Wu Yuan Chin - Other releases
Hui Tien Sze - Color stills
Kwan Fung - Original poster
Leung Siu-Hung - Biography & selected filmography
Regisseur Lo Mar - Production notes
Speelduur 94:43 -

Gekleed in een zwarte broek en shirt trekt een eenzame kung fu meester (Kwan Fung) door het land. Het enige wat hij bij zich lijkt te hebben is een tas. Hierop valt te lezen dat hij expert is in het corrigeren van slechte kung fu. Iedere kung fu school die hij tegenkomt brengt hij dus ook een bezoek. Erg veel moeite hoeft hij alleen niet te doen in deze gevechten. Zijn vaardigheid is namelijk vele malen beter dan die van zijn tegenstanders. Als hij weg loopt van zijn laatste overwinning loopt hij een kung fu meester en drie leerlingen tegen het lijf. Natuurlijk kan hij het niet laten om ook met hen het gevecht aan te gaan. Moedig werpen de leerlingen zich in de strijd. Helaas zijn ze door hun jonge leeftijd niet opgewassen tegen de doorgewinterde vechter. Ook hun meester (Hou Chao Sheng) kan de klus niet klaren. Vernederd druipt het viertal af. Degene die er het meest mee zit is natuurlijke de meester. Hij schaamt zich vreselijk en vindt dat hij zijn voorouders vreselijk teleurgesteld heeft. Diezelfde avond nog besluiten de drie leerlingen dat er wraak genomen moet worden. Aangezien hun leraar ook verslagen is achten ze hem alleen niet kapabel om hen te trainen. Met dit in gedachten gaan ze er in de nacht van door. Er wordt besloten alle drie een eigenweg te gaan en te zoeken naar iemand die ze kung fu kan leren. Na een half jaar, op de verjaardag van hun meester spreken ze af terug te komen. Ze hopen dan goed genoeg te zijn om wraak te nemen.

Iedereen kan zich waarschijnlijk 'Monkey kung fu' wel voor de geest halen. Een nogal afwijkende Shaw film die meer tussen de individueel geproduceerde kung fu komedies thuis hoort. De regie was in handen van Lo Mar en het eindresultaat bijzonder meeslepend. Maar voor Lo Mar was één film van dit kaliber niet genoeg. Opvolgend maakte hij 'Five super fighters', een film die niet onder doet voor 'Monkey kung fu' en dus op en top vermaak is.

Het verhaal is heel simpel en dient louter als excuus voor heel veel kung fu en trainingsscènes. Natuurlijk is er hier tussendoor wat humor verwerkt. Dit zijn geen grappen van hoog niveau en originaliteit hoef je ook niet echt te verwachten. Toch krijgt Lo Mar het voor elkaar om met deze ingrediënten een goed lopende film te maken. Eigenlijk gebruikt hij de basis die voor elke kung fu film wel van toepassing is. Hier geeft hij zijn eigen draai aan door niet met één maar drie leerlingen te werken. Bij drie leerlingen horen natuurlijk ook drie meesters. De personages zijn kleurrijk en spreken goed tot de verbeelding. Alleen doordat het om drie leerlingen en meesters gaat wordt er niet heel diep op de stof in gegaan. Dit wordt ook nog eens versterkt doordat ze de leraren ook nog eens moeten zoeken. Hier gaat tijd in zitten en dat gaat weer te koste van de personages. Maar aankleding en bepaalde fysieke kenmerken kunnen een boel doen.

Het allerbelangrijkste voor deze film is kung fu. Vanaf het begin af aan wordt er geknokt en dit houdt pas op bij het einde. Om dit echt boeiend te houden moet je van goede huize komen. Hsu Shia is zeker iemand die hier het talent voor heeft. Hij werkte samen met Yuen Wo Ping aan de choreografie van onder andere Jackie Chan's 'Drunken master' en regisseerde films als 'Lion vs lion'. De choreografie doet enigszins denken aan 'Monkey kung fu' maar neemt geheel zijn eigen wending. De basis van de drie hoofdrolspelers ligt in de apenstijl. In dit geval is het alleen geen Gibbon stijl maar een andere variant. Er wordt dus ook geen gebruik gemaakt van de slappe lange armen die 'Monkey kung fu' typeren. Ook is het niet de bekende apenstijl die er gebruikt wordt. Er wordt dus geen aap nagedaan en het zit hem meer in bepaalde sprongen en trappen met ongestrekt been. Naast de ongewapende gevechten wordt er ook met wapens gevochten. De keuze hierbij is gevallen op de speer, stok en het zwaard.

Opvallend is dat Lo Mar voor deze film met vrij onbekende acteurs werkte. Allemaal hebben ondertussen flink wat films op hun naam staan. Maar tot de echte top zijn ze nooit gaan behoren. Dit neemt niets weg van de manier waarop ze hier hun rol neerzetten. Alles gaat duidelijk met plezier en vol overgave. Er is alleen niemand die er echt uitspringt. Op kung fu gebied is dit absoluut Kwan Fung. Hij speelt de schurk van het verhaal. Maar doordat hij zich bijna continue verbergt achter een strohoed is het lastig om hem in je op te nemen. Daarnaast vond iemand het nodig om hem in een strakke zwarte broek te kleden. Niet echt een slimme keuze want zijn benen zijn wat aan de dunne kant. De tweede plaats wat kung fu betreft gaat naar Wong Mei Mei. Een bijzonder flexibele dame. Ondanks dat het haar aan kracht soms wat ontbreekt maakt ze er een bijzonder indrukwekkende show van. Verder blijven de heren ergens op het gemiddelde steken. Het bijzondere hiervan is dat er ook rekening mee is gehouden in het verhaal. De beste prestatie op acteer gebied wordt neergezet door Lam Fai Wong. Hij brengt een van de 'eight drunk immortals' tot leven. Hij is heel duidelijk een karakter acteur en wordt hier ook op de juiste wijze gebruikt. Over het algemeen genomen gaan zijn personages nog wel eens over de top. Hier is dit gelukkig niet het geval.

Visueel is alles in de stijl zoals je mag verwachten van de Shaws. Voor een groot deel werd er buiten opgenomen maar plotsklaps kan er zomaar doegde studio in gelopen worden. Hierbij wordt flink uitpakt. Kneuterige huisjes compleet met watervallen en ganzen die in het watertje rond zwemmen. Dit alles wordt ondersteund door muziek uit de DeWolf bibliotheek. Het gaat hier om opvallend vrolijke deuntjes en vooral de intro spant hiermee de kroon.

'Five super fighters' is een van de Shaw klassiekers. Misschien behoort hij niet tot de standaard Shaw film maar vermakelijk is hij zeker. Dit is absoluut knap want de gehele film zit bommetje vol met Kung fu film clichés. Maar waarom een concept veranderen wat werkt. Je zou zelf nog kunnen zeggen dat Lo Mar het hier nog net ietsje beter heeft gemaakt. Hij geeft namelijk een compleet andere draai aan het standaard wraak verhaal. 'Five super fighters' mag dus ook niet in je collectie ontbreken.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Taal Mandarin of Cantonese
Uitgever Intercontinantal video limited