Chun Wong - Other releases
Kwan Fung - Color stills
Wang Sha - Original poster
Poon Bing Seung - Biogrphy & selected filmography
Regisseur Yuan Hao Chuen - Production notes
Speelduur 92:22 mins -

Ergens afgelegen aan de rand van de bossen woont een oude Eagle claw meester. Hij is één van de laatste nazaten van een beroemde leraar. Dit was een man die zijn roem verwierf door zijn bekwaamheid in de Eagle claw en de stok. Maar ook zijn van lengte veranderende stok was erg bekend. Dit wapen verdween na zijn dood en vele zijn hier nog steeds naar op zoek. Vooral Wei (Kwan Fung), die ook jaren onder de meester studeerde wil de stok erg graag in handen krijgen. Hij heeft sterk het idee dat zijn medeleerling wel weet waar de stok zich bevindt. Met een groepje van zijn volgelingen verrast hij de man. Na een gevecht weten ze hem te overmeesteren. Zijn leerling Ah Wing (Meng Yuen Yan) laten ze achter omdat ze in hem niet echt een bedreiging zien. Maar de jongen is enorm talentvol en erg slim. Hij besluit zijn leraar te gaan redden en vertrekt meteen naar het fort van Wei. Maar het is nogal een lange reis en hij heeft totaal geen geld. Onderweg steelt hij wat te eten maar hij wordt ontdekt. Ondanks dat hij erg zijn best doet om te vluchten wordt hij toch gepakt. Samen met Zhu Tou Bing (Chun Wong), een nogal domme crimineel wordt hij overgebracht naar de gevangenis. Onderweg komen de mannen van Zhu Tou Bing hem redden. Ze zijn succesvol en beiden weten ze te ontsnappen. Tijdens dit gevecht ziet Ah Wing hoe sterk Zhu Tou Bing is. Hij besluit hem een grote buit voor te houden zodat hij kan helpen om zijn meester te redden. Zhu Tou Bing trapt hier meteen in omdat hij niet een van de slimste is. Samen gaan ze verder naar het fort van Wei. Alleen de basis van hun samenwerking is niet echt goed en al snel maken ze er een enorme puinhoop van.

Er zijn een aantal Shaw films die qua stijl eigenlijk niet zo heel goed bij de studio passen. 'Monkey kung fu' en 'Five super fighters zijn hier mooie voorbeelden van. Dit zijn beide films uit het kung fu komedie genre geregisseerd door Lo Mar. Ze zijn simpel van opbouw en exploiteren kung fu en komedie. Als je deze twee elementen dus ook zou verwijderen blijft er niets over. Mensen die niets met kung fu hebben zullen deze films dus ook totaal niet kunnen waarderen. 'Fighting fool' sluit perfect aan bij deze twee films. Qua stijl zijn ze redelijk hetzelfde. Het enige verschil is alleen dat Lo Mar niet genoemd word als regisseur. Yuen Ho-Chuen een redelijk onbekende regisseur krijgt hier de credits voor.

De film windt er geen doekjes om en vrijwel meteen beginnen we met actie. Het is kung fu waar het hier om draait en dat zullen we weten ook. Meng Yuen-Man mag het opnemen tegen vijf tegenstanders. Het resultaat is verbluffend en enorm vermakelijk. Hij stuitert van de ene kant van het scherm naar de andere. Zijn bewegingen zijn super strak en netjes uitgevoerd. Hij is dus een enorm verdienstelijke acrobaat te noemen. De choreografie stond hier onder de supervisie van Hsu Hsia. De gebruikte technieken zijn dus ook dik in orde. En alsof dit nog niet genoeg is vertokt Kwan Fung de rol van de slechte Eagle claw meester. Ook hij is erg vaardig en dit is dus een hele mooie combinatie.

Wat kung fu betreft is 'Fighting fool' meer dan in orde. Er zit aardig wat variatie in de gevechten. Voor de afwisseling wordt er met diverse wapens gevochten. Stokken, zwaarden, messen en zelfs ringen worden gebruikt. En dit is niet de enige manier waarop er voor variatie wordt gezorgd. We blijven nooit lang hangen in een situatie. Alles wisselt elkaar in een rap tempo af. Zo worden we het ene moment getrakteerd op mooie kung fu en daarna weer op de typische flauwe humor.

Voor het komedie gedeelte van de film is Chun Wong aangetrokken. Hij speelt een behoorlijk klunzige Chi kong meester. Een slimme zet want zijn kung fu vaardigheid schiet zwaar te kort. Hij is dus ook de perfecte tegenpool van Meng Yuen-Man. Het enige wat hij doet is ongecoördineerde klappen uitdelen. Zijn voordeel is dat ze er keihard uitzien en doordat hij een Chi Kong meester speelt hoeft hij zich ook niet druk te maken als hij geraakt wordt. Dit heeft allemaal wel iets grappigs maar is niet het beste van de film. Het verdere komedie gedeelte is opgebouwd uit kluchtachtige situaties. Lekker achter elkaar aanrennen of verstoppertje spelen. Dit in combinatie met de geweldige acrobatiek werkt prima. Er zitten een aantal momenten in de film die werkelijk te flauw zijn voor tekst. Maar op de een of andere manier werken ze toch enorm op de lachspieren. Op komisch vlak is de film dus bijna net zo geslaagd als bij het kung fu deel.

Op meerdere punten heeft 'Fighting fool' het al helemaal gewonnen. Maar er is nog een belangrijk stuk wat nog niet benoemd is. Natuurlijk doel ik hierbij op het verhaal. Dat we bij een film als deze geen gecompliceerde plots hoeven te verwachten lijkt me duidelijk. En natuurlijk gebeurt dit ook niet. Het verhaal draait om het redden van een oude kung fu meester en meer is het eigenlijk ook niet. We volgen de helden op hun reis naar de locatie waar hij vastgehouden wordt. Tijden deze reis zitten ze elkaar lekker dwars en halen ze wat streken uit. Dat is alles waar we het verhaaltechnisch mee mogen doen. Toch werkt dit allemaal prima. Er gebeurt namelijk meer dan genoeg en het tempo is dik in orde. Het is alleen wat jammer dat sommige dingen niet helemaal kloppen. Zo wordt Chun Wong door zijn bende uit de klauwen van de politie gered. Vreemd want eerst had hij geen bende en later heeft hij deze ook opeens niet meer. Zo zijn er nog wel wat puntjes op te noemen maar ook dit mag de pret niet drukken.

Een apart puntje wat benoemd mag worden is de manier waarop de Shaolin tempel in het verhaal betrokken wordt. Opzoek naar een oom van de leraar van Meng Yuen-Man belandt ons stuntelend duo in de tempel. Eenmaal binnen komen alle clichés op tafel. Alleen de draai die hier aan gegeven wordt is bijzonder vermakelijk en vooral ook grappig.

'Fighting fool' is een film die iedere kung fu film liefhebber gezien moet hebben. De gevechten zijn geweldig, de humor vermakelijk en het verhaal bijzaak. Maar het tempo zit er van begin tot het einde lekker in en het wordt geen moment saai. Ondanks dat dit geen standaard Shaw film te noemen is en hij eigenlijk tussen de individueel geproduceerde films thuis hoort is het zeker een enorme aanrader.

Uitgever International video limited