Carter Wong - Hapkido examined
Wang Ing Sik - Original trailer and uk promotional trailer
Ji Han Jae -
Regisseur Huang Feng -
Speelduur 93:23 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Na vijf jaar van training in Korea is het voor Yu Ying (Angela Mao), Kao Chung (Carter Wong) en Fan Wei (Sammo Hung) tijd om terug naar China te gaan. De afgelopen jaren hebben ze zich compleet toegelegd op het Hapkido. Maar helaas zijn ze de stijl nog niet echt meester. Door een gevecht met een aantal Japanners is het wijzer om te vertrekken. Japan heeft Korea namelijk in een ijzeren grip. En de bevolking wordt flink onderdrukt. Voordat het drietal vertrekt krijgen ze eerst nog een aantal wijze adviezen mee van hun leraar. Geduld is hierin het sleutelwoord. Ook respect is erg belangrijk en dit is ook wat ze moeten tonen als ze zich ergens settelen. Tevens moeten ze blijven trainen. Yu Ying is de gene met de meeste ervaring en dus is het normaal dat ze de leiding krijgt. Zij is dus ook verantwoordelijk voor de daden van de andere twee. Rustig reizen ze af naar China. Eenmaal aangekomen in de stad van hun keuze beginnen ze meteen met hun school. Elk van hen krijgt de opdracht een andere school te bezoeken. Dit wordt gedaan om respect te tonen. Allemaal verloopt dit prima. Alleen door een miscommunicatie vergeten ze de Japanse school te bezoeken. Als Fan Wei dan ook nog eens in gevecht raakt met een aantal van hun leerlingen dan beginnen de problemen pas echt. Hoe ze het ook proberen ze krijgen hun fout niet recht gezet. Sterker nog de problemen worden alleen maar erger. Als Fan Wei voor de tweede keer zich niet in kan houden slaat de vlam echt in de pan. De Japanners eisen dat Fan Wei aan hen uitgeleverd wordt. Yu Ying voelt hier echter niet veel voor. Alleen langzaam maar zeker zal het haar duidelijk worden dat de Japanners wel heel ver zullen gaan.

Het jaar is 1972 en ongeveer tien maanden eerder verpletterde Bruce Lee alle filmrecords in Hongkong. 'Fist of fury' zorgde voor een enorme hype. Het thema China tegen Japan maakte een enorme trots los en natuurlijk konden vergelijkbare films niet uitblijven. Een hiervan is 'Hapkido'. Het zou alleen zonde zijn om deze film als een simpele exploitatie film te bestempelen. 'Hapkido' is namelijk veel meer dan dat.

Met een verhaal waarin een paar Chinezen het opnemen tegen de Japanners is de vergelijking met 'Fist of fury' natuurlijk al snel gemaakt. Japanners in witte karate pakken in een dojo en een Chinees die ze stuk voor stuk verslaat helpt natuurlijk ook niet. Toch weet 'Hapkido' een ander verhaal neer te zetten. De sfeer is weliswaar vergelijkbaar maar het verhaal anders. Er zijn hier meerdere hoofdpersonages. Stuk voor stuk hebben deze een goed uitgewerkt karakter. De een heeft een wat kort lontje terwijl de ander zichzelf enorm goed weet te beheersen. Tevens worden onderwerpen als controle, onderdrukking en geduld op mooie wijze gebruikt. Hierdoor wordt je als kijker echt betrokken in het verhaal. Het tempo is ook prima en dit zorgt er voor dat het geen moment saai wordt. Er gebeurt namelijk genoeg en er wordt nergens in herhaling gevallen. Alle scènes stoppen dus ook op het juiste moment.

Een ander erg sterkpunt is de toevoeging van Hapkido. Dit geeft de gevechten een hele bijzondere uitstraling. En omdat we nu toch aan het verglijken zijn mag het gezegd worden dat ze het niet afleggen tegen 'Fist of fury'. Alles vloeit goed in elkaar door en de technieken zijn gevarieerd. Naast de bekende stoten en trappen worden er ook nog eens worpen en klemmen aan het arsenaal toe gevoegd. Naast een groot aantal mooi gechoreografeerde gevechten krijgen we ook een redelijke uitleg over de stijl. De geschiedenis wordt belicht en zijn er een aantal echte grootmeesters in de film terug te vinden. Een daarvan is Jin Han Jae. Hij is een erg belangrijk persoon voor het Hapkido. Maar een bekender gezicht is wel Whang Ing Sik. Iedereen kent deze bijzonder bedreven vechter wel uit Jackie Chan's 'Young master' en 'Dragon lord'. Ook hier laat hij voortreffelijk zien waar hij toe in staat is. Hier mag hij het namelijk tegen een grote horde Japanners op nemen. En hij doet dit nog geloofwaardig ook.

De meest essentiële rol van de film is weggelegd voor Angela Mao. Een bijzonder interessante dame om naar te kijken. Ze speelt haar rol erg standvastig en bewijst dat je als vrouwelijke vechter ook nog eens elegant kan zijn. Zoals bekend is ze wat stijfjes in de benen maar om de een of andere reden kan ze dat prima hebben. Want wat ze mist in lenigheid maakt  ze goed met kracht. Een andere grote ster is Sammo Hung. Hier nog zo groen als gras en in een van zijn eerste grote rollen. Natuurlijk is hij net zo voortreffelijk als hij in de hierop volgende jaren is. Hij is degene die het gevoel van onrecht helemaal op de spits weet te drijven. En dus ook de gangmaker van de film. Daarnaast was hij ook verantwoordelijk voor de choreografie. Maar het lijkt me duidelijk dat hij hierbij assistentie heeft gekregen van beide Hapkido meesters. Voor Carter Wong was het echt zijn eerste film. Ook hij is een bijzonder getalenteerd martial artist. Op zijn bekende starre wijze vecht ook hij zich een weg door de Japanners. Een leuk extraatje bij deze film is het zoeken naar sterren in de bijrollen. Want velen die later tot ster zouden uitgroeien zijn hierin terug te vinden. Dit gaat om Jackie Chan, Yuen Biao, Corey Yeun, Bruce Liang en nog vele andere.

Erg fleurig is de film niet te noemen. Het meeste is gefilmd in een grauw dorp vol bakstenen huizen. Van buiten saai maar van binnen kleurrijk en gedetailleerd. Daarnaast zijn er natuurlijk ook opnames gemaakt in de studio van Golden Harvest. Alleen erg veel had deze nog niet te bieden. Hun onderneming was nog maar pril en er moest nog veel gebouwd worden. Maar alles straalt een prettige en authentieke sfeer uit. De gekozen muziek versterkt dit ook nog eens. Technisch gezien is de film dus prima in orde.

Als we het over klassiekers hebben dan moet 'Hapkido' absoluut genoemd worden. Alle ingrediënten zijn namelijk aanwezig voor een perfecte Kung fu film. Mooie gevechten, haat, wraak en een interessante setting. De film is dus ook genieten van begin tot eind

Voor de release van 'Hapkido' heeft Hongkonglegends deels weer ouderwets zijn best gedaan. De menu's zijn prachtig geanimeerd en de beeld en geluidskwaliteit verbluffend. Helaas zijn de extra's wel leuk maar niet super. Er is een interview met Tammy Parlour aanwezig van ongeveer vijftien minuten. Zij is een van de vooraanstaande Hapkido instructrices van Engeland. Uitgebreid bespreekt ze haar levensverhaal en wat de vechtsport allemaal voor haar betekend. Alleen op de een of andere manier komt ze nogal gejaagd over. Het is net alsof ze net een stuk hard gelopen heeft en nu op adem aan het komen is. Dit doet een beetje afbraak aan haar verhaal. Hier komt ook nog eens bij dat het boeiender is voor een vechtsporter dan voor een film liefhebber. En daardoor slaat het de plank een beetje mis. Maar Tammy Parlour is nog niet klaar. In Hapkido examined (3:42 mins) mag ze namelijk een scène van commentaar voorzien. Hier heeft ze het hoofdzakelijk over de gebruikte technieken en wat de stijl inhoudt. Iets relevanter en dus ook een stuk boeiender. Naast deze twee features zijn natuurlijk ook de originele & uk trailer aanwezig.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Engels of Nederlands