Robert Downey jr - Slide show
Alan Arkin -
Regina Nemni -
Regisseur Diverse -
Speelduur 102 mins -
Prod. maatschappij diverse -

Drie vooraanstaande regisseur creëerde in 2004 deze drieluik met als thema erotiek. Maar echt erotische films zijn het niet te noemen. Bloot wordt niet geschuwd maar heeft absoluut niet de boventoon. Stuk voor stuk zijn het meer korte films die je aan het denken zetten en dus ook een boel in het midden laten. Op deze manier mag de kijker zijn eigen invulling geven aan hetgeen hij gezien heeft. Opvallend is dat de films eigenlijk naar kwaliteit gerangschikt zijn op de dvd. De eerste stelt maar weinig voor en daarna word het steeds beter. Natuurlijk is ‘The hand’ van Wong Kar Wai het absolute hoogtepunt. Maar ‘Equilibrium’ van Steven Soderbergh mag er ook best wezen.

THE DANGEROUS THREAD OF THINGS (30 mins)

Hedendaags Toscane, Italië. Een tripje aan zee lijdt ertoe dat een getrouwd stel geconfronteerd wordt met het verlies van de magie in hun relatie. De lust van de man wordt aangewakkerd door een ontmoeting met een mysterieuze jonge vrouw.

Zoals al aangeven bij de introductie de minste van de drie films. Nu ben ik niet bekend met regisseur Michaelangelo Antonioni maar het lijkt er op dat hij zich er maar makkelijk van afgemaakt heeft. Een verhaal is er bijna niet in terug te vinden. Het enige wat we te zien krijgen is een stel wat stilzwijgend een wandeling en een ritje in de auto maakt. Vervolgens loopt dit uit in een vrijpartij en twee dames die naakt op het strand dansen. Deze film bevat het meeste bloot en er kan niet echt gezegd worden dat dit smaakvol in beeld gebracht is. Het camerawerk lijkt van een gewone videocamera en het is allemaal veel te langdradig. Ik heb eerder iets gelezen dat het net zo goed een trage reclame zou kunnen zijn voor een auto merk en ik sluit me hier graag bij aan. Niet echt de moeite waard dus.

EQUILIBRIUM (35 mins)

New York, 1955. Een overspannen man wordt geteisterd door erotische dromen over een naakte vrouw die hij maar niet kan herkennen. De ironie wil dat zijn voyeuristische psychiater afgeleid wordt door een aantrekkelijke vrouw die voor zijn kantoorraam verschijnt.

Hier word het absoluut een stuk interessanter. Een stuk minder bloot en wat we hier voor terug krijgen zijn een stel geweldige dialogen. De manier waarop in korte tijd toch een heel compleet personage neergezet word verdiend absoluut een compliment. Toch mag je uiteindelijk met je eigen fantasie invulling geven aan de rest van het verhaal. Helemaal uitgekauwd wordt het namelijk niet. Dit maakt de film juist een stuk leuker. Het gaat meer leven en je heb er ook nog wat aan als hij allang afgelopen is. We vallen eigenlijk midden in een sessie die een klokkenontwerper heeft met zijn psychiater. Het is zijn eerste bezoek en het lijkt eigenlijk nergens toe te leiden. De gesprekken die gevoerd worden zijn stiekem erg grappig. De psychiater die zonder echt te luisteren toch het probleem van zijn patiënt oplost doet hier zeker een schepje boven op. Er wordt dus op een leuke manier met humor, mysterie en sfeer elementen gespeeld. De film speelt zich namelijk af in de jaren vijftig en alles is zwart wit.

THE HAND (39 mins)

Shanghai, 1963. Wanneer Chang, kledingmaker in opleiding, het sensuele lichaam van een courtisane van hoge klasse, Miss Hua, opmeet wordt hij verleid. Chang blijft jarenlang trouw aan zijn fascinatie en liefde voor deze vrouw.

Dit is natuurlijk de film die het meeste interessant is. Wong Kar Wai is een voortreffelijk regisseur die een heerlijke sfeer weet neer te zetten. Geen bloot in deze film. Nou ja, een halve blote bil en die is nog van een man ook. Toch weet Wong Kar Wei er een erotische lading aan te geven. Dit heeft absoluut niet de overhand. Zoals bijna altijd gaat dit verhaal over een onmogelijke liefde. De setting is vergelijkbaar met ‘2046’ alleen de kleuren zijn een stuk somberder. Op vrij vlotte manier volgen we het leven van een prostituee en haar kleermaker. Hoe groot hun liefde voor elkaar ook is het lijkt er niet op dat ze deze kunnen uiten. De jonge kleermaker gooit zijn hele leven weg aan een vrouw die hij nooit zal hebben. Behoorlijk ironisch dus allemaal. Alles wordt boeiend gebracht en de emoties spatten echt van het scherm af. Natuurlijk worden we ook verrast door steeds weer terugkerende muziek. Het gaat hier om een jaren vijftig Chinees nummer wat behoorlijk in je hoofd blijft hangen. ‘The hand’ is dus absoluut klein meesterwerkje van Wong Kar Wai. Het sluit perfect aan bij zijn andere films. Als je dus van de stijl van deze regisseur houdt is het dus een absolute must om deze dvd aan te schaffen.

Beeld kwaliteit Goed (16:9)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)
Taal Italiaans, Engels en Mandarijn