Sun Rei -
Hsu Jun Ping -
Chiang Ming -
Regisseur Lee Chiao Yung -
Speelduur 91 mins -
Productie maatschappij My way film co -

Er gebeuren nogal wat vreemde zaken in Marbel villa. De ene na de andere goede zwaardvechter verdwijnt. Het lijkt er op dat Fong (Chiang Ming) hier wat mee te maken heeft maar er is niemand die hier echt precies het fijne van weet. Althans zo lijkt het. Tsui Wang Tseng is een wat oudere man die wel weet wat er gaande is. Fong is namelijk bezig met het onder de knie krijgen van de 'Soul catching' techniek. Het gaat hier niet om een kung fu techniek, maar zwarte magie. Door middel van het implanteren van een duivelse ijzeren pin in iemands hoofd kan hij ze in willoze zombies veranderen. Het enige is alleen dat de volgende stap uit het proces ontbreekt. Het is namelijk de bedoeling dat deze hersenloze zombies een drankje krijgen en hiermee totaal onder de controle van Fong komen te staan. Tsui Wang Tseng is degene die de locatie van het recept voor het drankje weet. Om dit in handen te krijgen stuurde Fong een groep mannen achter hem aan. In de hoop zijn kleindochter te kunnen verstoppen slaat de oude man op de vlucht. Maar hoe hij ook het ook wil hij wordt uiteindelijk toch ingehaald en sterft in het gevecht. Precies op dit moment komt Yuen (Meng Fei) voorbij. Hij is een jonge en rechtvaardige zwaardvechter. Zijn vader stuurde hem op pad om ervaring op te doen in de buiten wereld. Bij het zien van dit onrecht grijpt hij natuurlijk onmiddellijk in. Met gemak weet hij de jongedame te redden. Ze stellen zich aan elkaar voor en vervolgens krijgt Yuen het hele verhaal te horen. Het lijkt ze handig om het recept voor het drankje op te sporen en te zorgen dat het uit de handen van Fong blijft. De plek is snel gevonden alleen waar de formule precies ligt weten ze niet. Door middel van een spreuk van de oude man weten ze het toch te vinden. Niemand weet nu dat zij de formule in hun bezit hebben. Het lijkt ze handig om maar gewoon naar de Marbel villa te gaan en dit uit te buiten. Onderweg ontmoeten ze een nogal zonderling stel. Maar buiten hun vreemde gedrag om lijken ze goed te vertrouwen. Yuen besluit samen met de man (suen Yuet) zijn missie te vervolgen. De kleindochter van de oude man blijft bij de vrouw achter. Wat Yuen alleen niet voorzien had is dat hij niet de enige is die bij dit avontuur betrokken is. Hij belandt in web vol met verraad en relatie problemen die op een vreselijke wraak uitdraaien.

Een van de vele Wu xia films uit Taiwan. Door het verrassende begin wordt meteen duidelijk gemaakt dat je van alles kan verwachten. We krijgen een leider van een slechte clan te zien die zwaardvechter wil veranderen in hersenloze zombies. Op deze manier wil hij een super leger bouwen en de wereld veroveren. Als er een probeert te ontsnappen vanuit de witte en vreemde grot waar dit alles plaats vindt, belandt hij in een veld vol vallen. Bij iedere stap klapt er een hek met vreselijke punten uit de grond. Als het hieraan heeft weten te ontsnappen schieten er plots speren uit de muren die zich in zijn lichaam boren. Dit alles ziet er goed verzorgd uit en het is ook meteen duidelijk dat je van alles kan verwachten. De kleding van de acteurs is prachtig verzorgd. Door middel van borduursels en sieraden wordt dit alles gecompleteerd. Het laatste speelt ook nog een kleine rol in het verhaal. Op zich wordt deze vertelling goed en duidelijk uitgevoerd. Het is redelijk compleet en van allerlei plotwisselingen. Niemand is wie hij lijkt en het is moeilijk te zien wie er nu echt te vertrouwen is. De personages hadden alleen wat meer diepgang mogen hebben. Van het personage wat Meng Fei neerzet komen we namelijk niet zo heel veel te weten. En dit maakt het lastig om je echt in te leven in wat en wie hij is. Niet zo heel handig als je bedenkt dat hij degene is die hoofdrol speelt. Visueel gezien is het allemaal goed in orde. Veel binnensets die allemaal lichte kleuren hebben worden afgewisseld door opnames in het bos. Maar doordat er natuurlijk niet echt een groot budget te beschikking was ziet het er allemaal wat goedkoop uit. Om dezelfde reden wordt de dromerige titel muziek meerdere malen herhaalt. Toch geeft dit alles een hele aparte sfeer mee. Opvallend is dat er een heleboel vrouwen in de film spelen. Nu is dat natuurlijk niet zo heel vreemd. Maar normaal gesproken vechten deze allemaal net zo hard mee. Alleen in dit geval is het allemaal even anders. Stuk voor stuk zijn ze allemaal te druk met het verwerken van een verbroken relatie of het nastreven van een onmogelijke relatie. Hierdoor komen ze nogal ondergeschikt aan de mannen over. Het lijkt er zelfs op dat buiten de mannen om ze verder niets kan interesseren. Hier tegenover staat echter wel dat het acteerwerk van bijzonder goed niveau is. Alles komt goed door en de acteurs doen echt hun best. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de gevechten. Het gaat hier om een combinatie van wapen- en vuistgevechten waar subtiel wat acrobatiek in verwerkt is. De montage van de gevechten is mooi en experimenteel. Soms wordt een aantal een paar keer achter elkaar herhaalt voor het maximale effect. Alles kan en alles mag maar het gaat niet compleet over de top. Buiten wat grote sprongen met hulp van touwtjes blijft het allemaal netjes. Meng Fei doet nog even een 'Asterix en Obelix' imitatie. Hij krijgt het voor elkaar om zijn tegenstanders van een afstand allemaal netjes op elkaar te stapelen. De choreografie is helaas niet echt spectaculair te noemen. Op zich is er eigenlijk niets op aan te merken maar het heeft ook niet dat beetje meer. De conclusie die dus ook te trekken is voor 'Everlasting chivalry' is dat het een redelijk standaard Wu xia film is. Wat er getoond wordt is goed, maar het echte spektakel ontbreekt.

Taal Engels / Mandarin
Waardering          6,5/10 Met dank aan de boudisque