Hao Lei - Trailer
Jennifer Tilly - Muziek video's
Ding Zhi-Cheng -
Regisseur Christine Yao Shuhua -
Speelduur 105:20 mins -
Prod. maatschappij Beijing Polybona Film -

Door de jaren heen wist de familie Kang met een kleine investering één van de grootste banken op te zetten van China. Tot 1899 verloopt alles bijzonder voorspoedig. Vader Kang (Zhang Tielin) leidt zijn bedrijf met harde hand maar vol trots. Hij heeft maar liefst vier zoons. Iets wat hem een goed gevoel voor de toekomst zou moeten geven. Maar zijn karakter laat hem niet echt toe tevreden te zijn. Hij heeft op al zijn zoons wel wat aan te merken en kan ze maar moeilijk vrij laten in hun beslissingen. Hij gaat hierin zelfs zo ver dat hij het geen probleem vindt de ware liefdes van zijn zoons af te houden. Op zijn derde zoon (Aaron Kwok) heeft hij het meeste aan te merken. De jongen is een dromer en denkt te veel met zijn hart. Hierdoor is hij een slechte zakenman en dus ook niet geschikt om het bedrijf over te nemen. De oudste zoon is doofstom, de tweede een heethoofd en de jongste simpelweg te jong. Toch is de jongste zoon de favoriet van vader Kang en het is de bedoeling dat hij later het bedrijf zal overnemen. Maar dan slaat het noodlot toe als de kersverse bruid van de jongste zoon ontvoerd wordt. De hele familie is in rep en roer en de gevolgen zijn vreselijk. De tweede zoon verongelukt en de jongste is totaal niet meer voor rede vatbaar. Hierdoor zit vader Kang zonder waardige opvolger. Hier komt nog eens bij dat het land verwikkeld raakt in een burgeroorlog. Hierdoor moeten er keuzes gemaakt worden en zit er niets anders op zijn vertrouwen in zijn derde zoon te leggen. Natuurlijk probeert hij deze zijn wil op te leggen. De jongen vindt echter dat zijn eigen manier van denken de juiste is. Hierbij houdt hij zich enorm vast aan het verhaal wat hem als kind verteld werd over zijn voorvader. Deze startte het bedrijf met het idee dat eerlijkheid belangrijker is dan winst.

Het filmen voor 'Empire of silver' begon in 2006. Dit duurde een maand of vier en de film werd opgenomen op zesenveertig locaties. Voor de vrouwelijke regisseur Christina Yau was dit haar regiedebuut. Deze Taiwanese deed haar ervaring in regisseren en schrijven op bij diverse filmbedrijven en universiteiten. Dat dit zijn vruchten afwerpt is duidelijk te zien maar de reden waarom het tot 2009 moest duren voordat de film uiteindelijk af was is wat onduidelijk.

Vanaf het moment dat de film begint start er ook iets magisch. De beelden zijn intrigerend en realistisch opgezet. Dit is op zo een manier gedaan dat iedere geïnteresseerde in de Chinese geschiedenis wel moet kijken. De sets zijn bijzonder gedetailleerd en het verhaal gaat dat er veel met echt antiek gewerkt is. De sfeer voelt dus bijzonder authentiek. Hier is duidelijk zorgvuldig mee omgegaan om dit resultaat te bereiken. Doordat er met weinig felle kleuren gewerkt is wordt dit alles versterkt en heb je het idee dat je naar echte beelden uit het verleden zit te kijken. Visueel gezien pakt 'Empire of silver' dus ook meteen de aandacht. Dit wordt versterkt door het mooie camerawerk en de wijds opgezette beelden. Hierdoor komen de prachtige gebouwen nog eens extra tot hun recht.

Voor het vertellen van het verhaal is gekozen om niet alle geheimen meteen prijs te geven. Sommige zaken worden dus ook nog niet meteen verteld en dit voegt aardig wat toe aan de mysterieuze sfeer. Het weet de kijker vooral in het begin aardig op het verkeerde been te zetten. Tevens is hetgeen waar de film over gaat niet iets dat we vaker in films zien. Althans de opzet van de bankers familie is nieuw maar het drama wat zich er omheen ontwikkeld vaker gedaan. Het meest interessante is dus het historische verhaal dat verteld wordt rondom de ontwikkeling van de bank in China. De overgang van zilver naar bankbiljetten en de problemen die dit met zich mee bracht. Daarnaast krijgen we te maken met intriges, relaties en familie problematiek. Dit zit op zich goed in elkaar maar de vertelling laat hier en daar wat te wensen over. Niet alles is meteen helemaal duidelijk. Dit maakt het voor de kijker niet altijd even makkelijk en na afloop moet je wat puzzelen om het allemaal op een rijtje te krijgen. Jammer maar door de pracht van de beelden is het geen probleem om de film aan nog een kijkbeurt te onderwerpen.

De film speelt zich voor het grootste deel tijdens de boksers opstand af. Een roerig periode die voor vele martial arts films een inspiratie bron was. Voor 'Empire of silver' is er echter gekozen om bijna zonder actie te werken. Ondanks dat de trailer een beetje actie doet vermoeden zit er maar één gevecht in de film. De choreografie is hierbij rauw en vrij van enige show. Het vreemde is dat de film wel uitstraalt een martial arts film te zijn. De sfeer en stijl is helemaal gelijk alleen de kung fu ontbreekt.

Ondanks dat de film een aardig budget gehad moet hebben is er op een vreemd punt besloten om te beknibbelen. Echt ewolven waren waarschijnlijk te duur of te moeilijk. Om een van deze redenen zijn ze dus ook vervangen door computer geanimeerde wolven. Jammer want je ziet het heel duidelijk en dit doet afbreuk aan de authentieke stijl van de film.

Aaron Kwok zet een bijzonder sterke rol neer. Hij draagt de film maar wordt goed ondersteund door Zhang Tielin, die zijn vader speelt en Hao Lei, die de rol van zijn geliefde op zich nam. Vreemde eend in de bijt is Jennifer Tilly. De hees pratende Amerikaanse actrice speelt haar rol prima maar het lijkt toch alsof ze er niet helemaal in hoort. Haar personage past ook prima in het verhaal maar toch is het vreemd dat ze geen Chinees spreekt. Haar dialogen zijn in het Engels en dit doet ze hoofdzakelijk met het personage van Hao Lei die een periode in het westen doorbracht. Het is grappig om Jennifer Tilly in een film als deze tegen te komen maar helaas voegt haar rol niet echt iets toe.

Liefhebbers van martial arts films kunnen 'Empire of silver' beter overslaan. Mensen die op zoek zijn naar een visueel aantrekkelijk drama zullen zeker aan hun trekken komen. Helaas laat het verhaal wel wat te wensen over. Niet alles is even duidelijk en het had allemaal beter uitgewerkt kunnen worden. Desalniettemin gaat het hier om erg onderhoudende film die zeker zijn kwaliteiten heeft en dus voor velen interessant kan zijn. Hierdoor komt hij net onder de top van het genre uit.

Heel veel extra´s staan er niet op deze dvd. Naast de trailer van de film en een foto slide zijn er drie muziek video´s te bekijken. Deze zijn van de films 'Cape no 7', 'Painted skin' en 'Empress and the warrior'.

Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Chinees en Engels (ingebrand)
Uitgever De Jin Cul Ture propagation limited