Szu Shih - Stills gallery
Fong Hak On -
Regisseur Chang Cheh -
Speelduur 92:56 Min -
Productie maatschappij Shaw brothers -

Opgedragen aan Bobby Lynn Haynes (1974 - 2008)

De Ching's zijn aan de macht in China en hier is niet iedereen even blij mee. Door het hele land heen ontstaan er kleine verzetseenheden. Als er ontdekt wordt dat een groot aantal rebellen zich in de Shaolin tempel schuil houdt krijgt generaal Che Kung (Zhu Mu) de opdracht om de rebellen uit te roeien en de tempel te vernietigen. Een van de weinigen die weet te ontsnappen is Hung Si Kwan (Chen Kuan Tai). Te voet verplaatst hij zich door het land. Hierbij wordt hij continue achterna gezeten door de generaal en zijn mannen. Onderweg komt hij Fang Si Yu (Fu Sheng) tegen, een naïeve jonge rebel die door een list het gevecht met Hung Si Kwan aangaat. Het gevecht wordt beslist in het voordeel van Fang Si Yu. Hung Si Kwan wordt gevangen genomen en aan de generaal uitgeleverd. Als Fang Si Yu door krijgt wat hij gedaan heeft is het te laat en zit Hung Si KWan al opgesloten in de kelder van de rijke Ho Chu-Chen (Chiang Nan). Hevig ontdaan zet Fang si Yu alles op alles om Hung Si Kwan te bevrijden en de strijd voort te zetten tegen de onderdrukkers.

1974 was een druk jaar voor regisseur Chang Cheh. Maar naast druk was het vooral ook een jaar van vernieuwing. Bruce Lee had net zijn stempel op het genre gedrukt en de wereld schreeuwde om vuist tegen vuist gevechten. Tevens moest er echt wat nieuws bedacht worden want iedereen begon aardig verzadigd te raken van Wu Xia films. Liu Chia Liang, die toen nog choreograaf was, kwam met het idee om de Shaolin tempel als nieuwe inspiratie bron te gebruiken. Dit werd bijzonder goed ontvangen met als gevolg dat er een grote filmploeg naar Taiwan vertrok. Het was de bedoeling om daar een serie films te maken. Allemaal zouden ze één ding gemeen hebben en dat was de Shaolin tempel en de vernietiging ervan. Ondanks dat 'Men from the monastery' als eerst gepland was werd het 'Heroes two' die als eerste aan het publiek vertoond werd. De film was een enorm succes en Chang Cheh was niet meer te stoppen.

Het verhaal begint na de vernietiging van de tempel. De helden worden opgejaagd als wild. De manchu's weten de een na de ander te pakken te krijgen en alleen de echt goede vechters blijven over. Mannen die van geen opgeven willen horen en de ene heldendaad na de andere verrichten. Als iemand goed was in het neerzetten van helden dan was het Chang Cheh wel. Ook hier levert hij uitstekend werk. Hung Si Kwan is één brok rechtvaardigheid en standvastigheid. Goed doordacht is zijn tegenpool, de jongen en naïeve Fang Si Yu. Samen mogen ze het opnemen tegen de uiterst berekenende Che Kung. Een meedogenloze generaal die zelf zijn handen liever niet vies maakt en anderen voor hem laat vechten. Het verhaal is ook bijzonder origineel voor het genre. Het is geen recht toe recht aan wraak verhaal. Het draait allemaal om het goed maken van fouten en vergevingsgezindheid. De enige manier om dit voor elkaar te krijgen is door middel van vasthoudendheid. De belangrijkste personages hebben een goede diepgang. Helaas houdt het daarna wel een beetje op. Je mag de andere karakters beoordelen op hun uiterlijk want meer dan dat krijg je niet te zien. Ook zijn er sommige zaken die niet worden benoemd. Subplots zijn er dus ook niet en de verhaallijn is vrij direct. Iets wat onmiddellijk opvalt aan de film is het tempo. Normaal gesproken draaide het bij Chang Cheh om uiterst trage melodrama. Hier zit de vaart er redelijk in. Drama is nog steeds aanwezig maar het gaat niet om kniezende helden. Het zou ook niet goed passen want in een tijd waarin continue gevochten moet worden komen ze daar ook niet aan toe.

Zoals benoemd werd 'Heroes two' in Taiwan opgenomen. Het resultaat is een hele andere sfeer dan gebruikelijk. Er wordt heel veel gebruik gemaakt van duinachtige gebieden en bossen. Vervolgens verdwijnen we ergens in een studiodorp. Hier is alles weer gelijk aan de gebruikelijke Shaw films.

Het allerbelangrijkste voor het succes van 'Heroes two' is het gebruik van Hung Gar. Dit was de eerste film waarin dit zo nadrukkelijk gebruikt werd. Om de film te promoten werd ook een korte film gemaakt over deze kung fu stijl. Hierin worden de vormen van het Hung Gar gedemonstreerd en uitgelegd. De man achter dit idee was Liu Chia Liang. Zijn vader leerde hem de stijl en deze was een directe leerling van Lam Sai Wing de leerling van Wong Fei Hung. In de gevechten is dit allemaal ook duidelijk terug te zien. De combinaties zijn direct en bijzonder effectief. Ze bestaan uit series van een behoorlijke aantal bewegingen. Vijftien technieken achter elkaar is pas het begin en dit vergt veel van de acteurs. Chen Kuan Tai was al bekend met kung fu dus voor hem was het totaal geen probleem. Fu Sheng werd een half jaar voorbereid en ook hij staat aardig zijn mannetje. Het is alleen wel zo dat het allemaal nog niet de continuïteit heeft die een paar jaar later zal ontstaan. Acrobatiek en het sierlijke van Peking opera is hier dus ook nog niet terug te vinden.

De soundtrack van 'Heroes two' is bijzonder prominent aanwezig. Het is echt zo'n muziekje wat vreselijk in je hoofd blijft hangen. Het is zelfs zo dat iedereen de film er direct uit zou kunnen pikken aan de muziek. De titel muziek roept bij elke kung fu film fan dus ook warme gevoelens op.

'Heroes two' is een belangrijk keerpunt in de Hongkong film geschiedenis. Het markeert de start van een nieuwe periode. Één waarin de kung fu film zou worden wat hem zo populair maakte. De Shaolin tempel werd samen met Hung Gar geïntroduceerd bij het grote publiek.  De gevechten zijn bijzonder intens en dit is ook wat de film zo een groot succes maakt. Chen Kuan Tai en Fu Sheng laten zien dat ze bijzonder charismatisch zijn en hierdoor in staat zijn een film te dragen. Chang Cheh weet het verhaal over broederschap, vergevingsgezindheid en trouw goed weer te geven. Dit maakt 'Heroes two' een belangrijk document dat iedereen die interesse heeft in kung fu films gezien moet hebben.

De release van deze DVD werd overschaduwd door een tragische gebeurtenis. Kung fu film liefhebber Bobby Lynn Haynes kwam door een ongeluk om het leven. Dit vlak nadat hij een audio commentaar had ingesproken voor deze DVD.  De film is te bekijken met zijn commentaar en dat maakt dit een bijzonder document. Hij had enorm veel kennis van kung fu films en dat laat hij hier ook duidelijk merken. Misschien wel iets te goed want hij is een enorme spraakwaterval van informatie. Verder zijn er op deze Tokyo shock versie van 'Heroes two' nog een aantal leuke extra's terug te vinden. Aller eerst is er de originele opening van de Engelse versie. Anders dan de Hongkong versie en genomen van een video tape. De kwaliteit laat te wensen over maar het is natuurlijk wel leuk om te zien. Voor vele is dit namelijk nostalgie aangezien de Nederlandse video ook deze opening had. Tevens is ook de korte introductie film 'Three styles of Hung fist' aanwezig. Deze is afkomstig van de Nederlandse video en heeft dus ook Nederlandse ondertiteling. De Hongkong versie hiervan is ook aanwezig. Special voor de dvd werd er een interview op genomen met Chen Kuan Tai. Wie zien hem ergens in Hongkong tussen de hoge gebouwen van de stad. Hier spreek hij een minuut of acht over het maken van 'Heroes two'. De stills gallery bied natuurlijk de gebruikelijke plaatjes van de film en de trailer gallery trailers. Ook hier is de Nederlandse video tape gebruikt als bron en let hier vooral even op de ondertiteling!

Drager DVD (reg 1)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1 of Mono)
Taal Engels, Mandarin of Cantonese