..

Lotusvoeten werden gevormd door het omzwachtelen van de voeten met stroken stof. Dit dagelijkse procedé werd uitgevoerd bij jonge meisjes van 6 jaar of jonger. De voet werd gehinderd in de groei, en de vier kleine tenen werden naar binnen geplooid. De grote teen bleef recht. Het resultaat was dat botten werden vervormd en dat de tenen naar binnen groeiden. De voeten ontwikkelden zich verkeerd, waardoor de meisjes de kuitspieren niet meer nodig hadden. Al het gewicht verplaatste zich, waardoor lopen haast onmogelijk is. Als de vrouw volgroeid was had zij dan voeten van soms 13-15 cm. In het begin van de 20e eeuw werd er een eind gemaakt aan deze praktijk. Voetenbinden is ontzettend pijnlijk. Naast hevige pijn gaan de voeten soms ook opzwellen, kneuzen en ontsteken. Veel vrouwen hebben hun ervaringen verteld of opgeschreven en ze hebben het allemaal over veel pijn, verdriet en onmacht. Bron: Wikipedia.nl

Ghost story (1978)

Gui jiao chun, Gwai giu chun

Acteurs Yueh Hua EXTRA'S
Hu Chin - Other releases
Shirley Yu - Color stills
Chiao Chiao - Original poster
Lee Kwan - Biography & selected filmography
Regisseur Li Han Hsiang - Production notes
Speelduur 101:31 mins -

Bij wijze van entertainment vertelt een oude man (Yueh Hua) regelmatig verhalen. Dit doet hij aan de rand van het dorp zittend op een steen. Relaxed doet hij zijn verhaal terwijl hij zijn pijp rookt. Jong en oud hangt aan zijn lippen en zijn verhalen zijn vriendelijk en leuk. Maar zodra de kinderen naar bed zijn verandert dit. De verhalen krijgen volwassen thema's zoals lust en bovennatuurlijk verschijnselen. Dit maal neemt hij zijn luisteraars mee in een verhaal waarin een generaal (ook Yuen Hua) het opneemt tegen drie vrouwelijke demonen. Het speelt zich allemaal honderden jaren geleden af in in een herberg. Een voor een weten drie dames soldaten te verleiden en te veranderen in ossen. De generaal krijgt ze door en weet op slinkse wijze het verhaal om te draaien. Natuurlijk laat een demon dit niet ongestraft. Honderden jaren later heeft ze het voor elkaar dat ze een menselijke vorm aan kan nemen. De generaal is natuurlijk al lang dood. Om deze reden gaat ze op zoek naar zijn reïncarnatie. Ditmaal is hij een nog jonge wijsgeer genaamd Wang Chun (wederom Yueh Hua). Hij is getrouwd maar toont niet echt interesse in zijn vrouw. Sterker nog hij woont apart van haar in een eigen woning. Hier houdt hij zich bezig met studeren en een beetje rond lummelen. Tevens heeft hij een enorm zwak voor vrouwen met Lotus voeten. Als de demon zich dus ook meldt als een mooie vrouw met dit kenmerk haalt hij alles uit de kast. Hij probeert haar eerst mee naar huis te krijgen om haar te verleiden. Tot zijn grote vreugde lukt dit hem. Het plezier is alleen van korte duur. Als een Taoïstische monnik hem de volgende dag aanspreekt en vraagt of alles in orde is met hem vindt hij het maar vreemd. Toch zet dit hem aan het denken. Thuis bekijkt hij de vrouw die hij veroverde nog eens goed en dan ontdekt hij hele rare dingen. Helaas is het te laat want het kwaad is al geschiet. Er is voor hem geen ontkomen meer aan.

Li Han Shang was één van de veteraan regisseurs van de Hongkong cinema. Hij begon met films maken aan het begin van de jaren vijftig en stopte hier pas mee twee jaar voor zijn dood in 1994. In zijn carrière maakte hij films in alle genres. Altijd waren deze van hoge kwaliteit. Het grootste aantal films maakte hij bij de Shaw studio's. Hier maakte hij ook in 1979 de film 'Ghost story'. Een combinatie van horror en erotiek maar natuurlijk wel met klasse.

Vol rust begint Li Han Shang met het vertellen van zijn verhaal. Hij neemt overal lekker de tijd voor en melkt de prachtige sets van de Shaw brothers compleet uit. Werkelijk ieder hoekje en gaatje wordt benut. Niet geheel vreemd want de herberg met waterrad en molensteen waar hij hiermee mag werken is van ongekende schoonheid. Hij weet een prettige en mysterieuze sfeer te creëren die ook nog eens een licht erotische spanning met zich mee draagt. Het knappe is ook nog eens dat er in het eerste half uur vrijwel geen dialogen gevoerd worden. Toch weet hij hier een helder en overzichtelijk verhaal te vertellen. Hierna zijn we toe aan het tweede deel van het verhaal. De sfeer wordt anders maar het mysterie blijft. De dialogen nemen toe maar het aantal acteurs wordt opeens een stuk minder. Hoofdzakelijk zijn het Yueh Hua en Hu Chin waar we het mee moeten doen. Hier komen nog een handjevol acteurs bij maar het grootste deel van de tijd zijn ze samen. Vanaf het begin is het al wel duidelijk dat deze twee met elkaar in bed moeten belanden. Toch gaat hier nog een beste tijd overheen voordat dit daadwerkelijk ook gebeurd. Door hun sterke spel en het goed doordachte script wordt dit niet saai. Ook de manier waarop de Lotus voeten van Hu Chin (die duidelijk op haar tenen loopt want de verhouding met haar benen en bovenlijf klopt niet meer) in beeld gebracht worden wekt nieuwsgierigheid op. We krijgen ze telkens maar heel even te zien en hierdoor kan je er je vinger maar niet op krijgen. Voor de meeste westerlingen is dit niet echt een bekend fenomeen en dit maakt het des te interessanter.

'Ghost story' heeft een behoorlijk sterke opbouw. Het lastige is alleen dat het niet altijd even makkelijk is om hier een goed en knallend einde aan te breien. Helaas blijft de echte klapper aan het einde uit. Wat er gebeurt zie je van mijlen ver aan komen en brengt weinig verrassing. Sterker nog, het eindigt als bijna elke Chinese film waarin geesten de mensheid terroriseren. Natuurlijk is het allemaal wel vermakelijk maar het voelt gewoon niet correct.

Erotiek speelt een redelijk belangrijke rol. Bloten billen, borsten en af en toe wat schaamhaar is dus ook niet vreemd. Een kreunende en steunende man en vrouw die op elkaar ritmische bewegingen maken ook niet. Gelukkig houdt dit allemaal netjes en op tijd op. Het is dus niet zo dat je op deze momenten telkens naar de klok kan gaan zitten staren. Het is dus allemaal functioneel en loopt niet uit de hand.

Alsof het mixen van twee genres met elkaar niet genoeg is wordt er bij het drama en de erotiek ook nog horror gegooid. In het begin ligt dit meer tegen de thriller aan maar aan het einde komen de demonen te voorschijn. Hier zien we Hu Chin zonder gezicht, huid of als spierwitte demon. Gelukkig wordt ook hier genuanceerd mee om gesprongen. Het is weg voordat je echt door hebt wat je gezien hebt. Hierdoor moet je het verder doen met je fantasie. Ook zien we door beeld over beeld montage Hu Chin even met het nog kloppende hart (in zijn borstkas) van Yuen Hua spelen. Later slaat de horror om in magie.

Yuen Hua speelt maar liefs drie personages in de film. Dit doet hij zonder problemen. Niet geheel vreemd want hij is en blijft een erg sterke karakter acteur. De chemie tussen hem en Hu Chin is heel duidelijk aanwezig. Ook zij speelt de rol van ultieme verleidster erg goed. Het is ook een rol die haar op het lijf geschreven is. Het zelfde geldt eigenlijk voor Shirley Yu. Zij mag deze rol in het eerste half uur van de film vertolken. Verder moeten we het doen met kleine rolletjes van grote acteurs. Lee Kwan en Yeung Chi Hing spelen beiden een Taoïstische monnik. Hui Ying Hung zet een voortreffelijk zus van Yuen Hua's personage neer. Ku Feng is heel even te zien als verkoper en Lisa Chiao Chiao is de onderdanige vrouw van Yueh Hua.

Ondanks het niet geheel passende einde is 'Ghost story' absoluut een film waar je veel plezier aan kan beleven. Helemaal als je een zwak heb voor Aziatische vrouwen en spookverhalen. De sfeer ligt redelijk in de lijn van 'A Chinese gost story' maar heeft wel een geheel eigen karakter. Wil je eens wat anders dan kung fu is dit absoluut een film waar je een prima avond mee zal hebben.

Uitgever International video limited