Tijdens een vakantie
van het Chinees wu shu team gaat Kong (Wu Jing) met een Peking opera
gezelschap op toer. Hij is momenteel de kampioen en zijn aanwezigheid
trekt dus ook de aandacht. Maar het zijn niet alleen mensen met goeds in
de zin die naar hem komen kijken. Een gangster genaamd Ma (Cheung Siu
Fai) benadert hem dus ook na de show met een voorstel. Hij wil dat Kong
voor hem gaat vechten in een van zijn illegale wedstrijden. In ruil
hiervoor wil hij hem een behoorlijk bedrag betalen. Kong voelt hier
alleen niet zoveel voor. Hij zou hier immers zijn positie in het
nationale team kunnen verspelen. Hij wimpelt de gangsters af en legt het
hele voorval naast zich neer. Maar als hij een paar dagen met zijn
collega Tin (Yeung Oi Gan) zit te praten verandert hij van gedachte. Hij
schaamt zich een beetje dat hij haar niet mee kon nemen naar een echt
restaurant. Door deze gevoelens wordt de drempel om toch op het aanbod
in te gaan opeens een stuk lager. Toevallig weet Tin ook nog waar ze Ma
kan bereiken. Samen gaan ze bij hem langs en Kong doet meteen mee aan
zijn eerste gevecht. Echt veel moeite kost het hem niet om zijn
tegenstander te verslaan. Dit laat een enorme indruk achter bij alle
aanwezigen. Er wordt meteen een afspraak gemaakt voor een volgend
gevecht. Kong krijgt samen met Tin onderdak van Ma en ze worden
rijkelijk uitbetaald. Deze makkelijke manier van geld verdienen bevalt
ze wel. De risico's die ze er bij lopen nemen ze op de koop toe. Maar
zoals bekend is het succes van een professioneel vechter nooit van lange
duur. Het gaat allemaal om geld verdienen met het gokken. Voordat Kong
het weet wordt hij onderdruk gezet om een wedstrijd opzettelijk te
verliezen. In eerste instantie weigert hij dit standvastig. Maar als hij
dan hoort dat ze Tin gevangen houden verandert hij snel van mening. Hij
zal er alles voor doen om haar veiligheid te waarborgen. Alleen of dit
allemaal verstandig is zal moeten blijken.
De film carrière van Wu
Jing is in de afgelopen jaren niet echt soepel verlopen. Hij maakte zijn
debuut in 'Tai chi 2' en deze film was redelijk succesvol. Daarna werd
het een hele tijd stil. Af en toe maakte hij nog een film maar
hoofdzakelijk hield hij zich bezig met tv series. Vorige jaar werd hij
opeens weer opgemerkt in 'Sha Po Lang'. In deze politie film met Donnie
Yen speelde hij een psychopathische moordenaar. De vaardigheid die hij
hier liet zien bracht hem onmiddellijk weer onder de aandacht van de
film makers. Het resultaat hiervan was de actie film 'Fatal contact'.
Op het eerste
gezicht is het verhaal erg simpel en barst het van de clichés. Een
onschuldige jongen raakt betrokken bij een ondergronds vechtcircuit.
Hier komt hij langzaam steeds meer in de problemen. Natuurlijk wordt
zijn vriendinnetje gebruikt om hem te dwingen door te gaan als hij wil
stoppen. Niets nieuws onder de zon. De manier van vertellen wekt ook nog
eens maar weinig spanning op. Hierdoor doet de film al vrij snel saai
aan. Het volgt eigenlijk precies het pad wat je van tevoren al verwacht.
Maar als de film zijn einde begint te naderen, is er nog niets aan orde
waarmee deze fatsoenlijk afgesloten kan worden. Dan komt er opeens iets
aan het licht wat een heel ander perspectief op de situatie geeft.
Helaas is dit veel te laat om de film te redden. Hadden we dit namelijk
eerder geweten dan was alles een stuk dragelijker en boeiender geweest.
Daarnaast sluiten de subplots erg slecht aan bij de hoofdverhaallijn.
Het voelt alsof deze er aangeplakt zijn. Wel schept dit een bepaalde
vergelijking met hetgeen er gaande is. Alleen het is vrij lastig om deze
te maken als je niet weet wat er precies gaande is. Hier had dus ook
best was meer tijd ingestoken mogen worden. Misschien was het dan wat
meer een geheel geworden. De grote boosdoener hiervan is toch wel het
feit dat de personages maar weinig introductie krijgen. De
hoofdkarakters worden redelijk gevormd maar de andere personages krijgen
veel te weinig aandacht. Althans op één na maar ook hier had meer in
gezeten. Regisseur Dennis Law laat dus ook behoorlijk wat steekjes
vallen. Misschien kon hij de overstap van romantiek naar martial arts
drama nog niet helemaal aan. Of misschien is het gewoon zijn
onervarenheid. Want op zich is het idee van het verhaal een prima basis
voor anderhalf uur vermaak. Alleen de manier waarop het uitgevoerd is
schiet nogal te kort.
Met dit deel van het
verhaal uit de weg kunnen we nu aan de positieve punten van de film
beginnen. Er werkten namelijk genoeg mensen aan die voldoende ervaring
hebben. De eerste die opvalt is Herman Yau. Deze film duizendpoot zorgde
hier voor het camerawerk. Wederom laat hij zien dat hij mooie beelden
kan produceren. Het camerawerk is inventief en zorgt voor een mooie
sfeer. Samen met Dennis Law was hij trouwens ook verantwoordelijk voor
de productie van de film.
Het meest
verrassende deel van de film zijn toch wel de gevechten. Iets wat de
laatste jaren in Hongkong films steeds meer naar de achtergrond schoof.
Echt getrainde mensen werden er niet meer gebruikt en hierdoor werd het
niveau steeds lager. Voor 'Fatal contact' werd het roer compleet om
gegooid. Ten eerste werd Wu Jing, die bekend staat als wu shu beoefenaar
van hoog niveau, gecast voor de hoofdrol. Daarnaast werd Nicky Li
aangetrokken voor de choreografie. Hij is een van de hoofdleden van
Jackie Chan's stuntteam en zoals blijkt de juiste man voor de klus. Voor
de stijl van de gevechten is gekozen voor een combinatie van wu shu en
Thai boxen. Hierbij is er heel duidelijk goed gekeken naar de stijl van
Tony Jaa. Veel ellebogen werk in combinatie met gesprongen trappen,
klemmen en worpen. Er zit veel variatie in de gebruikte technieken en de
opbouw is schitterend. Je ziet het personage van Jacky Wu echt groeien
in zijn rol tijdens de gevechten. Er zit een ontwikkeling in zijn
vechtstijl en gaandeweg zie je hem leren van zijn fouten. Ook op
emotioneel vlak gebeurt er genoeg. we krijgen duidelijk te zien dat hij
een soort waas over zich heen krijgt en hierdoor compleet door het lint
gaat. Dit maken de gevechten erg intens. Ook zijn er genoeg anderen
aanwezig die goed weten wat ze aan het doen zijn. Het enige commentaar
wat er te bedenken is zou over Jacky Wu zijn kracht kunnen gaan. Het
lijkt er namelijk niet echt op dat zijn klappen erg veel schade aan
zullen richten.
Met het niveau
waarop geacteerd wordt is ook niets mis. Dit is precies zoals het altijd
het geval is in een Hongkong film. De meest interessante prestatie wordt
neergezet door Cheng Chung-Kei. Hij speelt een wazige kung fu meester
die zijn kunst weigert uit te buiten. Eigenlijk ziet hij het niet anders
dan normaal dat je kung fu beoefent. Dit levert een aantal erg leuke
momenten op. De vrouwelijke hoofdrol wordt neergezet door Yeung Oi-Gan.
Een actrice die bijna iedereen wel zal herkennen als de zwangere tiener
die bij tante Mei om hulp komt in de film 'Dumplings'. Ze speelt wat
truttig maar dit past haar personage prima. Jacky Wu doet precies wat
hij altijd doet. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom hij niet
zoveel in films te zien is. Hij is meer een martial artist dan een
acteur. Andere bekende namen zijn Lam Suet en Ken Lo die er bij loopt
alsof Snoop Dog zijn grote voorbeeld is. Mocht er ooit een award komen
voor beste outfit dan weet ik zeker dat hij hem voor deze rol zal
krijgen.
Aan de ene kant is 'Fatal
contact' dus een enorme verrassing en aan de andere kant een
teleurstelling. Je moet dus afwegen waarom je de film wilt gaan zien.
Als het voor de actie is zou ik het zeker doen. Het wordt dan alleen wel af
en toe even op je tanden bijten. Voor het verhaal mag je het laten want
echt veel te bieden heeft dit niet. De clichés zijn niet van de lucht en
het verhaal vordert bijzonder traag. Het einde is trouwens wel weer in
typische Hongkong stijl en dus ook enigszins schokkend.Copyright
kungfufilms.nl (2006) |