Lui Leung Wai - Deleted scenes
Colin Chow - Star interviews
Xing Yu - Trailers, teasers & tv-spots
Regisseur Wilson Yip - Shooting diary
Speelduur 86:43 mins - ultimate fighters
Prod. maatschappij Mandarin films - Gala premiere

Al jaren probeert Jun Ma (Donnie yen) een bende bestaande uit drie Taiwanese broers op te rollen. Alleen wat hij ook probeert ze blijven hem steeds te slim af. Hij krijgt het maar niet voor elkaar om iets te vinden waar hij ze voor kan veroordelen. Dit frustreert hem natuurlijk enorm en hierdoor wordt hij steeds agressiever. Om toch dichter bij de bende te komen werd besloten om Wilson (Louis Koo) te laten infiltreren bij de bende. Dit is al vrij snel succesvol. Wilson weet hun vertrouwen te winnen en wordt goed opgenomen door de broers. Voor Wilson is de situatie alleen niet zo heel erg comfortabel. De broers gedragen zich extreem gewelddadig en tonen maar weinig respect voor hun medemens. Hier komt nog eens bij dat Jun Ma door zijn frustraties vergelijkbaar gedrag begint te vertonen. Hij wordt steeds meedogenlozer en hierdoor vallen er onnodige slachtoffers. Als het er op lijkt dat de politie genoeg bewijs heeft besluiten ze tot arrestatie over te gaan. Alleen deze keuze is een beetje ongelukkige getimed. De drie broers slaan op de vlucht en Wilson heeft geen andere keuze dan met ze mee gaan. Hij moet dit wel doen om te voorkomen dat ze hem door krijgen. Het duurt echter niet lang voordat ze door hebben dat Wilson een agent is. Ternauwernood weet hij aan ze te ontsnappen maar dit gaat niet zonder de nodige kleerscheuren. De missie is maar half succesvol en de oudste broer (Lui Leung Wai) wordt gearresteerd. Hierdoor ontstaat er een patstelling tussen beide partijen. De overgebleven twee broers zetten alles in om hun oudste broer te redden. Hierbij gaan ze op zoek naar een manier om Wilson onder druk te zetten. Ze hopen dat hij niet getuigt tegen ze en dat hun broer hierdoor vrij komt. Jun Ma slaat hierbij compleet door en begint een eenmansmissie van vernietiging.

Na het succes van de laatste twee samen werkingen tussen Wilson Yip en Donnie Yen ('Dragon Tiger gate' en 'Sha Po Lang') zijn de verwachtingen hoog gespannen. Al tijden gonst het van de geruchten over dit nieuwe project. De berichten zijn allemaal positief en Donnie Yen beloofd met deze film oude tijden te laten herleven. Als bonus zal hij deze ook nog eens in een nieuw jasje steken. In 'Sha Po Lang' maakte we al even kennis met zijn gebruik van MMA (Mixed martial arts) technieken in zijn choreografie. Een frisse en verrassende blik op filmvechten en voor 'Flash point' zal hij dit naar een hoger niveau te tillen. Terecht dus dat iedereen op deze film zit te wachten.

'Flash point' laat er geen gras over groeien. Meteen knallen we de actie in. Alleen bevredigend is dit niet. Het is simpelweg te kort en we blijven schreeuwend om meer achter. Vervolgens worden er hier en daar nog wat actie speldenprikken uitgedeeld. Maar hoofdzakelijk hebben we een uur lang te maken met karakter opbouw en drama. We leren alle personages kennen en ontdekken hun functie in het geheel. Hierbij is vooral belangrijk dat de kijker een ouderwetse haat voor de meedogenloze personages van de film ontwikkelt. Voor de echte actie liefhebbers is dat allemaal wat aan de trage kant. Fans van het gangster en politie genre zullen hierbij prima aan hun trekken komen. Alle belangrijke elementen worden namelijk aangestipt of behandeld. Ondanks dat de personages geloofwaardig zijn heeft het verhaal eigenlijk niet zo heel veel om het lijf. Het heeft absoluut geen verrassend plot. Als we heel eerlijk zijn kunnen we zelfs zeggen dat het af en toe voorspelbaar is. Maar het brengen van een origineel een verrassend verhaal is niet waar het hier om draait. Het gaat om knokken en de manier waarop dit gerechtvaardigd gedaan kan worden. De film heeft dus ook absoluut een jaren negentig gevoel over zich. Het grote verschil is alleen dat de actie deels ingeruild is voor karakter opbouw. Iets wat niet vreemd is want de personages uit de jaren negentig Hongkong films waren niet meer dan cartoonachtig en flinter dun. Een logische stap in de evolutie van het genre. De vraag is alleen wel waarom het zo lang heeft moeten duren voordat dit op gang kwam.

De eerste drie kwartier gebeurt er dus nog niet echt heel veel. Af en toe wat actie, een auto achtervolging en wat schieten. Als de film de vijftig minuten raakt gaat het helemaal los. We belanden in een achtervolging te voet die eindigt met Donnie Yen die compleet doorslaat (met de nadruk op slaat). Niet lang daarna begint het eindgevecht. Hiervoor wordt ongeveer een half uur uitgetrokken. Wat begint met een patstelling met pistolen eindigt in een bruut hart tegen hart vuistgevecht. Donnie Yen en Colin Chow laten zien dat keiharde valpartijen, rake klappen en schoppen en extreme stunts anno 2007 nog steeds mogelijk zijn. Ze raken elkaar op plaatsen waar je liever niet geraakt wordt en nemen grote risico's. Maar het is niet alleen dit tweetal die het risico van blessures riskeren voor een verbluffend eind resultaat. Tussen de bedrijven door zien we vele anderen die keihard onderuitgaan of geraakt worden. Soms is het pijnlijk om naar te kijken en wat aan de agressieve kant. Kwaad met kwaad vergelden is natuurlijk niet de juiste manier maar soms de enige uitweg. Dit is duidelijk wat de opzet van het verhaal van 'Flash point' is.

Voor het realiseren van 'Flash point' heeft Donnie Yen een mooie groep acteurs bij elkaar gezocht. Iedereen heeft een mooie plek in het geheel en niemand lijkt een buitenbeentje of vreemde eend. De drie Taiwanese broers zijn vooral een mooi setje karakters bij elkaar. De oudste, gespeeld door Lui Leung Wai, is de denkende psychopaat. Hij heeft werkelijk overal lak aan en houdt allen rekening met zijn familie. Lui leung Wai speelt de rol voortreffelijk. De tweede broer wordt neergezet door Colin Chow. Deze is altijd rustig. Zelfs in een gevecht met meerdere tegenstanders lijkt zijn hartslag niet te versnellen. Ook Colin Chow doet dit voortreffelijk. Maar het meeste respect verdient hij voor de manier waarop hij de gevechten doorstaat. De laatste en jongste broer wordt neergezet door Xing Yu. Deze vrij jonge spierbundel dwingt veel respect af met zijn voorkomen. Alleen het gedrag dat zijn personage vertoont iets minder. Hij is totaal ongeremd en zonder enig medeleven. Niet iemand die je in een donker steegje wil tegen komen dus.

Donnie Yen zelf hoeft eigenlijk de minste moeite te doen voor zijn rol. Zijn personage is het meest vlakke. Maar dit is hem vergeven vanwege de heerlijke actie die hij hier tegenover stelt. Louis Koo daarentegen weet enorm te verrassen. Hij is duidelijk gegroeid als acteur. Zijn uitstraling is volwassen en oprecht.

Ondanks dat 'Flash point' qua verhaal het niet redt bij 'Sha Po Lang' scoort hij op een heel ander niveau. De actie is namelijk verbluffend en een heerlijk herleving van de jaren negentig stijl. Eigenlijk is er niets negatiefs op de film aan te merken en is het gewoon een heerlijke kijkers ervaring. Tevens is het eindelijk een stap in de richting die Hongkong zijn identiteit terug zal geven. Met dit soort films kunnen ze zich weer onderscheiden van de andere actie films en misschien hun positie terug nemen op de filmmarkt. Dit is tenminste waar ik op hoop, alleen de vraag is of hier wel de mensen voor te vinden zijn. Vooralsnog zijn alle ogen op Donnie Yen gericht.

Het is een beste tijd geleden dat ik zo heb genoten van de extra's op een dvd. Misschien komt dit door de aanwezigheid van Engelse ondertiteling maar inhoud heeft hier zeker ook een groot aandeel in. Voor de mensen die geen behoefte hebben om er veel tijd aan te besteden is er de Making of. Een mooie compilatie van al de andere aanwezige extra's. Interviews, beelden van de set, de première en natuurlijk uit de film. Altijd weer leuk is de toevoeging van een aantal Deleted scènes. Helaas geen grote onthullingen of actie scènes. We moeten het doen met wat gepraat en kleine toevoegingen. In de Star interviews komt de gehele cast aan bod. De tijd van de interviews kunnen oplopen tot de vijfentwintig minuten. Iets waar je dus even rustig de tijd voor moet nemen. Zoals je mag verwachten toont Gala première beelden van de première in Hongkong. Dit duurt niet zo heel lang en hierdoor blijft het interessant. Bij het hoofdstukje Shooting diary kunnen we de gehele ontwikkeling van de film op de voet volgen. Leuk, maar net als bij de interviews iets waar je even wat tijd voor uit moet trekken. Ultimate fighters is een leuke compilatie van de trainingen die aan de film vooraf gingen. Ook zijn hier tussendoor beelden van de opnames terug te vinden. Helaas had dit best wat langer gemogen. Nu duurt het zes minuten en meer was leuker geweest. Verder zijn er natuurlijk de Trailer, Teaser en Tv-spots terug te vinden. Prima extra's dus voor een prima film.

Geluid kwaliteit Zeer goed (6.1 EX, DTS 6.1 ES)
Uitgever Deltamac