Chang Ling - Rarescope promo
Peter Chan -
Kwan Chung -
Regisseur Cheung Paang Yi -
Speelduur 80:03 mins -
Prod. maatschappij Chin Chow -

Al tijden timmert de Devil clan aan de weg. Vanuit het niet verschenen ze en wisten ze een belangrijke plek in te nemen in de martial arts wereld. Hun kracht zit hem hoofdzakelijk in de verrassing. Niemand weet waar hun hoofdkwartier zich bevindt. Maar ook hun doelwit is telkens onvoorspelbaar. Ze komen en gaan als een spook en laten een spoor van dood en verderf achter. Hoofdzakelijk halen ze hun inkomsten uit overvallen en plunderingen. Langzaam maar zeker komt de angst voor de clan er steeds meer in te zitten. Helemaal als ze plots hun doelwit verplaatsen naar beroemde vechters. Een groep ninja's vermoordt de ene na de andere kung fu meester in naam van de Devil clan. Ook een eenzame vechter genaamd Wolf (Roc Tien) moordt in naam van de clan. Hij is een enorm duistere figuur. Hij spreekt nooit en gaat altijd gehuld in het zwart. Aan zijn riem draagt hij één enorm lang zwaard en een korte. Hiermee is hij snel en direct en het verhaal gaat dat er niemand is die zijn eerste aanval overleeft. Als de Devil clan het op de volgende clan gemunt heeft slaat deze echter terug. Na de moord op een van hun leden nemen ze contact op met de twee beste vechters die het land te bieden heeft. Individueel van elkaar krijgen twee vechters (Tien Ho en Chang Ling) de opdracht om de clan een halt toe te roepen. Beiden gaan op onderzoek uit en één besluit er nog een derde vechter bij te betrekken. In eerste instantie lijkt deze niet echt nuttig. Hij heeft het veel drukker met de vrouwen en een beetje rondhangen. Toch blijkt hij uiteindelijk erg nuttig te zijn. Zijn dood brengt hun namelijk de clou die ze nodig hebben om de schuilplaats van de clan te vinden.

Sinds de komst van de dvd is het aanbod aan kung fu films aanzienlijk gegroeid. Er komen zelfs films uit waar velen van ons het bestaan niet eens van kenden. Films die zeker de moeite waard zijn maar om de een of andere reden vergeten zijn. 'The elimination pursuit' is een Taiwanese Wu Xia film die in het begin van de jaren tachtig gemaakt werd. Op zich een risico categorie aangezien dit genre zich niet zo heel makkelijk laat verfilmen. Maar het is algemeen bekend dat nieuwsgierigheid het meestal wint van gezond verstand en dus konden we de verleiding toch niet weerstaan.

Zoals verwacht loopt de film met beide ogen open in de bekende valkuilen. Het verhaal is een enorme chaos en er is geen touw aan vast te knopen. Je zou toch zeggen dat regisseur Cheung Paang Yi het trucje ondertussen wel onder de knie zou hebben. Hij regisseert al vanaf de tweede helft van de jaren zeventig en stond bekend als de Chor Yuen van Taiwan. Hierom werd hij zelfs benaderd door de Shaw brothers om een film voor hun te maken. Maar 'Clan feuds', de film die hij voor hun maakte heeft dit zelfde euvel. 'The elimination pursuit' is uit 1983 en oefening baart kunst zou je denken. Maar zoals bij al zijn films steekt hij al zijn tijd in de opbouw van de scènes. Hierdoor vergeet hij dat deze ook samen tot een geheel moeten komen. Ze moeten een verhaal vertellen en personages tot leven brengen. Het laatste is nog wel enigszins gelukt. Vooral karakters die koel en arrogant zijn komen goed over. De niet sprekende moordenaar 'Wolf' komt dus ook geweldig uit de verf. Het beste kan je deze film dus ook beschouwen als een aaneenschakeling van goed opgebouwde gevechten. Zeventig minuten lang is dit namelijk precies wat er gaande is. Moordenaars goed of slecht nemen het op tegen bergen tegenstanders en het maakt niet uit of ze nu alleen zijn of met velen. De opbouw hierin is voortreffelijk. Hier is duidelijk veel tijd in gestoken. De dialogen zijn zelfs goed en dragen goed bij aan de spanning. Hier komt ook nog bij dat het ene personage nog gekker is dan het andere.

Zoals gezegd moet de film het absoluut niet van het verhaal hebben. Het draait hier allemaal om bizarre personages en actie. Liefhebbers hiervan zullen dus ook zeker aan hun trekken komen. Zo mogen onze helden het opnemen tegen mensen die je alleen te spreken krijgt als je in een doodskist komt. Of tegen een groep vechters die alleen maar functioneren als een van hen op een magische harp speelt. De volgende heeft stiekem allemaal vechters verstopt onder het zand en probeert zo vals te spelen. Maar natuurlijk heeft degene die hiermee in de val gelokt wordt dit door. Bijna net zo nonchalant als doeltreffend laat hij zijn zwaard in het zand verdwijnen waarna er een plasje bloed ontstaat. Dit zijn maar een paar voorbeelden maar de film kent er legio van hetzelfde kaliber.

Een groot deel van de gevechten uit 'The elimination pursuit' doen erg Japans aan. Niet vreemd als je bedenkt dat een van de belangrijkste personages zijn tegenstanders met een slag dood. Hierdoor zijn de gevechten lekker snel en direct. Maar, er is ook tijd voor lekkere kung fu acties. Deze zitten goed in elkaar en bestaan hoofdzakelijk uit gewapende gevechten. Camera en montage trucjes worden niet geschuwd en hierdoor ontstaat een leuke maar fantasierijke mix. Dit past goed bij het geheel.

Voor de wat meer doorgewinterde kung fu filmkijker zullen de hoofdrolspelers geen onbekende namen zijn. Voor Roc Tien is zijn rol niet meer dan een beetje nors kijken en vechten. De kleding die hij draagt is goed uitgewerkt en doordacht. Hierdoor zet hij ondanks dat zijn personage weinig diepgang heeft toch een boeiend personage neer. Voor Tien Ho geldt eigenlijk hetzelfde. Hij ziet er geweldig uit maar echt acteren doet hij niet. Hij heeft wel een stuk meer dialoog maar zijn achtergrond blijft een mysterie. Liefhebbers van sterke vrouwelijke personages komen met Chang Ling absoluut aan hun trekken. Zij speelt het best van allemaal en is een beetje het cement wat de film bij elkaar houdt.

Muzikaal wordt de film ondersteund door een mix van muziek die gejat werd uit verschillende westerns. Maar er wordt ook diverse malen gebruik gemaakt van traditionele Chinese muziek. De film heeft zelfs twee heuse titelsongs voorzien van vrouwelijke vocaal. Natuurlijk zijn deze uiterst dramatische en vol van melancholie.

Qua aankleding, sets en muziek is de film dik in orde. De sfeer is mysterieus en onvoorspelbaar en het ziet er allemaal perfect verzorgt uit. Hierom is het dus ook een extra grote teleurstelling dat het allemaal zo een rommeltje is. Maar doordat de werkelijke film maar zeventig minuten duurt is hier prima naar te kijken. De andere tien minuten zijn wat vreemd. We krijgen namelijk een intro en outro te zien ondersteund door muziek. De beelden zijn de beste stukjes uit de film. Dit is allemaal netjes gemonteerd en eigenlijk een soort video clip of trailer. Al met al maakt dit 'The elimination pursuit' geen film die je perse moet zien. Toch is hij voor liefhebbers van Wu Xia en/of bizarre films zeker een aanrader.

De hoes van deze Rarescope release ziet er zoals gebruikelijk prima uit. Maar als we naar het menu en de extra's gaan kijken lijkt het opeens of we met een Vengeance release te maken hebben. Het menu is niet meer dan een foto en de extra's drie vechtscènes uit andere films. Niet echt boeiend en ook niet echt een toevoeging.

Beeld kwaliteit Slecht (2.35:1)
Ondertiteling Engels en Chinees
Uitgever Rarescope