Wang Lung Wei -
Siu Kam -
Kong To -
Regisseur Lei Chu -
Speelduur 83 min -
Prod. maatschappij Goldig films -

Om de vluchtelingen te helpen doneert Tien Cha Chen (Wang Lung Wei) een hele grote kist met geld. Het enige probleem is dat dit geld van de ene kant van het land naar de andere kant gebracht moet worden. Er wordt dus een bedrijf in gehuurd dat voor de beveiliging gaat zorgen tijdens de transport. Maar echt ver komen ze niet. Een paar kilometer buiten de stad worden ze al overvallen door een grote groep. De strijd barst in alle hevigheid los en al snel lijkt het er op dat ze aan de verliezende hand zijn. Net op dat moment komen Liu Tien Tin (Leung Ka Yan) en Sher Ma (phillip Ko) op het strijd veld aan. Beide heren hebben vrij weinig met elkaar te maken en ontmoeten elkaar net een twintig minuten geleden. Individueel zien de strijd die voor hen gebeurd als een buiten kansje. Maar als ze zich op de buit storten, die onbewaakt is, ontdekken ze dat er niets te halen valt. De kist is leeg maar dit maakt niet zoveel uit. Ze gaan hun eigen weg tot Liu Tien Tin een aanplakbiljet ziet voor Sher Ma. Er staat een grote beloning op zijn hoofd omdat ze denken dat hij achter de overval zat. Liu Tien Tin twijfelt geen minuut bedenkt een list om hem te vangen en zo het beloningsgeld op te eisen. Alleen dit gaat niet helemaal zoals gepland. Hierdoor denkt de politie dat Liu Tien Tin toch ook wel wat met de zaak te maken heeft en de schuld komt nu op beide heren te staan. Omdat ze vinden dat de zaak stinkt bundelen ze hun krachten. De eerste die ze een bezoek brengen is Tien Cha Chen. Hier ontdekken ze dat er wel degelijk meer aan de hand is, maar wat en wie hier nu allemaal bij betrokken is wordt niet echt duidelijk.

Een film van extremen, met aan de ene kant erg flauwe humor en aan de andere kant gevechten die tot de top van het genre behoren. Dit is bijna geheel toe te wijten aan de geweldige combinatie van Leung Kar Yan en Phillip Kao. Vooral Leung Kar Yan spat op een positief agressieve manier van het scherm. De stijl die hij gebruikt is zoals altijd wing chung, maar de snelheid waarmee hij beweegt is absurd. Hij lijkt werkelijk niet te stoppen en springt als een goed gecoördineerde stuiterbal over het scherm. Dit alles heeft ook op Phillip Ko een goede uitwerking. Want ook deze vecht als of zijn leven er van af hangt. Voeg hier aan toe dat het camerawerk erg bijzonder is en het resultaat is werkelijk verbluffend. De camera staat tijdens de gevechten bijna nooit stil. Hij rijdt met de gevechten mee om vervolgens compleet om te draaien naar de andere kant. Dit is bijzonder moeilijk manier van filmen aangezien je tijdens een gevecht met behoorlijk wat dingen rekening moet houden. Maar alle klappen zien er goed raak en intensief uit. Waar je wel even aan moet wennen is dat de helft van de film uit erg flauwe slapstick humor bestaat. Grappen met dikke vrouwen en kleine domme mannetjes worden dus ook niet geschuwd. Het echte verhaal is alleen relevant voor de eerste tien en het laatste stuk van de film en tevens zitten er aardig wat achtervolgingen in die nergens toe leiden. Maar ondanks dit alles is de film, hoe gek hij ook, geweldig om naar te kijken. De chemie tussen Leung Kar Yan en Phillip Ko is gewoon erg goed en dit zorgt er voor dat je gewoon moet lachen. Je hebt geen keuze want hun flauwe gedrag werkt gewoon erg aanstekelijk. Zelfs voor de mensen die absoluut niet houden van dit soort flauwe humor is ‘Fearless dragons’ toch een aanrader. Niet voor de grappen, maar voor de gevechten. Films met zo’n geweldig twee tegen een gevecht aan het einde zijn er niet zo heel erg veel. Wang Lung Wei neemt het op tegen de twee helden en bewijst dat hij dit tweetal tot nog een hoger niveau kan brengen. Dit is een gevecht geworden waar je in kan blijven terugspoelen om goed te zien wat er allemaal gebeurt. Dit gevecht laat zich het best omschrijven als een wilde acht baan rit die je alle kanten op slingert. Verder ziet alles er goed verzorgt uit op de bekende individueel geproduceerde kung fu film manier. Een lekker ontspannen boel dus met grauwe betonnen gebouwen. Het enige wat erg kleurrijk te noemen is de martel kamer waar Kong To zijn gevangenen verhoort. Hier passeren bijzonder pijnlijke attributen de revue, met natuurlijk een komische knipoog. Maar het meest opvallende is wel de domme reus met de gouden tanden. Volgens de film is hij de broer van ‘Jaws’ die iedereen wel kent uit de James Bond film. Zoals ik al schreef is ‘Fearless dragons’ een film van uiterste. Tenenkrommende humor met gevechten die je niet mag missen. Gelukkig winnen de gevechten het en kan de film werkelijk aan iedereen aanbevelen. Rennen naar de winkel dus, want deze mag je niet missen.

Beeld kwaliteit Goed (2.00:1)
Geluid kwaliteit redelijk (mono)