Yukiyoshi Ozawa - Asia pacific film festival closing ceremony
Min Tanaka - At the end of the samurai period
Ken Ogata - Yamada Yoji at the cultural festival
Regisseur Yamada Yoji - Inside the hidden blade
Speelduur 132 mins - Original teasers & trailers
Prod. maatschappij Shochiku - Original Japanese poster

Het is in het midden van de 19de eeuw. Het lijkt er op dat de Japanse traditionele manier van oorlog voeren langzaam plaats moet maken voor de modernere westerse wijze. Vuurwapens doen hun intrede. De Samurai's zien totaal geen heil in deze oneervolle manier van vechten. Munezo Katagiri (Masatoshi Nagase) is een van de mannen die komt te worstelen met het heden en het verleden. Hij is een bijzonder eervol man die in al die jaren nog steeds geen vrouw heeft weten te vinden. Hierdoor wordt er door de gehele clan over hem gesproken. Echter dit interesseert hem niet en hij  doet gewoon wat hij vindt dat juist is. En dit doet hij ook als hij ontdekt dat zijn vroegere dienstmeid Kie (Takako Matsu), slecht verzorgd wordt. Een aantal jaren geleden werd ze uitgehuwelijkt aan de zoon van een rijke familie. Alleen de familie geeft niets om haar en nu ze ziek is laten ze haar aan het lot over. Munezo Katagiri haalt haar zonder aarzelen terug om haar vervolgens bij hem thuis te laten verblijven. Dit zorgt natuurlijk voor een hoop geroddel in de gemeenschap. Toch laat iedereen hem hier verder over met rust. Alleen hoe lang dat zo zal blijven is natuurlijk niet te zeggen. Maar dan gebeurt er iets wat voor veel onrust zorgt in de clan. Yaichiro Hazama (Yukiyoshi Ozawa), een Samurai waarmee Munezo Katagiri zijn opleiding volgde wordt verdacht van hoogverraad. Iedereen die ook maar bevriend met hem was wordt ondervraagd. Munezo Katagiri natuurlijk ook maar hij houdt zich aan zijn code van eer en laat niets los. Dit ontstemt zijn leiders enorm. Maar later als Yaichiro Hazama weet te ontsnappen uit zijn gevangenis komen ze toch bij hem voor hulp. Ze zien in hem de enige die kans heeft om gevangenen terug te halen. Ondertussen worstelt hij met allerlei vragen. Wat moet hij doen met Kie, wat zal er worden van hem als Samurai en kan hij zijn leiders wel vertrouwen.

In 2002 maakte regisseur Yamada Yoji de film 'Twillight samurai'. Deze film was een enorm succes. Het betrof een verfilming van een verhaal van de beroemde schrijver Suhei Fujisawa en het was de eerste keer dat dit gedaan werd. Twee jaar later, in 2004, maakte Yamada Yoji zijn tweede verfilming van een boek van dezelfde schrijver. De titel van de film was 'The hidden blade' en wat verhaal en sfeer betreft hebben beide veel raakvlakken. Allebei de hoofdpersonages worstelen met een onmogelijke liefde en moeten tegen het eind een gijzelsituatie oplossen. Maar in de details is het gewoon een compleet andere film. Ook kent 'The hidden blade' iets meer komische situaties. Deze komen hoofdzakelijk voort uit de samurai's die moeten leren met de westerse oorlogsmethodiek om te gaan. Alle eer overboord en rennen voor je leven. Niet echt iets wat in hun opvoeding past. Ondanks dat het hier over Samurai's gaat bevat de film heel weinig actie. Het draait veel meer om de mens achter de vechter. Er wordt dus ook niet geprobeerd de boel mooier te maken dan het is. Iedereen leidt een vrij sober bestaan met zijn eigen angsten en zorgen. De hoofdpersonage is dus ook niet echt stoer te noemen. Hij is simpelweg een man die staat voor zijn beslissingen en klaar is om te vechten voor zijn eer. Alleen als het even kan dan doet hij dit liever niet. In totaal bevat de film dus ook maar een gevecht. Deze duurt niet eens lang en bestaat meer uit de twee vechters die elkaar aftasten dan uit pure actie. Misschien geen adrenaline kick maar wel voortreffelijk opgebouwd. Je kan de spanning heel goed voelen en eigenlijk is dit een heel realistisch gevecht te noemen. Een ander actie moment in de film is een heuse training. Hierin bezoekt onze held zijn meester. Hij krijgt wat tips en ze sparren wat. Hierin komen mooie technieken aan bod waaronder ook 'the hidden blade'. Let alleen wel goed op want ze zijn weg voordat je er erg in hebt. Later wordt ook 'De devils claw' nog even getoond. Alleen dit is niet echt een techniek die een Samurai eer aan doet. Alleen soms kan het gedrag van een tegenstander (of medestander) zoiets rechtvaardigen. Een klein minpuntje in deze verder prachtige film is het gebrek aan mooie locaties. De presentatie is vrij somber en hierdoor ontbreken de prachtige panoramische beelden. Geen mooie wijde shots van bergen, kastelen, tempels en meer van dat soort zaken. Het komt dus allemaal wat claustrofobisch over. Dit geeft de film een aparte neerslachtige sfeer en maakt goed duidelijk dat het leven niet makkelijk was. Alle acteurs leveren een indrukwekkende prestatie. Vooral hoofdrolspeler Masatoshi Nagase doet het erg goed. Hij weet de kijker goed te beroeren. Hier wordt ook ruimschoots de tijd voor genomen. Want echt haast wordt er niet gemaakt. Het verhaal vordert dus ook bijzonder traag en heeft even tijd nodig om er goed en wel in te komen. Maar als je eenmaal door het begin heen bent wordt het een verhaal wat zeker zijn indrukken na zal laten. Misschien geen film voor de actie liefhebbers maar meer voor mensen met interesse in Japanse cultuur en de Bushido code.

Deze de luxe double disc set edition van 'The hidden blade' heeft een disk voor de film en een tweede voor de extra's. De film heeft engelse ondertiteling maar helaas ontbreekt deze geheel bij de extra's. Dat is erg jammer want er zijn een aantal interessante en lange documentaires aanwezig. Het begint met een interview van 30 minuten met regisseur Yamada Yoji. Daarna is er een special te bekijken over 'at the end of the Samurai period'. Hierin wordt besproken hoe de westerse wapens hun weerslag hadden op de samurai's. Dit duurt ongeveer vijftig minuten. 'Inside the hidden' geeft een kijkje achter de schermen en bij de voorbereiding van de film. Zo zien we de acteurs in kendo training en natuurlijk op de set. Ook zijn er beelden van de diverse festivals te zien waar de film vertoond werd. Gelukkig is de aanwezige biografie van de regisseur wel in het engels aanwezig en zijn de trailers zonder ondertiteling ook goed te bekijken. Als bonus is er tevens een kleinere versie van de filmposter aanwezig. Aan de achterkant hiervan staat allerlei interessante informatie en wetenswaardigheden over de film. Voor de mensen die geen Japans spreken of Chinees kunnen lezen heeft de tweede dvd helaas dus niet zo heel veel te bieden.

Drager DVD 2 disks (reg 3)
Beeld kwaliteit Zeer goed (anamorphic widescreen enhanched for 16:9 tv's)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital 5.1)