Chui Man Cheuk - Stills gallery
Wu Hsing Guo - Fight choreography demo with Chui Man Cheuk
Tin Fung -
Regisseur Tsui Hark -
Speelduur 95 mins -
Productie maatschappij Seasonal Films -

Het is de Sung dynastie en het zijn niet alleen mensen die de aarde bewandelen. Geesten en andere bovennatuurlijke wezens wurmen zich ongemerkt tussen de mensen door. Vele dromen er van ooit een mens te zijn. Maar het aannemen van een menselijke vorm is niet echt makkelijk en iets waar soms vele jaren overheen gaat. Zo ook de twee slangen White (Joey Wong) en Green (Maggie Cheung). White is al bijna tweehonderd jaar bezig om haar doel te bereiken. Ze is aardig op weg en is er nu aan toe om te gaan trouwen en echte emoties te gaan voelen. Green is een stuk minder lang bezig. Regelmatig heeft ze een terugval. Dan vangt ze vliegen en kruipt ze over de grond als een slang. Dit maakt het voor White extra lastig om bezoek te ontvangen. Als monnik Faat Hoi (Chui Man Cheuk) per ongeluk de twee slangen ontmoet ziet hij hen niet echt als een bedreiging. Normaal is deze fanatiekeling erg bezig met het opruimen van alles wat niet aards is. Vreemd genoeg laat hij de dames voor wat ze zijn. White en Green hebben hiermee zonder dat ze het weten enorm veel mazzel gehad. Tijdens een boottochtje ontmoet White de onhandige leraar Hui Sin (Wu Hsing Guo). In hem ziet ze onmiddellijk de perfecte partner. Hij is eerlijk en oprecht en valt als een blok voor haar. Na de eerste ontmoeting gaat het allemaal vrij snel en Hui Sin kan alleen nog maar aan white denken. Al snel trekt hij bij haar in. Green heeft hier nogal moeite mee. Ook zij wil weten wat menselijke emoties zijn. Ze doet dus ook erg haar best om Hui Sin te verleiden. Ondertussen melden er zich allerlei dreigingen die de ware identiteit van de twee slangen naar buiten zouden kunnen brengen. Vreemd genoeg merkt Hui Sin niets van dit alles. Althans, hij heeft wel zijn vermoedens. Hij is alleen zo verblind door de liefde dat hij alles zo weer vergeten is. Maar als hij op een avond oog in oog komt te staan met Green in haar oorspronkelijke vorm schrikt hij zo dat hij verlamt raakt. De enige manier om hem te redden is met een speciaal kruid. Dit is alleen niet echt makkelijk te vinden. De twee slangen zullen eerst moeten vechten met een reusachtige kraanvogel. Ze lopen zelfs het risico dat de fanatieke monnik Faat Hoi hun dit keer niet met rust zal laten.

Na het produceren van de geweldige 'Chinese ghost story' trilogie was het voor Tsui Hark zelf de beurt een vergelijkbare film te regisseren. De verhalen hebben niets met elkaar gemeen maar de sfeer is redelijk het zelfde. Een naïeve jongeman valt voor een bovennatuurlijk wezen zonder het te weten. Een onmogelijke combinatie natuurlijk en dit zorgt voor prachtige en leuke beelden. De uitstraling van de film is prachtig. Heel veel mooie sets gecombineerd met bizarre personages. Een groot deel van de mensen zijn normaal. Maar hier tussen door lopen veel vreemde snuiters. Bijvoorbeeld een witte spin. Na twee honderd jaar van training heeft hij het voor elkaar dat hij een mens is geworden. Hij ziet er nu uit als een vriendelijke oude man. Iedere ochtend doet hij zijn oefeningen. Deels bestaat dit uit een rondje hardlopen zonder de grond te raken. Een ander opvallend personage is de monnik die Chui Man Chuk neerzet. Niet zozeer qua uiterlijk maar zijn gedrag is nogal vreemd. Hij is nogal fanatiek in het bestrijden van bovennatuurlijke wezens. Hierbij is hij bijna iedere Boedistische norm uit het oog verloren. Het kan hem dus ook maar weinig schelen of het wezen nu goed of slecht is. Verder zijn er nog wat mannen die extreem groten neuzen, oren of lippen hebben. Dit is echter alleen in het begin. Maar de meest opvallende van allemaal zijn natuurlijk de twee slangen. Op zich krijgen we ze niet al te veel als slang te zien. Dit is eigenlijk maar goed ook. Want de enorme rubberen poppen die hiervoor gebruikt zijn spreken niet echt tot de verbeelding. Het ziet er wat knullig uit maar de boodschap komt over zullen we maar zeggen. Ditzelfde geldt voor een aantal sets. Vanaf een berg wordt er ingezoomd op een leuk dorpje. Er is echter duidelijk te zien dat het hier om een miniatuur uitgave gaat Toch zijn dit soort dingen ook weer een van de charmes van een Hongkong film. Het idee komt over zo en daar mag je het meedoen. Wat absoluut niet tegen valt is het acteerwerk wat Maggie Cheung aflevert. Eens dat truttige meisje dat iedereen wel kent uit de Jackie Chan films veranderd hier in een ware vamp. En dit is knap want alles straalt enorm veel erotiek uit terwijl alles gewoon bedekt blijft. Weinig blote lichaamsdelen dus. Ze speelt Joey Wong compleet weg. De rollen van de dames zijn even groot maar Maggie Cheung neemt behoorlijk de overhand. De mannelijke hoofdrol wordt gespeeld door nieuwkomer Wu Hsing Guo. Hij is charmant en zet zijn rol leuk neer. Voor Chui Man Cheuk was dit zijn tweede rol. Helaas niet zoveel kung fu als je van hem zou mogen hopen. Het grootste gevecht wat hij levert is tegen Maggie Cheung. Dit heeft niet met kung fu te maken. Het is zuiver een strijd die hij levert tegen zijn mannelijke driften. Verder zitten er natuurlijk wel wat gevechten in maar deze zou ik niet als mooi durven omschreven. Erg vreemd, want met een choreograaf als Tong Gaai zou je toch wat meer mogen verwachten. Er is praktische niet te zien wat er gebeurt en het draait meer om magie, grote explosies en water. Wat het verhaal betreft schiet de film iets te kort. Het is allemaal wat rommelig. Vooral in het begint focust het op de verkeerde personages. Dit zet de kijker redelijk op het verkeerde been. Daarna komt alles in een rustiger vaarwater om uiteindelijk compleet te exploderen. Het einde gaat dus totaal over de top. Dit komt wat chaotisch over en had best wat minder gekund. Sfeer, uitstraling en de geweldige performance van Maggie Cheung maken dit allemaal meer dan goed. Voor mensen die de 'Chinese ghost story' films konden waarderen is dit absoluut een aanrader. Een geweldige Hongkong fantasie film uit een van de bloeiperiodes van de industrie.

Na een klein beetje de fout in gegaan te zijn met de release van 'Dance of the drunkmantis' corrigeert het Soulblade label zich perfect voor hun tweede release. De 'Green snake' DVD ziet er werkelijk prachtig uit. Het beeld is loepzuiver en het formaat een prachtige 16:9 anamorphic widescreen. Als extra's zijn er buiten een ruime keuze aan geluidssporen drie dingen aanwezig. De eerste is een interview met Tsui Hark. Dit is de rauwe versie van een interview wat Toby Russel jaren geleden met hem had. Al het denkbare word besproken en deze extra duurt maar liefs een uur en elf minuten. Misschien wat aan de lange kant. Aangezien er niet aan het interview gesleuteld is word dit op deze manier een erg lange zit. Tussen de interessante stukken zit dus veel onrelevante informatie. Verder is er een Fight choreography demo with Chui Man Cheuk aanwezig. Een workshop is dit niet echt te noemen. Het zijn eerder behind the scene's beelden. Van welke film deze beelden afkomstig zijn durf ik niet te zeggen. Al met al is het leuk om te zien hoe het gevecht tot stand komt en dat maakt deze extra erg interessant. De laatste extra is een Stills gallery. Een aantal foto's die een voor een automatische op je scherm getoond worden. Helaas is deze extra niet voorzien van muziek.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1, DTS en stereo)
Taal Cantonese / Mandarin