro
Hazama weet te ontsnappen uit zijn gevangenis komen ze toch bij hem voor
hulp. Ze zien in hem de enige die kans heeft om gevangenen terug te
halen. Ondertussen worstelt hij met allerlei vragen. Wat moet hij doen
met Kie, wat zal er worden van hem als Samurai en kan hij zijn leiders
wel vertrouwen.
In 2002 maakte
regisseur Yamada Yoji de film 'Twillight samurai'. Deze film was een
enorm succes. Het betrof een verfilming van een verhaal van de beroemde
schrijver Suhei Fujisawa en het was de eerste keer dat dit gedaan werd.
Twee jaar later, in 2004, maakte Yamada Yoji zijn tweede verfilming van
een boek van dezelfde schrijver. De titel van de film was 'The hidden
blade' en wat verhaal en sfeer betreft hebben beide veel raakvlakken.
Allebei de hoofdpersonages worstelen met een onmogelijke liefde en
moeten tegen het eind een gijzelsituatie oplossen. Maar in de details is
het gewoon een compleet andere film. Ook kent 'The hidden blade' iets
meer komische situaties. Deze komen hoofdzakelijk voort uit de samurai's
die moeten leren met de westerse oorlogsmethodiek om te gaan. Alle eer
overboord en rennen voor je leven. Niet echt iets wat in hun opvoeding
past. Ondanks dat het hier over Samurai's gaat bevat de film heel weinig
actie. Het draait veel meer om de mens achter de vechter. Er wordt dus
ook niet geprobeerd de boel mooier te maken dan het is. Iedereen leidt
een vrij sober bestaan met zijn eigen angsten en zorgen. De
hoofdpersonage is dus ook niet echt stoer te noemen. Hij is simpelweg
een man die staat voor zijn beslissingen en klaar is om te vechten voor
zijn eer. Alleen als het even kan dan doet hij dit liever niet. In
totaal bevat de film dus ook maar een gevecht. Deze duurt niet eens lang
en bestaat meer uit de twee vechters die elkaar aftasten dan uit pure
actie. Misschien geen adrenaline kick maar wel voortreffelijk opgebouwd.
Je kan de spanning heel goed voelen en eigenlijk is dit een heel
realistisch gevecht te noemen. Een ander actie moment in de film is een
heuse training. Hierin bezoekt onze held zijn meester. Hij krijgt wat
tips en ze sparren wat. Hierin komen mooie technieken aan bod waaronder
ook 'the hidden blade'. Let alleen wel goed op want ze zijn weg voordat
je er erg in hebt. Later wordt ook 'De devils claw' nog even getoond.
Alleen dit is niet echt een techniek die een Samurai eer aan doet.
Alleen soms kan het gedrag van een tegenstander (of medestander) zoiets
rechtvaardigen. Een klein minpuntje in deze verder prachtige film is het
gebrek aan mooie locaties. De presentatie is vrij somber en hierdoor
ontbreken de prachtige panoramische beelden. Geen mooie wijde shots van
bergen, kastelen, tempels en meer van dat soort zaken. Het komt dus
allemaal wat claustrofobisch over. Dit geeft de film een aparte
neerslachtige sfeer en maakt goed duidelijk dat het leven niet makkelijk
was. Alle acteurs leveren een indrukwekkende prestatie. Vooral
hoofdrolspeler Masatoshi Nagase doet het erg goed. Hij weet de kijker
goed te beroeren. Hier wordt ook ruimschoots de tijd voor genomen. Want
echt haast wordt er niet gemaakt. Het verhaal vordert dus ook bijzonder
traag en heeft even tijd nodig om er goed en wel in te komen. Maar als
je eenmaal door het begin heen bent wordt het een verhaal wat zeker zijn
indrukken na zal laten. Misschien geen film voor de actie liefhebbers
maar meer voor mensen met interesse in Japanse cultuur en de Bushido
code.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |