Chiang Sheng - New trailer
Lu Feng - Other releases
Lung Tien Hsiang - Color stills
Wong Lik - Biography & selected filmographie
Regisseur Chang Cheh - original poster
Speelduur 85 min - Production notes

Twee Clans in één stad is een situatie die om problemen vraagt. Aan de ene kant bevindt zich de 'Iron flag clan', die hun geld verdienen met rechtvaardige zaken. En aan de andere kant de 'Eagle clan' die zich bezig houdt met illegale praktijken als gokken, prostitutie en andere uitbuiting van het volk. Oogluikend staat de 'Iron flag clan' de praktijken van de 'Eagle clan' toe totdat twee van hun leden een vreselijke ontdekking doen. Want tijdens hun vrijetijdsbesteding zien Lo Hsin (Kwok Choy) en Yun Liang (Chiang Sheng) hoe een vrouw in een zak het bordeel binnen gedragen wordt. Meteen gaan ze polshoogte nemen en spreken de manager hier op aan. Aangezien deze niet meteen luistert komt het op geweld aan. Met gemak weten de twee vrienden het gevecht naar hun hand te zetten en het meisje vrij te laten. Als resultaat van deze confrontatie stuurt de 'Eagle clan' een uitnodiging naar de leider van de 'Iron flag clan'. Hij biedt zijn excuses aan en legt uit dat, door de vele bedrijven die hij heeft, hij niet alles even goed in de gaten kan houden. Ook belooft hij dat de verantwoordelijke twee hun excuses zullen aanbieden tijdens een feestelijk diner. De 'Iron flag clan' accepteert de uitnodiging, maar verwacht wel dat het een valstrik zal zijn. Met deze gedachte besluit Chow Fang (Lu Feng) dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken en vraagt de Spearman (Lung Tien Hsiang), een huurmoordenaar om hulp. Een confrontatie volgt en de 'Iron flag clan' komt als winnaar uit de strijd, maar heeft hierbij wel hun leider verloren. De manier waarop hij dood ging lijkt niet helemaal te kloppen en er is een vermoeden van verraad en doorgestoken kaart. Op slinkse wijze weet Chow Fang er voor te zorgen dat hij de leider wordt en dat Lo Hsin de schuld voor de hele situatie op zich neemt. Om vervolging door het gerecht te voorkomen vlucht Lo Hsin naar een andere stad. Chow Fang belooft hem regelmatig geld te sturen, maar Lo Hsin ontvangt nooit wat en is hierdoor gedwongen in armoe te leven. Na een jaar ontmoet hij Yun Liang die hem vertelt dat hij door Chow Fang weggestuurd is en hoe de clan zich bezig houdt met criminele activiteiten. Lo Hsin weigert om dit te geloven, maar als hij opeens de ene na de andere huurmoordenaar achter zich aan krijgt, begint hij toch te vermoeden dat er iets aan de hand is.

Drie van de zes leden van de Venoms zijn aanwezig in deze film over wraak en verraad. En eigenlijk is het ontbreken van Lo Mang, Sun Chien en Wei Pei heel makkelijk te verklaren. 'Flag of iron' is een echte wapens film. En deze drie blinken gewoon niet zo uit als het op gewapende gevechten aan komt. Dit maakt de film iets minder gevarieerd in de gevechten maar de sfeer is precies zoals je mag verwachten.

Kwok Choy neemt de hoofdrol voor zijn rekening, maar zijn personage is vrij mat. Eigenlijk geldt dit voor bijna alle personages in de  film. Ondanks dat er op normaal niveau geacteerd wordt, hebben de karakters niet echt veel diepgang. Alleen het heden telt en over het verleden wordt gewoon niet gesproken. Hierdoor is het eigenlijk vrij lastig om met de personages mee te voelen. Pas in de laatste twintig minuten begint de broederschap, waar regisseur Chang Cheh zo bekend om werd echt een rol te spelen. Hierdoor raakt de kijker iets meer betrokken bij het geen er gebeurt. De situatie die geschetst wordt klopt perfect. Alleen het is allemaal wat lastig om je hier als westerling goed mee te identificeren. Het draait namelijk allemaal om regels die gelden in de 'martial arts wereld'. Regels die te maken hebben met hiërarchie en respect.

Hoe tegenstrijdig het ook mag klinken, er zijn genoeg bijzondere personages aanwezig in de film. Dit is vooral te danken aan de huurmoordenaars die Kwok Choy keer op keer op bezoek krijgt. Dit gaat van een blinde waarzegger naar een dikke slager en een boekhouder die opeens zijn telraam verandert in een dodelijk wapen. Dit is zeker het leukste deel van de film, maar haalt wat gevechten betreft niet het niveau van andere Venoms films. Dit komt hoofdzakelijk doordat de tegenstanders van Kwok Choy simpel niet de vaardigheid hebben die hij heeft. Alles is wel lekker snel en effectief. Er wordt goed met de omgeving gespeeld zoals je van Kwok Choy mag verwachten. Alles wat hij in zijn handen krijgt verandert in een wapen. Dit gaat van bankjes tot uithangborden naar de eetstokjes tijdens het afwassen. Het laatste gevecht is echt superieur want dan worden de speren met vlag te voorschijn gehaald. Dit heeft een adembenemende tien minuten als gevolg waarin geweldige acrobatiek afgewisseld wordt met krachtige kung fu. Een absoluut hoogtepunt van de film.

Eigenlijk focust de film zich hoofdzakelijk op het karakter van Kwok Choy en wat er verder allemaal om hem heen gebeurt. Het is dus niet zo dat meerdere personen de hoofdrol spelen zoals we meestal gewend zijn in films met deze acteurs. Chiang Sheng heeft dus ook maar een bij rol en komt maar vrij weinig in actie. Jammer want deze kleine acrobaat heeft zoveel te bieden. Lu Feng geeft de schurk van het verhaal gestalte. Alleen echte woede weet hij niet op te wekken bij de kijker. Zijn personage heeft op zich genoeg kwaads in de zin maar hij speelt het steeds zo dat het niet lijkt dat hij er achter zit. Verder zitten er enorm veel bekende acteurs in de film. Dit zijn alleen wel allemaal acteurs die je altijd in de bijrollen ziet. Geen sterren dus maar wel bekend.

Wat locaties betreft wordt er veel gevarieerd op de bekende studio sets, maar daglicht schijnt een vies woord te zijn. Er is dus helemaal niet buiten gefilmd. De sets zien er zoals altijd tot in de puntjes verzorgd uit en hetzelfde geldt voor de kostuums. 'Flag of iron' is dus wat verhaal en sfeer betreft een absolute topper maar de gevechten behoren niet tot het beste van de Venoms. Kwok Choy en consorten kunnen gewoon beter. Maar ondanks dit steekt alles nog steeds met kop en schouders boven de andere Shaw films uit.

'Flag of iron' is een prima film maar heeft absoluut een aantal zwakke punten. Alleen door de typische Chang Cheh/Shaw brothers sfeer is dit vrij makkelijk te vergeten. Dit is namelijk lekker vertrouwd en de film kijkt dus ook erg makkelijk weg. Het is dus ook zo dat iedere liefhebber van kung fu films goed zal zitten met deze film.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Chinees / Engels