Lo Lieh - Original movie trailer
Hsu Hsieh - Photo tribute to Lo Lieh
Wu Chia Hsiang - Rarescope promo
Regisseur Chen Chi Hua -
Speelduur 90 mins -
Prod. maatschappij Chung Wai -

De leider van de ‘first clan’, Chin Tien Wei (Wo Kei) staat op het punt het hoofd van alle grote clans te worden. Een belangrijke taak maar niet een die hij niet aan zou kunnen. Omdat hij meteen zijn gezag wil laten gelden geeft hij drie leerlingen een belangrijke opdracht. Alle drie moeten ze de grootste criminelen opsporen en uitschakelen. Precies op het moment van Chin Tien Wei’s inwijding keren de leerlingen terug. Allen zijn ze succesvol en de clan’s zijn hier erg tevreden over. Het lijkt er op dat ze allemaal een goed gevoel hebben bij het leiderschap van Chin Tien Wo. Maar hier komt al snel verandering in als zich een moordenaar op het feest meldt. Hij heeft het duidelijk op Chin Tien Wei gemunt maar slaagt er niet in hem te vermoorden. Met deze reden neemt de man zijn eigen leven. Maar als de omstanders het lijk bekijken zien ze al snel dat de man vergiftigd was. De enige die dit soort gif gebruikt is Hsu Tu Ming (Lee Man Tai). Omdat dit de enige aanwijzing is stuurt Chin Tien Wei een groep van zijn mannen naar zijn huis. Dit blijkt een val te zijn en niemand van de groep overleeft het. Dit zet Chin Tien Wei aan het denken en hij besluit een tactische aanval op poten te zetten. Alleen zijn hele strategie lijkt al bekend te zijn voordat hij zijn aanval in kan zetten. Het lijkt er dus op dat er een verrader in zijn clan zit. Een verrader die het op zijn leven gemunt heeft. De vraag is alleen wie en waarom. Al die jaren heeft hij iedereen namelijk goed verzorgd. En bij niemand in zijn vriendenkring vijanden gemaakt.

De regisseur die verantwoordelijk was voor Jackie Chan’s betere films van voor de grote doorbraak stond ook aan het roer van deze wu xia film. Samen met Jackie Chan maakt hij onder andere ‘Shaolin’s wooden men’ en ‘Half a loaf of kung fu’. Tevens was hij de producer van meerdere van zijn latere films. Zijn naam is Chen Chi Wha en ook deze film is van goede kwaliteit. Zoals het hoort is het verhaal en het mysterie hierin het belangrijkste. Vanaf het begin kan je duidelijk zien dat het om een grote productie gaat. En dit komt niet alleen door de grote namen die meespelen. De opbouw is erg sterk en alles ziet er verzorgt uit. Mooie sets die volledig benut worden door verrassend camerawerk. Hierdoor word een erg ruimtelijk effect behaald. Tevens is de kleding van de acteurs ook tot in de puntjes verzorgd. Iedereen draagt zelf zijn eigen en special gevormde zwaard. Maar een mooie aankleding is iets wat eigenlijk altijd wel van toepassing is op een wu xia film uit Taiwan. Het is de manier waarop het verhaal verteld wordt, wat de echte kwaliteit bepaalt. De balans tussen actie en verhaal is in ieder geval prima in orde. Ook de vordering van het verhaal zit er goed in. Maar het allerbelangrijkste is dat het overzicht goed te houden is. Geen overdreven heen en weer geschuif met plots en subplots. Dit zorgt er voor dat het allemaal goed weet te boeien. Vaak wordt in dit soort films het belang van het reizen nog wel eens vergeten. De personages zijn dan opeens zonder aankondiging op een andere locatie. Chen Chi Wha verwaarloost dit element gelukkig niet. Dit brengt rust in het geheel en tijd om het verhaal te verwerken. Wat actie betreft zit de film op het gemiddelde. Het gaat hierom de bekende gewapende gevechten. Hier zit wel opvallend veel acrobatiek in verwerkt. Er wordt zelfs beweerd dat Jackie Chan zelf verantwoordelijk was voor een actie scène. Helaas is dit niet te bewijzen. Hij draagt namelijk een masker. Dit masker blijft op en dus kunnen we alleen aan zijn bewegingen en lichaamsbouw zien of hij het is. En dit zo nog best wel eens kunnen ook. Maar sluitend bewijs is er niet. Gelukkig zijn er genoeg getalenteerde acteurs die in de films spelen. Lo Lieh presteert het beste. Voor de verandering staat hij eens aan de goede kant. Zijn uitstraling is zoals altijd erg sterk. Yuen Hua en Hsu Feng zijn de acteurs die de film verder dragen. Beiden zijn ze erg charismatische en zitten ze goed in hun rol. Kortom een prettige en erg sterke wu xia film. Het verhaal zit goed in elkaar, er is voldoende variatie en de actie is leuk om naar te kijken. Wil je eens wat anders proberen dan de wu xia films uit de Shaw studio’s dan is deze zeker een aanrader.

Beeld kwaliteit Redelijk (2.35:1)
Geluid kwaliteit Reddelijk (Mono)
Ondertiteling Chinees & Engels