Kaera Uehara -
Serina Hayakawa -
Yui Morikawa -
Regisseur Chin Man Kei -
Speelduur 93:07 mins -
Prod. maatschappij My way films -

Als kleine jongen vroeg Simon Qing (Wai Kin Lam) zich vaak af wat het nu precies was dat zijn vader (Norman Chu) deed in zijn kamer. Ook wilde hij dolgraag weten waarom zijn vader altijd van die aparte dingen at en hij hier niet van mocht proeven. Het antwoord werd hem beloofd als hij oud genoeg was. Vreemd genoeg valt deze dag samen met die van de dood van zijn moeder. Zijn vader leidt hem rond door de geheime kamer en geeft tekst en uitleg. Zijn vader is seksuoloog en alle geheimen van de Tao van seks worden prijsgegeven. De volgende dag begint Simon Qing ook aan een speciale training om zijn geslachtsdeel zo hard als ijzer te maken. Jarenlang wordt hij onderwezen door zijn vader. Maar al dit bezig zijn met de theorie van seks maakt van de puberende jonge een brok hormoon. Regelmatig probeert hij zich dus ook aan hun personeel te vergrijpen. Telkens is zijn vader hem net even te slim af en eindigt hij weer alleen en gefrustreerd. Continue vertelt zijn vader hem hoe belangrijk de eerste keer is. Het mag dan niet tegenvallen want dit zal zijn seksuele ervaring voor zijn verdere leven beperken. Aan al het wachten komt een eind als de mooie Violetta (Kaera Uehara) een tijd bij hun komt wonen. Zijn fantasie slaat compleet op hol en uiteindelijk weet hij haar voor zich te winnen. Simon Qing ontdekt met haar hoe het echt is om een vrouw te beminnen. Weken lang zijn ze samen en ze beloven elkaar zelfs eeuwige trouw. Toch is ze op een dag verdwenen en hiermee laat ze Simon Qing verwart achter. Als hij dit met zijn vader bespreekt krijgt hij een hele gekke verklaring te horen. Een verklaring die hem voor de rest van zijn leven zal tekenen.

In het begin van de jaren negentig waren erotische films in Hongkong niet vreemd. Er werden er meerdere gemaakt waarvan 'Sex and Zen' de meest bekende is. Deze film schreef geschiedenis door zijn aparte mix van humor en erotiek en zijn setting in het oude China. Na een aantal vervolgen en klonen werd het eind jaren negentig stil rond het genre. Een pauze die nu beëindigd wordt met 'The Forbidden Legend: Sex & Chopsticks'. Een film van 'My way films', een productie bedrijf wat eigenlijk altijd in de jaren negentig is blijven hangen. Chin Man Kei, die ook 'Sex and Zen II' regisseerde was hier de producer en regisseur wat betekent dat ook deze film nog best wel eens de moeite waard zou kunnen zijn.

Het mag misschien als een verrassing komen maar eigenlijk zit 'The Forbidden Legend: Sex & Chopsticks' best goed in elkaar. De opbouw is prima en je merkt vanaf het begin al dat de film zichzelf niet serieus neemt. Het is allemaal met een knipoog maar wel op een stijlvolle manier. We worden meegenomen naar een wereld waar een rijkeluiszoon opgevoed wordt tot vrouwen verslinder. Het grappige is dat dit helemaal op de kung fu manier gedaan wordt. Hij krijgt zelfs echte kung fu training om zijn geslacht zo hard als staal te maken en zijn uithoudingsvermogen te versterken. Als we verder de seks zouden vervangen met gevechten zou het gewoon een kung fu film zijn. Of dit meer over de gemiddelde kung fu film zegt laten we maar even in het midden. Maar één ding is zeker deze film is duidelijk goed doordacht en hanteert dezelfde principes. Na de introductie stort alleen het verhaal een beetje in. Hier volgen we eigenlijk alleen maar de seksuele uitspattingen en veroveringen van de hoofdpersoon. Van een echt verhaal is helaas niet meer te spreken. Wel is er op slimme wijze een klein plot in verweven. Hierbij wordt een hoofdstuk uit 'The outlaws of the marsh' gebruikt als de basis. Een verhaal wat eerder door de Shaw's werd verfilmd onder de titel 'Tiger killer'. Het is grappig om te zien hoe ze dat verhaal nu van de andere zijde belichten. Ondanks dat ze zo een krachtige basis gebruiken komt het einde toch als een verrassing. Hierdoor blijft er een wat onvoldaan gevoel over. Maar uit een klein beetje onderzoek blijkt al snel dat dit een reden heeft. Het vervolg is namelijk al af en zal dus ook binnenkort op dvd verkrijgbaar zijn.

Over de erotiek valt niet anders te zeggen dat het smaakvol gedaan is. Geen banale en vrouw onterende shots, maar mooie stijlvolle beelden. De opbouw hierin is vooral in het begin erg sterk. Later wordt dit helaas iets minder. Het voelt dan allemaal wat afgeraffeld en minder doordacht. De ideeën voor de variatie zijn wel goed. Platte seks wordt afgewisseld met lieve seks om vervolgens door te gaan naar een seksueel gevecht. Alsof dat nog niet genoeg was wisten de makers er ook nog een kluchtachtige situatie in te gooien. Hilarische momenten waarbij de lach onvermijdelijk is.  Soms is dit zelfs onbedoeld want niet ieder standje komt even realistisch over en het zoenen is ook niet altijd raak. De vrouwelijke cast bestaat verrassend genoeg uit meiden uit Japan. De Chinezen lieten het hier massaal afweten en dus maar even lenen bij de buren. Ze zijn prima gecast en hebben allemaal iets anders wat ze aantrekkelijk maakt.

Visueel gezien doet 'The Forbidden Legend: Sex & Chopsticks' het prima. De beelden zijn goed en de camera wordt creatief gebruikt. De sets zijn zoals gebruikelijk en iedereen loopt er (als ze wat aan hebben) goed gekleed bij. De muzikale ondersteuning is ook prima en getuigt van enige creativiteit. Het enige grote minpunt in dit geheel is het gehijg. Het lijkt hier haast of je naar een ouderwetse Duitse erotische film kijkt waarbij het gehijg de plank geheel mis slaat. Hierdoor is het niet aan te raden om de film te kijken op een plaats waar er mensen in een omtrek van één kilometer zijn. De beelden zullen weinig schaamte oproepen maar als ook maar iemand alleen het geluid hoort zullen er hele rare ideeën ontstaan. Het roept ook onmiddellijk het gevoel op van stem acteurs die hijgend en kreunend hun werk doen maar totaal het gevoel van de situatie missen. Om de vergelijking met een kung fu film nog maar eens te trekken ook daar maken de overdreven geluidseffecten het gevecht.

Al met al is 'The Forbidden Legend: Sex & Chopsticks' best een vermakelijke film geworden. Het doet erg denken aan het begin van de jaren negentig. Als je zou zeggen dat de film uit die tijd komt zou het nog eens ongeloofwaardig zijn. De balans tussen verhaal en erotiek is goed en er wordt prettig gevarieerd. Misschien had het verhaal een betere afsluiter kunnen hebben. Ook had het gehijg wat minder gekund maar je moet ook weer niet te veel verwachten. De film neemt zichzelf duidelijk niet serieus en als kijker is het handig om dit ook niet te doen. Het is beter om met open vizier te gaan kijken nadat je er voor gezorgd hebt dat niemand het kan horen.

Qua extra's is er op de dvd niet zo veel te vinden. We moeten het met de trailer doen. Wel zijn er in de verpakking een aantal dingen bijgevoegd. Met een handig stukje karton, de dvd hoes en zeven kaarten met foto's kun je er een kalender van 2009 in elkaar knutselen. Vervolgens kun je de bijgevoegde condoom (sagami xtreme) pakken om het geheel leuk in te pakken. Een aparte mix van spullen en toch wel een van de meest verrassende item die er ooit uit een dvd hoes kwam rollen.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digitaql 5.1 of DTS)
Uitgever My way films