Tien Niu - Making of
Danny Lee - Movie introduction
Jacky Wu -
Regisseur Dennis Law -
Speelduur 115:31 mins -
Prod. maatschappij 100 years of film -

Lin Ho Lung (Sammo Hung) heeft er al aardig wat jaartjes op zitten. Hierin heeft hij zich opgewerkt van niemand tot de leider van één van de grootste triades in Hongkong. Hij is getrouwd met Leung Yuet Lin (Tien Niu) en heeft onlangs een zoon gekregen van zijn jongere minnares. De toekomst ziet er voor hem dus ook goed uit. Steeds meer begint hij er aan te denken om zich terug te trekken. Een rustiger leven lijkt hem een stuk beter dan de onrust die hij nu heeft. Een belangrijk doel is het overdragen van de leiding aan iemand anders. Zijn broer Lin Ho Tung (Simon Yam) zou hier eigenlijk de aangewezen persoon voor moeten zijn. Echter heeft deze een gokverslaving die hem al meerdere malen in de problemen bracht. Lin Ho Lung, die al vanaf zijn jonge jaren voor zijn broertje zorgde haalde hem dan ook telkens weer uit de problemen. Dit ging natuurlijk nooit onopgemerkt. Iedereen in de bende had altijd door als er weer eens veel geld naar Lin Ho Tung ging. Dit is dus ook de zwakke plek van de bende. Het hebben van zwaktes en zetten van kwaad bloed binnen de organisatie is nooit een goede zaak. Lin Ho Lung is dus ook altijd op zijn hoede. Al zijn acties zijn zorgvuldig berekend. Hij neemt altijd het zekere voor het onzekere en deinst niet terug voor moord, marteling of afpersing. De politie houdt hem goed in de gaten en Liu Chi Chung (Danny Lee) houdt hem overal in de gaten. Hierdoor moet hij extra voorzichtig zijn. Toch kan het zo zijn dat hij ergens een steekje laat vallen dat hem fataal kan worden. Een vergissing die hem duur kan komen te staan. Ondanks zijn ervaring en doordachtheid heeft hij ergens toch iets over het hoofd gezien. Natuurlijk komt dit uit een hoek die hij zelf nooit had verwacht.

Om de één of andere reden leek het Dennis Law een goed idee een prequel te maken van 'Sha Po Lang'. Een film die de voorgeschiedenis zou vertellen en hoofdzakelijk de relatie tussen huurmoordenaar Jacky Wu en triadeleider Sammo Hung zou uitdiepen. Een groot deel van de originele cast werd bij elkaar gehaald. Al snel werd duidelijk dat het idee niet haalbaar was. Toch had iedereen zijn tijd al toegezegd en dus werd er een ander script geschreven. Het resultaat is 'Fatal move', een triade actie film met bloederig veel geweld.

De verhaallijn biedt weinig echt spannends. Het is een rommeltje zonder echte hoofdpersonen of duidelijke structuur. Het kabbelt allemaal rustig voort zonder echte duidelijkheid. Toch wordt er geprobeerd om er tegen het einde een verrassing in te verwerken. Als kijker ben je totaal niet bezig met dit vraagstuk en dus laat het je ook koud wat er allemaal gebeurt. De clou komt dus niet over. Na er wat over nagedacht te hebben valt alles op zijn plaats en dat is in dit geval veel te laat. Hoofdzakelijk komt dit doordat de personages weinig diepgang hebben. Het script lijkt wat snel gefabriceerd. Het idee voor het verhaal was goed maar er had gewoon wat meer aandacht aan besteed mogen worden. Een goed voorbeeld hiervoor is de aanslag op een politiebureau. De gangsters willen hier binnendringen om een collega uit te schakelen. Er is angst dat hij iets zal verklappen en dus moet hij dood. Uiteindelijk gaat er iets verkeerd met als resultaat dat veel onschuldigen sterven en het halve politiebureau ontploft. De vraag is eigenlijk waarom er zoveel gangsters naar binnen moeten. Eén had de klus ook kunnen klaren en misschien nog wel op een visueel spectaculairdere manier. Tevens lijkt het er op dat in ieder personage een geestelijk zieke schuilt. Ze hebben stuk voor stuk een enorme bloedlust. Uitleg waarom dit zo is wordt ook niet gegeven. Jacky Wu bijvoorbeeld heeft maar een regel of vijf tekst in de film. We hebben geen idee wat zijn achtergrond is. Zijn gezicht is ook al amper te zien door een haarlok die er continue voor hangt. Acteren heeft hij hier dus ook niet hoeven doen aangezien we zijn gezichtsuitdrukking toch niet kunnen zien. Dat het een fanatieke moordenaar is mag duidelijk zijn. Ook dat zijn personage gestaafd is op die uit 'Sha po Lang' staat vast. Maar verder is het totaal onduidelijk waarom hij graag ledematen van mensen afhakt.

Met een verhaal dat nogal tegenvalt is alle hoop gevestigd op de actie. De categorie III trailer beloofde veel goeds en het leek een echte martial arts film te worden. De waarheid is echter anders. Het gaat hier wederom om een gangster film met een beetje martial arts. Een echte knokfilm is het dus niet geworden. Maar hetgeen we te zien krijgen is wel van goed niveau. Hoofdzakelijk is het Jacky Wu die zijn vaardigheid mag laten zien. De eerste keer dat hij dit doet is tijdens een massa gevecht. Gewapend met een zwaard hakt hij een weg door zijn tegenstanders alsof hij zich een weg baant door een oerwoud. Om het allemaal wat te versterken zijn er met computer effecten allerlei rondvliegende ledematen toegevoegd. Dit zier er allemaal spectaculair uit en is best een leuke vondst. Geen overdreven touwtjes werk maar goed gebruik van de CGI. Helaas gaat het computer team daarna wel iets over de top. Misschien was er tijd over en werd er besloten deze te gebruiken om rondspattend bloed toe te voegen. Uit iedere snee vliegen nu klodders 'Motal combat' bloed. Dit maakt het allemaal niet realistischer. Maar dit terzijde. Aan het einde neemt Jacky Wu het op tegen Sammo Hung en dit is absoluut een noemenswaardig gevecht. Verder moeten we het doen met wat schietpartijen en achtervolgingen. Deze zijn allemaal van een bijzonder gewelddadig niveau en dus ook niet voor de gevoelige kijker.

Visueel gezien komt het allemaal heel volwassen over. De film had een goed budget en dat is duidelijk te zien. Het triade wereldje dat gecreëerd wordt spreekt dus ook tot de verbeelding. Als je 'Fatal move' dus ook op een zuiver visuele wijze beoordeelt is het een prima film. Wat dat betreft hebben ze in Hongkong een flinke inhaalslag gemaakt. Maar de mooie beelden kunnen niet verbloemen dat ze verhaal technisch nog steeds niet bij zijn. Misschien is het een goed idee om de actie toch weer de hoofdrol te geven.

De meeste acteurs die in 'Fatal move' te zien zijn draaien al een aardig tijdje mee. Bij het zien van hun namen lijkt het bijna niet denkbaar dat de film tegen gaat vallen. Alleen de grote hoeveelheid personages doet dit de das om. Simon Yam is het meeste te zien. Zijn rol komt dus ook het beste uit de verf. Danny Lee daarentegen lijkt een schaduw. Zijn rol is van essentieel belang maar hij heeft amper wat te melden. Hij lijkt ook totaal geen emoties te hebben bij het vangen van boeven. Lam Suet, die één van zijn agenten is heeft zelfs een grotere rol. Hieruit wordt dus ook duidelijk dat de focus echt verkeerd ligt. Sammo Hung heeft ook een niet echt grote rol en Jacky Wu krijgt amper de kans om wat te zeggen.

'Fatal move' mag dus bestempeld worden als een grote tegenvaller. Had er meer actie in gezeten was dit een stuk minder het geval geweest. Nu is het overduidelijk dat het verhaal rammelt en er is niets wat hier de aandacht van weg kan houden. De enige reden om deze film te kijken zijn de twee echte gevechten en een nogal brute martel scene. Liefhebbers van bloed en afgehakte ledenmaten komen hier prima aan hun trekken maar verder hoef je niet veel moeite te doen om hem te zien.

In totaal zijn er drie Trailers aanwezig op deze dvd. Één versie voor het gewone publiek zonder overdreven veel bloed en geweld, één categorie III versie en een internationale versie. Verder is er een Making of aanwezig van precies tien minuten. Deze bevat leuke interviews en beelden van de opnamen. Het is vooral leuk om te zien hoe het gevecht tussen Jacky Wu en Sammo Hung tot stand is gekomen. Als laatste word er op de hoes gesproken over movie introductions. Dit zijn simpel weg trailers van andere releases op het Kam & Ronson label.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital od DTS)
Uitgever Kam