Het is de Sung dynastie en het zijn niet
alleen mensen die de aarde bewandelen. Geesten en andere
bovennatuurlijke wezens wurmen zich ongemerkt tussen de mensen door.
Vele dromen er van ooit een mens te zijn. Maar het aannemen van een
menselijke vorm is niet echt makkelijk en iets waar soms vele jaren
overheen gaat. Zo ook de twee slangen White (Joey Wong) en Green (Maggie
Cheung). White is al bijna tweehonderd jaar bezig om haar doel te
bereiken. Ze is aardig op weg en is er nu aan toe om te gaan trouwen en
echte emoties te gaan voelen. Green is een stuk minder lang bezig.
Regelmatig heeft ze een terugval. Dan vangt ze vliegen en kruipt ze
over de grond als een slang. Dit maakt het voor White extra lastig om
bezoek te ontvangen. Als monnik Faat Hoi (Chui Man Cheuk) per ongeluk de
twee slangen ontmoet ziet hij hen niet echt als een bedreiging. Normaal
is deze fanatiekeling erg bezig met het opruimen van alles wat niet
aards is. Vreemd genoeg laat hij de dames voor wat ze zijn. White en
Green hebben hiermee zonder dat ze het weten enorm veel mazzel gehad.
Tijdens een boottochtje ontmoet White de onhandige leraar Hui Sin (Wu
Hsing Guo). In hem ziet ze onmiddellijk de perfecte partner. Hij is
eerlijk en oprecht en valt als een blok voor haar. Na de eerste
ontmoeting gaat het allemaal vrij snel en Hui Sin kan alleen nog maar
aan white denken. Al snel trekt hij bij haar in. Green heeft hier nogal
moeite mee. Ook zij wil weten wat menselijke emoties zijn. Ze doet dus
ook erg haar best om Hui Sin te verleiden. Ondertussen melden er zich
allerlei dreigingen die de ware identiteit van de twee slangen naar
buiten zouden kunnen brengen. Vreemd genoeg merkt Hui Sin niets van dit
alles. Althans, hij heeft wel zijn vermoedens. Hij is alleen zo verblind
door de liefde dat hij alles zo weer vergeten is. Maar als hij op een
avond oog in oog komt te staan met Green in haar oorspronkelijke vorm
schrikt hij zo dat hij verlamt raakt. De enige manier om hem te redden
is met een speciaal kruid. Dit is alleen niet echt makkelijk te vinden.
De twee slangen zullen eerst moeten vechten met een reusachtige
kraanvogel. Ze lopen zelfs het risico dat de fanatieke monnik Faat Hoi
hun dit keer niet met rust zal laten.
Na het produceren van de geweldige 'Chinese ghost story'
trilogie was het voor Tsui Hark zelf de beurt een vergelijkbare film te
regisseren. De verhalen hebben niets met elkaar gemeen maar de sfeer is
redelijk het zelfde. Een naïeve jongeman valt voor een bovennatuurlijk
wezen zonder het te weten. Een onmogelijke combinatie natuurlijk en dit
zorgt voor prachtige en leuke beelden. De uitstraling van de film is
prachtig. Heel veel mooie sets gecombineerd met bizarre personages. Een
groot deel van de mensen zijn normaal. Maar hier tussen door lopen veel
vreemde snuiters. Bijvoorbeeld een witte spin. Na twee honderd jaar van
training heeft hij het voor elkaar dat hij een mens is geworden. Hij
ziet er nu uit als een vriendelijke oude man. Iedere ochtend doet hij
zijn oefeningen. Deels bestaat dit uit een rondje hardlopen zonder de
grond te raken. Een ander opvallend personage is de monnik die Chui Man
Chuk neerzet. Niet zozeer qua uiterlijk maar zijn gedrag is nogal
vreemd. Hij is nogal fanatiek in het bestrijden van bovennatuurlijke
wezens. Hierbij is hij bijna iedere Boedistische norm uit het oog
verloren. Het kan hem dus ook maar weinig schelen of het wezen nu goed
of slecht is. Verder zijn er nog wat mannen die extreem groten neuzen,
oren of lippen hebben. Dit is echter alleen in het begin. Maar de meest
opvallende van allemaal zijn natuurlijk de twee slangen. Op zich krijgen
we ze niet al te veel als slang te zien. Dit is eigenlijk maar goed ook.
Want de enorme rubberen poppen die hiervoor gebruikt zijn spreken niet
echt tot de verbeelding. Het ziet er wat knullig uit maar de boodschap
komt over zullen we maar zeggen. Ditzelfde geldt voor een aantal sets.
Vanaf een berg wordt er ingezoomd op een leuk dorpje. Er is echter
duidelijk te zien dat het hier om een miniatuur uitgave gaat Toch zijn
dit soort dingen ook weer een van de charmes van een Hongkong film. Het
idee komt over zo en daar mag je het meedoen. Wat absoluut niet tegen
valt is het acteerwerk wat Maggie Cheung aflevert. Eens dat truttige
meisje dat iedereen wel kent uit de Jackie Chan films veranderd hier in
een ware vamp. En dit is knap want alles straalt enorm veel erotiek uit
terwijl alles gewoon bedekt blijft. Weinig blote lichaamsdelen dus. Ze
speelt Joey Wong compleet weg. De rollen van de dames zijn even groot
maar Maggie Cheung neemt behoorlijk de overhand. De mannelijke hoofdrol
wordt gespeeld door nieuwkomer Wu Hsing Guo. Hij is charmant en zet zijn
rol leuk neer. Voor Chui Man Cheuk was dit zijn tweede rol. Helaas niet
zoveel kung fu als je van hem zou mogen hopen. Het grootste gevecht wat
hij levert is tegen Maggie Cheung. Dit heeft niet met kung fu te maken.
Het is zuiver een strijd die hij levert tegen zijn mannelijke driften.
Verder zitten er natuurlijk wel wat gevechten in maar deze zou ik niet
als mooi durven omschreven. Erg vreemd, want met een choreograaf als Tong
Gaai zou je toch wat meer mogen verwachten. Er is praktische niet te zien
wat er gebeurt en het draait meer om magie, grote explosies en water. Wat
het verhaal betreft schiet de film iets te kort. Het is allemaal wat
rommelig. Vooral in het begint focust het op de verkeerde personages.
Dit zet de kijker redelijk op het verkeerde been. Daarna komt alles in
een rustiger vaarwater om uiteindelijk compleet te exploderen. Het einde
gaat dus totaal over de top. Dit komt wat chaotisch over en had best wat
minder gekund. Sfeer, uitstraling en de geweldige performance van Maggie
Cheung maken dit allemaal meer dan goed. Voor mensen die de 'Chinese
ghost story' films konden waarderen is dit absoluut een aanrader. Een
geweldige Hongkong fantasie film uit een van de bloeiperiodes van de
industrie. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |