Voor zijn werk woont Kyle Lord (Jean
claude van Damme) tijdelijk in Rusland. Voor hem geen probleem maar zijn
vrouw kan maar niet wennen. Regelmatig hebben ze zware gesprekken samen
maar de liefde voor elkaar is nog steeds goed. Als Kyle Lord na een week
hard werken onderweg naar huis is belt hij zijn vrouw. Hij vertelt haar
dat hij met tien minuten thuis zal zijn. Plots wordt de verbinding
verbroken. Kyle Lord probeert haar terug te bellen en uiteindelijk
krijgt hij haar weer aan de telefoon. Alleen het gesprek duurt niet
lang. Plots wordt het namelijk onderbroken door gegil en geschreeuw. In
paniek haast Kyle Lord zich naar huis. Als hij binnen komt is hij net te
laat. Zijn vrouw is op brute wijze om het leven gebracht. Alleen Kyle
Lord laat hem niet zomaar ontsnappen. In de straten van Rusland ontstaat
een geweldig gevecht dat voor Kyle Lord niet positief afloopt. Hij wordt
gearresteerd en niet veel later veroordeeld. De moordenaar van zijn
vrouw had nogal veel bekenden bij de rechtbank en iedereen bleek te
koop. Kyle Lord gaat kompleet door het lint bij het horen van de
uitspraak. Zonder na te denken pakt hij het wapen van de meest dichtbije
agent en brengt de man om het leven. Het resultaat hiervan is dat hij
extra moet boeten. Hij wordt veroordeeld tot levenslang in de vreselijke
Kravavi gevangenis. Een plek waar de corruptie nog erger is dan in de
stad en de bewakers de gevangenen uitbuiten. Hier begint de ellende pas
echt. Hoe meer Kyle Lord zijn best doet zich afzijdig te houden hoe meer
hij in de problemen raakt. Het wordt zelfs zo erg dat hij uiteindelijk
zichzelf compleet verliest. Langzaam maar zeker verandert hij in een
beest dat compleet de controle over zichzelf verloren heeft.
Jean Claude van Damme is toch wel
iemand die voor de mensen die in de jaren tachtig/negentig opgroeiden
een speciale betekenis heeft. Met de film 'Bloodsport' veranderde het
soort martial arts films wat er gemaakt werd in een klap. Maar toch is
hij langzaam in de vergetelheid geraakt. Dit simpelweg omdat iedereen
het wel gezien had en de koek dus ook gewoon op was. Maar de laatste
periode komen er steeds meer films van hem uit die toch wel de moeite
waard zijn. 'Hell' is wederom een stap in de goede richting en dus ook
best de moeite waard.
Een verhaal over een gevangenis vol
corrupte bewakers en een machtstrijd onder de gevangenen is absoluut
meerdere malen gedaan. Zelfs zo vaak dat het eigenlijk niet boeiend meer
te noemen is. Toch waagt regisseur Ringo Lam het er nog maar een keertje
op. Om het allemaal nog wat spannender te maken koos hij ook nog eens
voor Jean Claude van Damme als hoofdrolspeler. Een dubbel risico maar
dit zou de pret niet mogen drukken. Het script is zoals je wel verwacht
niet bijster origineel. Toch biedt de film genoeg verrassingen om de
bijna honderd minuten te boeien. Het komt allemaal wat traag op gang
maar langzaam maar zeker beginnen de personages grip op je te krijgen.
Diverse subplots steken de kop op en er dienen zich allerlei
verhaallijntjes aan. Met gemak had 'Hell' een brute beuk film kunnen
zijn. Maar alles wordt uit de kast gehaald om een sfeertje vol van
filosofie te creëren. Vooral het vraagstuk 'Hoe ver kan je bij een mens
gaan tot hij knapt' voert de boventoon. Hierbij wordt er lustig geleend
van allerlei andere films. Maar het is een mooie potpourri geworden. En
dit komt hoofdzakelijk door de strakke lijn in de film en het goede
acteerwerk. Natuurlijk zijn het niet de allerbeste acteurs die we hier
te zien krijgen. Maar voor het niveau van de film doen ze het allemaal
prima.
De grote verrassing is toch wel Jean
Claude van Damme. We zien hem van zakenman en echtgenoot afglijden tot
een verward beest. Daarna komt hij terug als keiharde verbitterde
vechter om vervolgens weer bij zijn volle verstand te komen. Om dit
alles neer te zetten heb je toch een behoorlijk inlevingsvermogen en
acteertalent nodig. Er kan niet anders gezegd worden dat het Jean Claude
van Damme allemaal lukt. Want of hij er nu uit ziet als verwarde Jezus
imitator of keiharde gangster het werkt allemaal. Het is zelfs zo dat
hij hier zijn meest coole look tot op heden aanneemt. Een sikje staat
hem namelijk enorm goed. Het past prima bij de wat belegen uitstraling
die hij in de loop der jaren kreeg. Nog nooit was hij zo duister als hij
hier is. Wat wel even wennen is zijn de vele Amerikaanse acteurs. Dit
zijn mannen die vaak ook in Amerikaanse gevangenis films te zien zijn.
Opeens blijken ze ook in Rusland in detentie te zitten. Vooral de vele
Latijns Amerikaanse acteurs wekken hier wat vraagtekens op. Maar Juan
Fernadez springt er wel het meeste uit. De manier waarom hij een
travestiet neerzet wekt werkelijk koude rillingen op. Ook Lawrence
Taylor laat een blijvende indruk achter. Deze Afro Amerikaanse reus
Heeft een verrassende rol in een film in dit genre. Hij speelt het
allemaal erg sterk. We kunnen hem alleen niet verwijten dat de rol die
hij neerzet niet echt origineel is.
De sfeer die Ringo Lam neerzet doet
erg armoedig aan. De eerste gedachte die naar boven komt is aan de
tweede wereld oorlog. Weinig kleur, grauw, veel stenen en beton en
natuurlijk mannen in uniform. Er wordt hierbij alleen niets gezegd over
de periode waarin zich alles afspeelt. Gemakshalve gaan we er dus ook
van uit dat alles nu is. Maar als dat het geval is strookt het allemaal
niet met de realiteit. Rusland zal gerust ouderwets zijn maar dit is een
klein stapje te ver. Ook het vermoorden van een Amerikaanse gevangenen
die anderhalf jaar moest zitten zou anno 2003 (toen de film gemaakt
werd) niet goed vallen. Maar dit terzijde. Visueel gezien weet Ringo Lam
een prima film af te leveren. Hij werkt veel met symboliek en alles wat
er in de omgeving te vinden is. Zo af en toe krijg Jean Claude van Damme
even bezoek van een digitale mot. Hier raakt Ringo Lam artistiek een
klein beetje de controle kwijt. Plots waant hij zich een Wong Kar Wai en
laat het beestje minuten rond fladderen. Het is eigenlijk meteen wel
duidelijk dat het beestje digitaal is maar de echte bevestiging hier
van blijft lang uit.
Bij het horen van Jean Claude van
Damme denk je meteen aan split kicks en mooi uitgevoerde combi's. 'Hell'
gooit het over een hele andere boeg. Niks geen mooie trappen of stoten
maar keihard en bruut geweld. Krakende en brekende botten worden
afgewisseld met bloed en grote blauwe plekken. De gevechten gaan dus ook
hard tegen hard en zijn enorm gewelddadig. Opvallend genoeg is van Damme
de kleinste. Verder zijn het allemaal bizarre grote kerels. Dit wekt een
'Samsom en goliath' gevoel op wat de film erg ten goede komt. Op de
vraag hoe de wat kleine Belg die kolossen gaat verslaan wordt leuk in
gespeeld. Het knappe is dat hierbij geen moment de realiteit uit het oog
verloren wordt. Het is alleen wel regelmatig even op de tanden bijten of
de andere kant op kijken.
Voor 'Hell' geldt een oud en
vertrouwd advies, 'Verstand op nul en het gewoon over je heen laten
komen'. Het verhaal is behoorlijk cliché maar heeft wel diverse leuke
invalshoeken. Jean Claude van Damme is verrassend. Dit is zowel op het
gebied van acteren als vechten. Het is eigenlijk allemaal niet goed maar
toch is het leuk voor een avond vermaak. Copyright
kungfufilms.nl (2006) |