Cheung Siu Fai - Trailers
Yeung Oi Gan - Music video
Cheng Chung-Kei -
Ken Lo -
Regisseur Dennis Law -
Speelduur 106:22 mins -

Tijdens een vakantie van het Chinees wu shu team gaat Kong (Wu Jing) met een Peking opera gezelschap op toer. Hij is momenteel de kampioen en zijn aanwezigheid trekt dus ook de aandacht. Maar het zijn niet alleen mensen met goeds in de zin die naar hem komen kijken. Een gangster genaamd Ma (Cheung Siu Fai) benadert hem dus ook na de show met een voorstel. Hij wil dat Kong voor hem gaat vechten in een van zijn illegale wedstrijden. In ruil hiervoor wil hij hem een behoorlijk bedrag betalen. Kong voelt hier alleen niet zoveel voor. Hij zou hier immers zijn positie in het nationale team kunnen verspelen. Hij wimpelt de gangsters af en legt het hele voorval naast zich neer. Maar als hij een paar dagen met zijn collega Tin (Yeung Oi Gan) zit te praten verandert hij van gedachte. Hij schaamt zich een beetje dat hij haar niet mee kon nemen naar een echt restaurant. Door deze gevoelens wordt de drempel om toch op het aanbod in te gaan opeens een stuk lager. Toevallig weet Tin ook nog waar ze Ma kan bereiken. Samen gaan ze bij hem langs en Kong doet meteen mee aan zijn eerste gevecht. Echt veel moeite kost het hem niet om zijn tegenstander te verslaan. Dit laat een enorme indruk achter bij alle aanwezigen. Er wordt meteen een afspraak gemaakt voor een volgend gevecht. Kong krijgt samen met Tin onderdak van Ma en ze worden rijkelijk uitbetaald. Deze makkelijke manier van geld verdienen bevalt ze wel. De risico's die ze er bij lopen nemen ze op de koop toe. Maar zoals bekend is het succes van een professioneel vechter nooit van lange duur. Het gaat allemaal om geld verdienen met het gokken. Voordat Kong het weet wordt hij onderdruk gezet om een wedstrijd opzettelijk te verliezen. In eerste instantie weigert hij dit standvastig. Maar als hij dan hoort dat ze Tin gevangen houden verandert hij snel van mening. Hij zal er alles voor doen om haar veiligheid te waarborgen. Alleen of dit allemaal verstandig is zal moeten blijken.

De film carrière van Wu Jing is in de afgelopen jaren niet echt soepel verlopen. Hij maakte zijn debuut in 'Tai chi 2' en deze film was redelijk succesvol. Daarna werd het een hele tijd stil. Af en toe maakte hij nog een film maar hoofdzakelijk hield hij zich bezig met tv series. Vorige jaar werd hij opeens weer opgemerkt in 'Sha Po Lang'. In deze politie film met Donnie Yen speelde hij een psychopathische moordenaar. De vaardigheid die hij hier liet zien bracht hem onmiddellijk weer onder de aandacht van de film makers. Het resultaat hiervan was de actie film 'Fatal contact'.

Op het eerste gezicht is het verhaal erg simpel en barst het van de clichés. Een onschuldige jongen raakt betrokken bij een ondergronds vechtcircuit. Hier komt hij langzaam steeds meer in de problemen. Natuurlijk wordt zijn vriendinnetje gebruikt om hem te dwingen door te gaan als hij wil stoppen. Niets nieuws onder de zon. De manier van vertellen wekt ook nog eens maar weinig spanning op. Hierdoor doet de film al vrij snel saai aan. Het volgt eigenlijk precies het pad wat je van tevoren al verwacht. Maar als de film zijn einde begint te naderen, is er nog niets aan orde waarmee deze fatsoenlijk afgesloten kan worden. Dan komt er opeens iets aan het licht wat een heel ander perspectief op de situatie geeft. Helaas is dit veel  te laat om de film te redden. Hadden we dit namelijk eerder geweten dan was alles een stuk dragelijker en boeiender geweest. Daarnaast sluiten de subplots erg slecht aan bij de hoofdverhaallijn. Het voelt alsof deze er aangeplakt zijn. Wel schept dit een bepaalde vergelijking met hetgeen er gaande is. Alleen het is vrij lastig om deze te maken als je niet weet wat er precies gaande is. Hier had dus ook best was meer tijd ingestoken mogen worden. Misschien was het dan wat meer een geheel geworden. De grote boosdoener hiervan is toch wel het feit dat de personages maar weinig introductie krijgen. De hoofdkarakters worden redelijk gevormd maar de andere personages krijgen veel te weinig aandacht. Althans op één na maar ook hier had meer in gezeten. Regisseur Dennis Law laat dus ook behoorlijk wat steekjes vallen. Misschien kon hij de overstap van romantiek naar martial arts drama nog niet helemaal aan. Of misschien is het gewoon zijn onervarenheid. Want op zich is het idee van het verhaal een prima basis voor anderhalf uur vermaak. Alleen de manier waarop het uitgevoerd is schiet nogal te kort.

Met dit deel van het verhaal uit de weg kunnen we nu aan de positieve punten van de film beginnen. Er werkten namelijk genoeg mensen aan die voldoende ervaring hebben. De eerste die opvalt is Herman Yau. Deze film duizendpoot zorgde hier voor het camerawerk. Wederom laat hij zien dat hij mooie beelden kan produceren. Het camerawerk is inventief en zorgt voor een mooie sfeer. Samen met Dennis Law was hij trouwens ook verantwoordelijk voor de productie van de film.

Het meest verrassende deel van de film zijn toch wel de gevechten. Iets wat de laatste jaren in Hongkong films steeds meer naar de achtergrond schoof. Echt getrainde mensen werden er niet meer gebruikt en hierdoor werd het niveau steeds lager. Voor 'Fatal contact' werd het roer compleet om gegooid. Ten eerste werd Wu Jing, die bekend staat als wu shu beoefenaar van hoog niveau, gecast voor de hoofdrol. Daarnaast werd Nicky Li aangetrokken voor de choreografie. Hij is een van de hoofdleden van Jackie Chan's stuntteam en zoals blijkt de juiste man voor de klus. Voor de stijl van de gevechten is gekozen voor een combinatie van wu shu en Thai boxen. Hierbij is er heel duidelijk goed gekeken naar de stijl van Tony Jaa. Veel ellebogen werk in combinatie met gesprongen trappen, klemmen en worpen. Er zit veel variatie in de gebruikte technieken en de opbouw is schitterend. Je ziet het personage van Jacky Wu echt groeien in zijn rol tijdens de gevechten. Er zit een ontwikkeling in zijn vechtstijl en gaandeweg zie je hem leren van zijn fouten. Ook op emotioneel vlak gebeurt er genoeg. we krijgen duidelijk te zien dat hij een soort waas over zich heen krijgt en hierdoor compleet door het lint gaat. Dit maken de gevechten erg intens. Ook zijn er genoeg anderen aanwezig die goed weten wat ze aan het doen zijn. Het enige commentaar wat er te bedenken is zou over Jacky Wu zijn kracht kunnen gaan. Het lijkt er namelijk niet echt op dat zijn klappen erg veel schade aan zullen richten.

Met het niveau waarop geacteerd wordt is ook niets mis. Dit is precies zoals het altijd het geval is in een Hongkong film. De meest interessante prestatie wordt neergezet door Cheng Chung-Kei. Hij speelt een wazige kung fu meester die zijn kunst weigert uit te buiten. Eigenlijk ziet hij het niet anders dan normaal dat je kung fu beoefent. Dit levert een aantal erg leuke momenten op. De vrouwelijke hoofdrol wordt neergezet door Yeung Oi-Gan. Een actrice die bijna iedereen wel zal herkennen als de zwangere tiener die bij tante Mei om hulp komt in de film 'Dumplings'. Ze speelt wat truttig maar dit past haar personage prima. Jacky Wu doet precies wat hij altijd doet. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom hij niet zoveel in films te zien is. Hij is meer een martial artist dan een acteur. Andere bekende namen zijn Lam Suet en Ken Lo die er bij loopt alsof Snoop Dog zijn grote voorbeeld is. Mocht er ooit een award komen voor beste outfit dan weet ik zeker dat hij hem voor deze rol zal krijgen.

Aan de ene kant is 'Fatal contact' dus een enorme verrassing en aan de andere kant een teleurstelling. Je moet dus afwegen waarom je de film wilt gaan zien. Als het voor de actie is zou ik het zeker doen. Het wordt dan alleen wel af en toe even op je tanden bijten. Voor het verhaal mag je het laten want echt veel te bieden heeft dit niet. De clichés zijn niet van de lucht en het verhaal vordert bijzonder traag. Het einde is trouwens wel weer in typische Hongkong stijl en dus ook enigszins schokkend.

Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1 of DTS)
Uitgever Garry's trading co.